Traktorer och processorer

Hitchkrok

24 inlägg 26273 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hitchkrok

Maja  
#59081 Min traktor har en hitchkrok som är för liten för en del dragöglor, trots att vagnarna ifråga är ok i storlek för traktorn. Vad göra? Verkar vara svårt att få tag i en krok med större öppning alternativt hitta ngn som kan tillverka en ny krok - dvs har licens på sådant arbete. Vad göra? Tips, råd och dåd emottages tacksamt!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59085 Märke & modell?
Axla drag eller vad?
Bilder?

Det kan nog finnas på traktorskrotarna.
Annars kanske du måste köra med lantbruksdraget.

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Maja  
#59087 En Case 4240, -95. Jordbruksdraget har jag fått tips på innan. Men det verkar rätt rackligt jfrt med kroken. Krångligt verkar det va iaf. Ska se om jag kan knåpa till nån bild sen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Torparn79  
#59088 har du många vagnar/kärror som det inte stämmer på?
det kanske är enklare att byta dragöglorna?

ta gärna nå bilder och lägg in här och försök att ta nå´n bild på dragöglorna som inte passar oxå...

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Maja  
#59089 Inte mina kärror! Hyrda/lånade objekt. Annars hade det varit enkelt. De egna har ju rätt storlek... Licenssvetsare är mitt senaste påhitt. Tycker en sån krok ser rätt enkel ut att göra för den som kan och får, inte så många finesser på den liksom... Men hitta - ojojoj. Ska få med kameran ut. Det kanske underlättar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Torparn79  
#59090 hmm...
hur är det på 4240'n..?
sitter hitchkroken "löst", så att man byter mellan jordbruksdrag och hitchkrok..?
på 595'an som är föregångare till dom hade man utbytbart drag..

hitchkrokarna är ju smidda och härdade så att göra en egen kan nog vara lurigt.

det finns ju distanser att sätta i öglorna annars, innermått som sprinten och yttermått som öglan.

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59092 Vår krok på vår MF gick av för några år sedan. Vi tog den till smeden som fixade till en ny galant! De är ju proffs på detta och är godkända att utföra smidesjob i tex husstommar mm. Den har funkat utmärkt. Borde inte kosta mer än ågon tusing att få fixat.

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Maja  
#59144 Jo kroken är lätt att byta ut mot jordbruksdrag istället. Dock är det så långt att jag tycker det blir onödigt stor belastning. Tämligen klumpigt också när man ska köra balar. Ska försöka få in dom där bilderna nu då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59146 Helt normal krok det.
Tror mer på att dom vagnar du kört med haft onödigt stora öglor.

Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Torparn79  
#59152
Henrik K skrev:Helt normal krok det.
Tror mer på att dom vagnar du kört med haft onödigt stora öglor.

vetifan om jag vill hålla med, jag tycker att den ser "trång" ut..
ser ut som chaufför'n är glömsk oxå, kroken är ju sliten på undersidan, det brukar ju bli så på lastartraktorer..

kolla med din CNH-återförsäljare vad en utbyteskrok kostar..
eller så lyssnar du med någon traktorskrot, hitchkrokarna är väl inte det som blir sålt först på entraktor misstänker jag..

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Maja  
#59243 Hurdå sliten på undersidan? Glömt lyfta ibland menar du? Isf är det precis vad som hänt emellanåt. Jag har kollat med Lantmännen och dom hittade ingen lösning. Vem har Case nu, officiellt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59245 http://www.sodhaak.se/

Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Torparn79  
#59270
Maja skrev:Hurdå sliten på undersidan? Glömt lyfta ibland menar du? Isf är det precis vad som hänt emellanåt. Jag har kollat med Lantmännen och dom hittade ingen lösning. Vem har Case nu, officiellt?

precis, slitaget på undersidan/baksidan beror ju på att kroken har släpat i backen.
jag vet med mig själv att det hänt ofta när man lastar balar på gärdet.
har numera lärt mig att lyfta upp kroken efter att ha släppt vagnen efter att ha kört "fast" i en betongtröskel till en maskinhall. skramlade som satan och ruskade om mig ordentligt, jag backade in i en maskinhall med hitchen släpandes i backen och den högg tag i tröskeljärnet som var fastgjutet i betongplattan.

Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59276 Vad har du för mått på nedan bild?
Avstånnd i U:et och diametern på själva kroken.
krok1.jpg

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59390 Du kan ju alltid ta en bussning o sätta i dragöglan på vagnen .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).