Avverkning (slutavverkning)

Skador efter skördare

20 inlägg 9291 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skador efter skördare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58540 (möjligt att denna tråd är på fel ställe)
Det har blivit väldigt djupa spår i ett blötparti där skördaren gått fram (basvägen), typ så djupa att skördaren hjul helt försvann i spåren. Nu väntar jag på skotaren så det lär knappast bli bättre.
Nu har jag inte avtalat något särskilt kring detta i förväg och eftersom detta är min första avverkning så var skadorna oväntat stora. Nu är alla inblandade, från virkesköpare till skördarförare (2-skift), väldigt sympatiska och trevliga på alla sätt och vis, men jag undrar;

1) Brukar man avtala om någon sorts max-nivå på körskador som det får bli så att entreprenörerna vet hur mycket de ska förbereda med ris och sånt? Nu gjordes inget alls på blötmarken.
2) Hur bruka man skydda blötmarker? Går det? Kan vara bra att veta till nästa avdelning där det också måste passeras blötmark.
3) Brukar ni reparera körskador? Typ fylla igen spåren med grus, sten, jord, gamla stockar eller något sådant? Eller hur gör man?

Allt annat klokt att säga till en novis kring detta när det gäller att beställa avverkning tas tacksamt emot :smile:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Fredrik Reuter  
#58549 Hej,
Det finns säkerligen många duktiga här som jag hoppas kommer svara dig.
Personligen tycker jag det borde avtalas om.
I planeringen inför avverkningen borde det framkommit att det kunde bli körskador och det borde väl egentligen vara utifrån denna planering det avtalats om.
Det finns många sätt att förhindra körskador, välja annan väg när det planeras, avverka vid tjäle, risa och använda virke som underlag (kavelbro), osv...
Ovanstående belastar ditt netto på din avverkning på olika vis, men du borde fått möjligheterna att välja.

Avatar Fallback

Re: Skador efter skördare

per-erik  
#58568 Tja, eftersom jag också är en novis, men som haft förmånen att göra alla misstag som finns att göra, så känns det lite rätt att svara på detta inlägg.

I den bästa av världar borde det kanske vara klart reglerat hur mycket "körskador" som tillåts. Men mig veterigen finns inga klara regler kring detta. Istället "blir" det kanske en fråga om hur mycket markägaren tillåter, innan han blir förbannad.

Visst kan det finnas sätt att undvika körskador, men det beror på förutsättningarna, vid tillfället. Mest avgörande är förstås val av årstid, precis som Fredrik skriver, men detta beslut ligger väl inte på ditt bord?

Körskadorna brukar ibland åtgärdas med grävmaskin.

Tycker inte att du ska ta på dig hela ansvaret för det inträffade. Du arbetar väl utifrån en instruktion? Det var väl en "planerare" som "planerat" basvägen och som även gett dig instruktionen att köra där? Tycker kanske att han bör ha så stora kunskper att han kan förutse konsekvenserna av att köra på moränmarker i tjällossningstider? Det är ju inte precis någon ny kunskap att det kan blir körskador efter en skogsmaskin!

Sen skulle jag vilja peka på att det är skillnad på olika typer av körskador. Har skadorna uppstått i en svacka på ett hygge är skadan kanske inte av stor betydelse. Har den däremot uppstått mitt inne i en grangallring, med allt vad det kan innebära i form av vatten som står och jäser, eller vatten som leds in i beståndet, är situationen självfallet lite mer prekär.

Personligen anser jag att det du beskriver i första hand är en arbetslednings-/planerings-fråga, med ansvaret på någon annans bord, fritt tolkat, utifrån det du skriver.

Menar den numer hyfsat kunnige novisen
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58583 Per-Erik:
Jag tolkade som om att Uvskogen beställt avverkning i sin skog, och fått den sönderkörd.

Vad kan man ställa för krav på entreprenören ur den synvinkeln?

//.D

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58588 Japp, det är jag som är beställaren av averkningen och det är ur det perspektivet jag frågar. Vill betona igen att jag inte är ute efter underlag för att att "sätta åt" någon entreprenör eller så! Vill bara försöka lära mig något av detta så jag blir en bättre beställare nästa gång, vilket nog alla skulle gilla! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Skogshuggarn  
#58589
Uvskogen skrev:(möjligt att denna tråd är på fel ställe)
Det har blivit väldigt djupa spår i ett blötparti där skördaren gått fram (basvägen), typ så djupa att skördaren hjul helt försvann i spåren. Nu väntar jag på skotaren så det lär knappast bli bättre.
Nu har jag inte avtalat något särskilt kring detta i förväg och eftersom detta är min första avverkning så var skadorna oväntat stora. Nu är alla inblandade, från virkesköpare till skördarförare (2-skift), väldigt sympatiska och trevliga på alla sätt och vis, men jag undrar;

1) Brukar man avtala om någon sorts max-nivå på körskador som det får bli så att entreprenörerna vet hur mycket de ska förbereda med ris och sånt? Nu gjordes inget alls på blötmarken.
2) Hur bruka man skydda blötmarker? Går det? Kan vara bra att veta till nästa avdelning där det också måste passeras blötmark.
3) Brukar ni reparera körskador? Typ fylla igen spåren med grus, sten, jord, gamla stockar eller något sådant? Eller hur gör man?

Allt annat klokt att säga till en novis kring detta när det gäller att beställa avverkning tas tacksamt emot :smile:



Motfrågor!

Framgår inte var i Sverige du befinner dig, Uvskogen?, men hur kommer det sig att man hugger barmarkspost under jävligaste tiden på året (förfallstiden), där det finns/kan finnas uppenbara risker att förvärra körskadorna?.
Vad fick du för råd av köpare eller den som planerat avverkningen runt detta?. - hur är kontraktet upprättat gällande tid för avverkning?.

Av det man hört/lärt sig genom åren, så är många skogsägare fruktansvärt dåliga på att "avtala" runt sin egen avverkning.
Okunskap eller att man förlitar sig för mycket på "den trevlige köparen",,, det vete katten?, men överlag så måste vi
bli betydligt bättre på detta.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

masterchief  
#58590 Sedan anser jag ur entrepenörs synvinkel att uppdragsgivarna har stort ansvar i det hela...
De bör planera sina inköp och lägga rutter som gör att i möjligaste mån undviks markskador..
Finns ingen entrepenör som med vilja grisar ned i onödan, dels drar det mer diesel och sliter transmission samt fastkörningsrisk föreligger. Stickvägsplaneraren har här ett visst ansvar att lägga ut basvägar på lämpligaste ställe, men finns inte förutsättningarna då är det kört.

Avatar Fallback

Re: Skador efter skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58592 Här i FIN är det olika rotpris om det är en sommar lr vinteravverkning.Sommaravverkning ger högre pris och då får skogsägaren lov att acceptera viss spårbildning (dock inte i gallring).
Men om det är så dålig bärighet att skördarn spårar efter en överfart så är nog marken i skriande behov av dikning :mrgreen:
Att använda en "babyskotare" ( typ 810 830) behöver inte innebära mindre spår pga mera överfarter då istället

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Skogshuggarn  
#58593
masterchief skrev:Sedan anser jag ur entrepenörs synvinkel att uppdragsgivarna har stort ansvar i det hela...
De bör planera sina inköp och lägga rutter som gör att i möjligaste mån undviks markskador...


Så ska det naturligvis fungera - men jag håller det inte otroligt att köpare/entr i vissa fall, prioriterar avverkning efter logistik/maskinflytt, och och därmed "tummar lite "på detta med ev körskador istället.

masterchief skrev:Finns ingen entrepenör som med vilja grisar ned i onödan, dels drar det mer diesel och sliter transmission samt fastkörningsrisk föreligger. Stickvägsplaneraren har här ett visst ansvar att lägga ut basvägar på lämpligaste ställe, men finns inte förutsättningarna då är det kört.


Förr så var det oftast skambelagt bland entr att "plantera" maskinen i värsta surhålet på hela drivningen - nu lägger man istället ut det på "tuben".

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58594 Motfrågor!

Framgår inte var i Sverige du befinner dig, Uvskogen?, men hur kommer det sig att man hugger barmarkspost under jävligaste tiden på året (förfallstiden), där det finns/kan finnas uppenbara risker att förvärra körskadorna?.
Vad fick du för råd av köpare eller den som planerat avverkningen runt detta?. - hur är kontraktet upprättat gällande tid för avverkning?.

Av det man hört/lärt sig genom åren, så är många skogsägare fruktansvärt dåliga på att "avtala" runt sin egen avverkning.
Okunskap eller att man förlitar sig för mycket på "den trevlige köparen",,, det vete katten?, men överlag så måste vi
bli betydligt bättre på detta.[/quote]

Det här skiftet är i Dalarna. Jag avtalade med virkesköparen om detta för över ett år sen, på vintern. Trodde (igen borde frågat) att det betydde att det skulle huggas "bums". Läste i kontraktet i vintras lite mer noga och där står inget om när avverkning ska ske förutom att det ska göras inom 5 år.

