Traktorer och processorer

Sidolut med traktor?

24 inlägg 13694 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sidolut med traktor?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58830 Var i skogen med jordbrukaren och vagnen häromdan och hämtade lite virke. Gick nerför en ås och givet så går ju bakhjulet upp på en stor stubbe. Man kan ju inte undvika alla :???: Hur mycket krävs det för en jordis att välta? Måste man upp mot 45 grader? Givet då man inte håller 30 knyck i skogen förstås. Kör för det mesta på lågettan om det är knöligt, går väl typ 2 knyck då eller nåt sånt.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Griffin  
#58833 Vill minnas att jag har läst mig till att de flesta anger ca 30 grader. Men det har väl mera med att motor och liknande skall må bra. Rent säkerhetsmässigt borde du nog kunna röra dig uppåt gissningsvis 45 grader, men det beror lite på hur bred traktorn är och var tyngdpunkten ligger.
Låt säga tyngdpunken ligger 70 cm över marken när taktorn står på plan mark. Anta att bredden på markavtrycket i tyngdpunkten är 160 cm då kan du rent teoretiskt köra i en sidolutning som är 48 grader. sedan finns det ju en massa andra omständigher som minskar tillåten lutning så som rörelse, förskjutning i däcken och lite andra faktorer.

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58881 Kör tills du tror det välter och sen kan man fortsätta ett tag till innan det välter :lol:

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Griffin  
#58895 Jo det brukar vara så :smile:

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58925 Jag har lagt min 805a på både höger o vänster sida :lol:
Med tanke på att jag har takmontage med en större kran och engreppare på ibland har
passerat gränsen 2ggr och då har jag en annan tyngdpunkt och Arbron har en förmåga att
pendla så den har hjälpt till få kull mej.
Tro mej, att du tror att de välter långt innan du är i närheten med en "normal" traktor :mrgreen:
När jag tippat så har de handlat om att jag missat stora hål när jag backat på 80-90 cm.
Själva tippningen kändes som de gick i ultrarapid och golvet blev riktigt rent för allt fanns nere i fotsteget :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

HN  
#58974 Det skulle vara intresant att ha en gyro mätare i traktorn finns det ?

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Griffin  
#58984 Borde inte vara så svårt att hitta. Finns ju ganska många modeller till segelbåtar. Annars kan man ju ta en titt på skroten, om jag inte missminner mig så finns sådana till Toyota LandCruiser och Mitsubishi Pajero
En bild på biltillbehör från ett företag i england
http://www.johncraddockltd.co.uk/car_popup.asp?prodid=184

Sen finns den lite enklare varianten som används en del på båtar
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=18283&groupID=2&subGroupID=200220&parentGroupID=200

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58990
gnisten83 skrev:Tro mej, att du tror att de välter långt innan du är i närheten med en "normal" traktor :mrgreen:

Själva tippningen kändes som de gick i ultrarapid och golvet blev riktigt rent för allt fanns nere i fotsteget :mrgreen:


Jo jag anade nästan att det "bara" känns som man ska tippa. Speciellt när man går i nerförsbacke åxå :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58995 Framåt tror jag aldrig att du kan välta om du inte kör ut från ett stup.
Kom ihåg att tyngden sitter i traktorkroppen inte i hytten så tyngdpunkten blir lågt som Griffin
skriver men kom oxå ihåg att ett studsande på en sten/stubbe gör att du får rörelse uppåt att lägga till tyngdpunkten.
Troligen ramlar man ur stolen innan du välter om du ska köra kull :mrgreen:
Testat mycket vid Jeepkörning och den tål oxå mkt mer än hjärnan, som oftast stoppar först :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sidolut med traktor?

totte  
#59007 En farlig sak är sväng i utförslut, då får du en sidokraft från kärran som samverkar med sidolutningen och dessutom en viss, liten men dock, centrifugalkraft.

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Skogsmange  
#59026 Välter gör man oftast i bra terräng när man inte är beredd på det.. Kör lite för fort över en stubbe eller nått. Kör man sakta och försiktigt ska det mycket till för att välta.

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59048
gnisten83 skrev:Framåt tror jag aldrig att du kan välta om du inte kör ut från ett stup.


Ja menade att det känns värre att gå över typ en stubbe när man kör i utförslut. Riktigt så branta marker har jag inte :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sidolut med traktor?

hayabusa 08  
#59096 Tror du har rätt Roten. En jordbrukstraktor välter lättare i utförslut.

Ett fordon välter ju när tyngdpunkten hamnar utanför vridningspunkterna, och en traktor har bara tre punkter (vardera bakhjul
och den infästning fram som framaxlen pendlar i) så bildar dessa punkter en triangel.
Kör man då i ett utförslut så flyttas tyngdpunkten framåt i denna tänkta triangel. och kör man över en stubbe så kan man lättare hamna utanför denna triangel än om man hade kört i en uppförsbake.

Hee Kom just på en sak. om mina teroier stämmer så skulle det vara säkrare att backa nerför ett utförslut :o
Ja de e ju en tanke :P

Avatar Fallback

Re: Sidolut med traktor?

Nolltax AB  
#59103 Häng upp ett lod framför snoken.
Pekar den mot en dörr så kanske du borde....

Användarvisningsbild

Re: Sidolut med traktor?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59155
Nolltax AB skrev:Häng upp ett lod framför snoken.
Pekar den mot en dörr så kanske du borde....


.. och om man får det i skallen :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).