Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinch till griplastaren.

12 inlägg 8045 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinch till griplastaren.

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1062 Är ju på gång att köpa en mindre griplastarkärra. Och jag har insett att en vinch till griplasteren är nästintill ett måste.

Så vad jag undra är vad som bra eller skit

Hydralvarianten känns ju som det bästa men dyraste.

Hur funkar då lösningarna som dragvindan vargen http://home.swipnet.se/~w-87831/

Eller finns det andra vettiga alternativ?



   TS
FTG
Avatar Fallback
Fredrik  
#1071 Tjena,
Jag har ingen erfarenhet av dragvindan, kanske funkar bra?!
Såg att det kostade 4995:- på Nordpost.
Billigaste hydraulvinchen jag sett är på Weimer (kanske finns billigare), den går loss på 7800:-, plus moms på båda då.

Visst är det skillnad, men kanske inget man skräms bort av om det visar sig att hydraulvinschen funkar bättre.

Bild


http://www.weimer.se

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

vinsch

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5545 I mina trakter värmland är det mycket vanligt med weimer vinschar dom är starka o fungerar bra :) många köper andra kärror men weimer winschar ...

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5552 Är det vagnen med FMV kranen du ska köpa Defender?

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5560 Japp, skall åka och betala idag. ska ta några bilder samtidigt.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5576 Köpte en Farma kran för ett och ett halvt år sedan och skulle ha en vinch till den. Säljaren monteraed på en Patu som fungerar bra, men den har remmar med en tryckrulle och vid vinchning får man stå och dra i ett snöre. Det är lite jobbigt. Dessutom kan viren börja mata in av sig själv. Skulle tro att Weimer är ett bättre alternativ.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5581 Jag köpte och monterade nyligen en Weimervinch med fjärr och är än så länge helnöjd. Smidig att montera och först intrycken är att den är väldigt stark och smidig att använda.

/Björken

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5899 Jag beställde en fjärrstyrd weimer 1700 med 8 mm vier i dag kommer nästa vecka.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5901 Bara av nyfikenhet, varför valde du en 1700? Har du stor vagn?
Jag tog en 1400 eftersom jag bara har 7,5t vagn och taskigt oljeflöde, men styrkan imponerar ändå, även om stocken fastnar i stenar och stubbar drar vinchen starkt så hittills har det känts fullt tillräckligt.

/Björken

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5904 Man vet aldrig vad man stöter på, bättre att vara lite i överkant vad det gäller styrkan.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5906 Det värsta som kan hända är ju att man gör sönder vagnen... :D

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5908
Trollet skrev:Man vet aldrig vad man stöter på, bättre att vara lite i överkant vad det gäller styrkan.

Nej, det är ju sant iofs, men samtidigt så går det ju långsammare iom att mer olja behövs till varje varv.
Men rapportera här när du provkört!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).