Bioenergi

framtiden för grot?

7 inlägg 3309 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

framtiden för grot?

razor  
#56993 hur ser framtiden ut för groten ? här i hälsingland är då grt en bristvara dåligt med averknigar leder till att de nästan inte finns nå grot var låvad 30-40000m3s men ligger nu bara på ca 5000m3s hur ser de ut i resten av landet?



   TS
Avatar Fallback

Re: framtiden för grot?

skotarjanne  
#58621 Det ser då inte nå bättre ut i medelpad heller det avverkas men anpassas lite. Det beror nog på att ingen vill anpassa skota och flisa gratis. Själv blev jag arbetslös pga för lite att skota.

Avatar Fallback

Re: framtiden för grot?

grotförare  
#58832 de var tråkigt å höra att du har blivit arbetslös. tror de är lite dåligt över hela sverige med groten! tror de kommer att ta bli mer till nästa år!

Avatar Fallback

Re: framtiden för grot?

razor  
#58845 ja vi får då hoppas de släpper snart kan ju inte hålla på såhär folk ska bli utan jobb och inge material å jobba med

   TS
Avatar Fallback

Re: framtiden för grot?

skotarjanne  
#58894 Det verkar ju vara sug efter biobränsle med tanke på att det byggs ju nya pannor lite här å där.Här snackas det om att både sca och såtab ska skicka flis med tågset söderut så deras lager måste väl ta slut nån gång.

Användarvisningsbild

Re: framtiden för grot?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58975 I Falukuriren (Dalarna) idag står det om WEDA skog som går mot strömmen. Rubriken är "Sly räddar jobben i skogen". Det hela bygger på "ett helhetskoncept där entreprenören skördar, skotar,flisar och transporterar produkten direkt till värmeverket".
Hittade inte artikeln på nätet så bifogar en inskannad variant, kanske kan ge nåt för nån därute? (klicka på bilden så blir den större)

Avatar Fallback

Re: framtiden för grot?

skotarjanne  
#59021 Heja Dalarna !
Det det där konceptet har jag och min kollega surrat om länge, nog måste det väl vara smidigast om en och samma entreprenör sköter hela linjen, men det är klart att det kan ju leda till stora investeringar å då vill man ju ha lite varaktiga kontrakt.
Men häromkring verkar det svårt att få vettiga uppgör när det rör biobränsle.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).