Skogsvagn (Huggarvagnar)

Rotator?

40 inlägg 20510 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rotator?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58013 Lite off topic, och kanske en dum fråga men:
Vad är det för skillnad på en indexator och en rotator?

FTG
Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#58014 Indexators GV3 har också 49 (http://www.indexator.se/default.asp?par ... 4720&ptid=).

Fö löst med en hylsa mot min 59-grip.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#58015 Indexator är bara ett märke, alltså namnet på företaget som gör rotatorerna. Gör också tiltfäste till grävmaskiner, sk rototilt.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58038
Henrik K skrev:Ja då är det ju anntingen FR7 eller en FR10.7 som gäller i så fall så slipper du extra jobb.


Ok, men hållfastheten då. Räcker det med 2 ton? Tycker det låter som det borde göra det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotator?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58046 Visst räcker 2 ton för en vanlig användare som bara kör ett par vedlass om året. Ska du börja köra mer så kommer du att uppskatta Indexators GV3. Vid ett utmattningstest så höll GV3 2-3 gånger så lång tid som närmaste konkurrent. Det är helt enkelt bättre materialkvalité i en GV3 än vad konkurrenterna har. Dom är ju billigare av någon anledning. Visst blir prislappen dyrare i början men det är totalkostnaden man ska se på.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58047 Skulle tro jag kommer köra ca 50-100 kubik/år

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotator?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58051 Med de volymerna lär du inte märka nån skillnad de närmaste 20 åren :wink:

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58052
gnisten83 skrev:Med de volymerna lär du inte märka nån skillnad de närmaste 20 åren :wink:


Lät bra det :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotator?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58054 Vad jag menar är att Indexator säkert är en slitstarkare o bättre som produkt men parallellen är isf att jag borde köra BMW 530 men mitt sätt att hålla i pengarna gör att jag har en Opel med V6a :lol:

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58058 Jo jag förstod att du menade nåt sånt. Jag provar en FR och så får jag se hur länge den håller. Förhoppningsvis 20 år :wink: men då har jag nog ny kran sen länge, kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotator?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58060 När jag köpte den kranen jag har nu(FMV 390) leverades den med en Baltrotor Gr46a och den är ok, de blir förhoppningsvis max en 700m3 om året( utan stormar).
Den gamla kranen hade en Indexator Gv5, jättebra, höll från 90 när kranen var ny tills jag sålde den 2007 utan trassel.
Få se om Baltrotorn är lika bra nu när den har en Hultdins 0,26 och slita i :lol:

Avatar Fallback

Re: Rotator?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58065 Indexator GV5 är en mycket slitstark sak. Den havererar ytterst sällan. Tyvärr tillhör den en äldre generation med bara 2 vingar så den kan vara svag i vissa lägen. En motsvarande rotator i dag är nog GV4 eller en GV6 med mera vingar för en jämnare gång.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58121 Aha var de inte fler vingar, på Gr46an är det 5 vingar, bättre än Red Bull :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#58143 Visade sig att anledningen till att packboxarna hade pajat i min GV3 var att axeln var rostig. Hur kan något som alltid hänger rakt nedåt rosta.. !?

Användarvisningsbild

Re: Rotator?

totte  
#58155 Allt obehandlat järn rostar om det inte hålls i fullständigt torr luft, det räcker med luftfukten. Har du kollat hur en metallbit utomhus känns framåt kvällen när det svalnat av, täckt av en tunn film av fukt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).