Skogsvagn (Huggarvagnar)

Trejons Huggarkärra

23 inlägg 9998 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trejons Huggarkärra

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55174 Vart på maskinvisning hos den lokale trejon försäljaren idag.
Fick syn på en konstruktion i form av en huggarkärra som såg väldigt välbyggd ut och som inte var så farligt dyr.
Vagnen var byggd i Estland med en del komponenter gemensama med till exempel Indexator och Cranab.
Ska se i nästa vecka om jag kan fixa lite bilder på den.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56287 Har du knäppt några bilder?

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56654 nåpe det har jag tyvärr inte gjort... har inte funnits tid för en vända till den återförsäljaren :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58815 Hej..
Nu finns Trejons nya skogsvagnsprogram på deras hemsida, med både priser, bilder och någon video..!!!
Hela serien ha blivit döpt till Multiforest..Finns ett antal olika storlekar på både vagnar, både med och utan drift, och vanliga vikarms-kranar och parallell-kranar..
Verkar som om Svensson Maskin AB är leverantör till Trejon..Så kvalitén på grejorna är det nog inget fel på..
http://www.trejon.se/index2.php
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Trejons Huggarkärra

Fredrik Reuter  
#58816 Hej,
Jag kanske är ute och cyklar men är det OEM-produkter från SM-maskin och Mowi?
Känns väldigt lika iaf.

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58817
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Jag kanske är ute och cyklar men är det OEM-produkter från SM-maskin och Mowi?
Känns väldigt lika iaf.

Tittar du på SM-maskins hemsida och jämför med bilderna på Trejons produktsida, så är en del bilder i princip identiska..
Jag är givetvis inte 100% säker..
Vad gäller Mowi vet jag inte alls..Kan ju lika gärna vara Vreten som levererar parallell-kranen..
Skall dock titta lite närmare på Elmia Wood..
Kul med en aktör till på skogsvagns-marknaden..Ju mer konkurrans desto bättre..
Mvh.Ulf

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58849 Reagerar på styrningens placering,är det inte bättre stabilitet på vagnen när den sitter längre bak.

Användarvisningsbild

Re: Trejons Huggarkärra

Fredrik Reuter  
#58854 Hej,
Ulf; Det jag tänkte på med Mowi var förutom kranen boggilagringen som verkar identisk.

Ska bli intressant att "spänna däck" på dessa på Elmia... :wink:

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58883 Kärran är tillverkad i baltikum men med en del svenska komponenter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58920 De röda kärrorna är ju samma som på Svensson maskin sida.

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58986 De jag menade är de som inte är röda utan svarta... Undrar om trejon lyckats pressa priset på Svensson vagnarna om det tagit in dom i sitt sortiment. dom har ju varit ganska dyra innan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Lars Johansson  
#69919 Multiforest vagnar och kranar har jag sett både på Elmia och Nolia i Umeå, jag tycker att dom lyckats väldigt bra med att ta fram ett komplett program av skogsvagnar.
Jämför med många andra så ser det ut att var hög kvalite på det mesta och vad dom säger är alla delar testade innan de sats in i produktionen.
Utöver ramstyrda vagnar så finns även boggistyrning på vissa modeller.
Jag har fått mycket information från http://www.trejon.se och klickat mig fram till skogsredskap
En vagn med 8 tons lastförmåga ( totalvikt ca 10 ton) kostar under 100,000.- med parallell alternativt vikarmskran ja det känns rätt. :roll:

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Lars Johansson  
#69920
Ulf skrev:
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Jag kanske är ute och cyklar men är det OEM-produkter från SM-maskin och Mowi?
Känns väldigt lika iaf.

Tittar du på SM-maskins hemsida och jämför med bilderna på Trejons produktsida, så är en del bilder i princip identiska..
Jag är givetvis inte 100% säker..
Vad gäller Mowi vet jag inte alls..Kan ju lika gärna vara Vreten som levererar parallell-kranen..
Skall dock titta lite närmare på Elmia Wood..
Kul med en aktör till på skogsvagns-marknaden..Ju mer konkurrans desto bättre..
Mvh.Ulf


Enligt uppgift från Trejon så har dom köpt upp SMs produktion och flyttat den till deras fabrik i Estland vilken dom startade i slutet på 90 talet. fabriken har ca 50 anstälda och producerar utöver skogsvagnar även redskap för vägunderhåll :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Furan  
#70146 Hej,

Jag är ny på detta forum och jag ser att det finns väldigt mycket kompetens och erfarenhet här.

Jag har också tittat på denna vagn och har några frågor som ni med mera erfarenhet kanske kan besvara. Den lokala säljaren hade en 8 tons med 5,1 m parallellkran hemma som såg mycket genomtänkt och välgjord ut. Materialet verkar också vara av god kvalité. Bl.a. gjuts vridhuset enligt säljaren av ett gjuteri i Robertsfors i Västerbotten.

Jag har en mindre traktor (Valmet 355) och kommer mest att använda vagnen till vindfällen, mindre avverkningar och diverse lyft och transporter på gården. Hittills har en starvinsch varit hjälpen i skogen och själva vinschfunktionen ser jag som mycket viktig för min del.

Vinschen på denna modell sitter monterad i kranpallen vilket givetvis har sina fördelar. Brytblocket sitter uppe på grinden och jag blev lite fundersam till hur detta fungerar jämfört med den mera vanliga placeringen uppe på kranen. Fördelen som jag ser det är att placeringen är mera skyddad, ger en lägre tyngdpunkt och kanske även skymmer sikten mindre (färre slangar mm upp längs kranen). Man behöver heller inte flytta över kranen till olika sidor om man vill vinscha in från olika sidor. Nackdelen borde däremot vara att dragriktningen blir lägre (min gamla starvinsch ger en hög ”vinschpunkt” vilket "lyfter" virket från marken, åtminstone närmare vagnen) samt att den tvära vinkeln i brytblocket minskar dragkraften en del. Dragvinkeln skulle man kanske kunna lösa genom att svetsa fast ett brytblock på kranen, men det kanske inte behövs?

Jag har inte sett vinschen, men enligt trejon skall dragkraften vara på 1700 kg, vilket är mer än många andra vinschar som jag sett standardmonterade. Å andra sidan borde den högre dragkraften ge en lägre vinschhastighet? Min traktor ger max 36 liter och om man inte vill köra på allt för höga varv kanske en så kraftig vinsch ger en allt för låg vinschhastighet?

Är det någon som har erfarenhet av denna vagn och av denna placering av vinschen och hur vinschhastigheten kan vara i praktisk drift tar jag tacksamt emot dessa.

Hälsningar
Furan

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70180 Furan: har haft en vagn med vinsch monterad på samma sätt som du beskriver men tyckte att det blev lite dåligt "lyfthöjd" så det blev mer markberedning än vinschning... Fixades med ett kastblock på kranen.

1400 eller 1700 kg dragkraft? Tja det ljugs lika mkt om detta som om lastarean på vagnarna... Fråga om det är mätt eller teoretiskt samt om det är vid tom eller full vajertrumma.

MVH
MN

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).