Traktorer och processorer

Lite beslutsångest... ang stortraktor

66 inlägg 38637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58251 Liten sån här instickare.... Valtra är ju grymt fina maskiner.... men vi får faktiskt inte glömma Claas... grymt bra maskiner som fått bra recensioner och har aldrig hört någon som haft något värre som har krånglar med dem ... eller något dyrt som gått sönder på någon. så jag skulle kolla in Claas oxå.... fendt är lite "kuk-förlängare" är alldeles för mycket teknik... och man använder inte hälften av tekniken.... plus att dem är ju inte billiga precis... men skulle jag vara dig så skulle jag kolla upp Claas... eller Valtra :grin: :wink:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

HÅkan N  
#58252 Ska du ha lastare så skall man ha kopplingsfriitt fram-bak , spar traktor och förare. Valtra är absolut bästa köp...
Med bästa andra hands värde........Kolla som dom skrev tidigare ,det finns många demo .det går att missbjuda.. JOHN DEERE försäljare brukar villa byta in nästan nya valtra traktorer= många fina beg Valtra traktorer. Om man slår ut ett ny köp på 7-8 å så är det inte så dyrt.nytt är nytt,har man haft en traktor sen ny då vet att det håller om sköter service och underhåll. nu går det att pruta dom vill bara sälja Fendt och Claas......

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58253 Valtra Classic T-Serien har:

Mekanisk transmission
växlar: 36F+36R
Verkar att ha en 3 stegs Powershift oxå.
mekanisk fram-backväxling
mekaniskt manövrerad yttre hydraulik
hydraulflöde max 73 liter per minut

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58254
Henrik K skrev:Valtra Classic T-Serien har:

Mekanisk transmission
växlar: 36F+36R
Verkar att ha en 3 stegs Powershift oxå.
mekanisk fram-backväxling
mekaniskt manövrerad yttre hydraulik
hydraulflöde max 73 liter per minut


väldigt basic, perfekt trailer dragare anser jag :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58255
Valtra skrev:
Henrik K skrev:Valtra Classic T-Serien har:

Mekanisk transmission
växlar: 36F+36R
Verkar att ha en 3 stegs Powershift oxå.
mekanisk fram-backväxling
mekaniskt manövrerad yttre hydraulik
hydraulflöde max 73 liter per minut


väldigt basic, perfekt trailer dragare anser jag :smile:


Jo.
Ju mer "Hitech" det är desto mer som med åren kan krabba, jäklas och gå sönder.
Har ju själv kört med min egna 118hk JD med helt mekanisk transmision och dragit vår maskin trailer och den drar bättre i förhållande till vikt och effekt mot en starkare traktor fast med massa snabb växlar.

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Torparn79  
#58321
Valtra skrev:
case Mx skulle jag nog akta mig för, många har problem med powershiften. va inne på lantmännen för 2 veckor sen och då stog där en mx 140 tror jag de va.. först hade drivningen i bakaxeln gått, sen all hydraulik, sen powershiften och till slut fyrhjuls driften med. fick klyva traktorn på 2 ställen :lol:

var det inte en MXM 140 som du stötte på då..??
har inte varit med om att PowerShiften på MX'n har strulat mer än att vi fick byta växelspaksknopp på en MX 170, det blev nå knas med vippan till PS'n.
vet inte om jag skulle vilja ha lastare på en 8550, dom är ju bra klumpiga.
har provat en MX 170 med lastare och det var ju ingen dröm men det gick skapligt, det är ju ingen traktor man mockar ur en trång lösdrift med...

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58331 vad är skillnaden på¨valtra 8550, 8750, å 8950? Å går det att chippa såna "gamla" traktorer om man skulle vilja ha mer krut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58332
Torparn79 skrev:
Valtra skrev:
case Mx skulle jag nog akta mig för, många har problem med powershiften. va inne på lantmännen för 2 veckor sen och då stog där en mx 140 tror jag de va.. först hade drivningen i bakaxeln gått, sen all hydraulik, sen powershiften och till slut fyrhjuls driften med. fick klyva traktorn på 2 ställen :lol:

var det inte en MXM 140 som du stötte på då..??
har inte varit med om att PowerShiften på MX'n har strulat mer än att vi fick byta växelspaksknopp på en MX 170, det blev nå knas med vippan till PS'n.
vet inte om jag skulle vilja ha lastare på en 8550, dom är ju bra klumpiga.
har provat en MX 170 med lastare och det var ju ingen dröm men det gick skapligt, det är ju ingen traktor man mockar ur en trång lösdrift med...