Kankse man skulle ha en ordning där man som markägare får vara med när körvägarna märks ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

masterchief  
#58595 Det är lite av ett symtom från industrin som gör att det grisas fram rakt över misstänker jag...
Om man tar för 10 år sedan så var det naturligt att hugga gran på vintern och tall på sommaren.....
Det är något som knappast existerar längre då brukens flöde prioriteras....
Kanske kommer att se ändring på det nu när energisortimenten har blivit starkare, även om jag är tveksam till det :???:
Angående youtube och status i surhålen så kan man inte mer än säga man giller att kika på klippen :lol:
Men man blir skrämd över att skogsbruksskolorna är överrepresenterade i surhålen...

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Skogshuggarn  
#58596
Simba skrev:Här i FIN är det olika rotpris om det är en sommar lr vinteravverkning.Sommaravverkning ger högre pris och då får skogsägaren lov att acceptera viss spårbildning (dock inte i gallring).


Samma här Simba!.

Skogsägaren har alltså ett val att få mera betalt för virket eller invänta "tjänligare bärighet" för maskinerna. (se tex vinterpost).
Under förfallstiden bör man dock vara lite restriktiv med vad man släpper in på skogen - och där har även köparen ett visst ansvar att upplysa markägaren om lämpliga åtgärder för att minska körskadorna.
Sista och bästa alt är naturligtvis att "avstå helt" om man har "gyttja under buken" redan när skördaren rullar ut på trakten.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter skördare

Skogshuggarn  
#58597
Uvskogen skrev:
Det här skiftet är i Dalarna. Jag avtalade med virkesköparen om detta för över ett år sen, på vintern. Trodde (igen borde frågat) att det betydde att det skulle huggas "bums". Läste i kontraktet i vintras lite mer noga och där står inget om när avverkning ska ske förutom att det ska göras inom 5 år.

Kankse man skulle ha en ordning där man som markägare får vara med när körvägarna märks ut?


Tja,,,, vad säger man?.

Köparen har naturligtvis utnyttjat "klausulen" i kontraktet för att kunna styra avverkningen efter eget tycke, och du får stå för konsekvenserna därav.
Mest troligt utan barmarkspremie eller ersättning för körskadorna, (så mycket för de "trevliga grabbarna").

Givetvis ska du beredas möjlighet att vara med när körvägen snitslas ut - så även avverkningstrakten.

Avatar Fallback

Re: Skador efter skördare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58614 Ja blev lite nyfiken på att veta lite mer exakt var i dalarna, å vilket bolag?

Avatar Fallback

Re: Skador efter skördare

per-erik  
#58644 Inte nog med att jag fattar långsamt, ibland blir det alltså helt fel också!

Instämmer frarmförallt i det Materchif skriver. Allt mindre tid och energi används till korrkekt utförd planering. Exakt samma förhållande som när en gallring huggs idag. Ansvaret läggs ut på de som utför arbetet. En acceptans uppstår för de konsekvenser som uppkommer bl.a. av dålig eller obefintlig planering. Markägaren sitter i värsta fall helt rättslös där klausulen om att tvist ska lösas av skiljemen gör att man inte vill göra sak av det inträffade.

Visst kan maskinföraren göra en hel del för att undvika skador. Bl.a. risa och bygga kavelbro. Men knappast så mycket att det väger upp bristande planering. Och det kostar ju (virkesvärdet) att bygga kavelbro, också! Det bästa, och kanske enda, som maskinföraren bort gjort i denna situation, vore att avbryta arbetet. Och detta är nog inte det första en entreprenör tänker på i dagsläget, där varje extra körd timme med maskinen bidrar till att han kan hålla sin ekonomi flytande ett tag till.

Sen är det ju faktiskt så att planeringsarbet inte alltid är så lätt. Och det kan ju misslyckas för alla. Tyvärr är nog detta dock ett område, som många andra i skogsbruket, där det inte finns uttalade riktlinjer för vad som ska gälla, eller vad som man kan anses tolerera.

Ibland undrar jag om vi går mot en tid, där "hjulet ska uppfinnas" igen, inom en rad områden/delar, i skogsbruket.

Menar, och drömmer tillbaka till 80-talet gör
/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).