MXM serien är väl inte så gammal?

på skolans mx 120 så gick powershiften efter 3000 timmar och de har även hänt på flera här i närheten, men de kanske bara är på dom mindre i mx serien :???:

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58337 sen min andra fundering är hur det är med framaxelfjädring, är det värt pengarna? ja menar blir det MKT bättre komfort eller bara måttligt så man kan vara utan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Torparn79  
#58338 en "skoltraktor" är ju inte direkt snällt använd så dom är ju inte riktigt jämförbara.
skulle tipp på att dom gör 3-4 normala timmar/timme, det brukar ju lätt bli plågsamma dj...traktorförsök..

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58345
Torparn79 skrev:en "skoltraktor" är ju inte direkt snällt använd så dom är ju inte riktigt jämförbara.
skulle tipp på att dom gör 3-4 normala timmar/timme, det brukar ju lätt bli plågsamma dj...traktorförsök..


de är den traktorn som körs minst av elever typ, visst de slits väl mer ändå. men de finns ju ändå flera sånna med dom problemen..

men nog om case skit och åter till nuttes frågor.. jag sj vet inte hur de är med framaxel fjädring, men man hör ju från en del att dom inte vill vara utan hytt o framaxel fjädring

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

HÅkan N  
#58348 Jag var på www.kcr.se dom har inte boxar till 8000 serien men T och 6400, 6550 och 6850, jag har det på min 6850....

Avatar Fallback

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58494
nutte skrev:
Torparn79 skrev:jag har för mig att Fendt har vändbar förarplats..

nutte->
vad ska du använda traktorn till??
ska du vara i skogen och åka eller ska den bara hålla sig på åkern och framför maskintrailern??

jag är av princip emot att ha jordbrukstraktor i skogen men om man måste åka i skogen så är det väl bara valmet/valtra och belarus som gäller...



ja ska ha den framför trailern, köra ved me skogsvagn (efter väg), sen bruka den vid ved produktionen(lyft av pallar/säckar mm...) snöskottning... ja tror inte ja kommer använda traktorn i skogen överhuvud taget, om ja nu inte råkar komma över en med twintrac å som är skogsutrustad, men ja tycker lastare är viktigare, å hitta en begagnad valtra t140-190 med lastare å twintrac lär vara svårt.. sen är frågan om det blir nytt eller ngra år gammal traktor...


En L70 borde väl vara lagom? Eller skall den gå på åker också?
Stortraktor är dyr o dålig till snöskottning och lastarbete.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Torparn79  
#58523
nisse skrev:
nutte skrev:
Torparn79 skrev:jag har för mig att Fendt har vändbar förarplats..

nutte->
vad ska du använda traktorn till??
ska du vara i skogen och åka eller ska den bara hålla sig på åkern och framför maskintrailern??

jag är av princip emot att ha jordbrukstraktor i skogen men om man måste åka i skogen så är det väl bara valmet/valtra och belarus som gäller...



ja ska ha den framför trailern, köra ved me skogsvagn (efter väg), sen bruka den vid ved produktionen(lyft av pallar/säckar mm...) snöskottning... ja tror inte ja kommer använda traktorn i skogen överhuvud taget, om ja nu inte råkar komma över en med twintrac å som är skogsutrustad, men ja tycker lastare är viktigare, å hitta en begagnad valtra t140-190 med lastare å twintrac lär vara svårt.. sen är frågan om det blir nytt eller ngra år gammal traktor...


En L70 borde väl vara lagom? Eller skall den gå på åker också?
Stortraktor är dyr o dålig till snöskottning och lastarbete.

/Nisse

hmmm....
dra maskintrailer med L70, njae, inte något som jag skulle vilja uppleva när det är vinterväglag.
sen är väl inte lastmaskiner byggda för att dra med så det kan ju bli kostsamt med transmissionsrenoveringar...

Användarvisningsbild

Re: Lite beslutsångest... ang stortraktor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58529 Dom får inte ens dra vagn.
Endast vagn med redskap till själva hjullastaren i så fall om något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar