Traktorer och processorer

Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

14 inlägg 17445 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Danne  
#57953 Funderar på en sak.

Vad krävs för att kunna styra ock driva ett begagnat skördaraggregat så de blir som typ en traktor processor?

rottnea400egs_25.jpg


Hitta de här på blocket för 25`:- vilket är betydligt billigare än en traktorprocessor. Tanken är att lägga det upp och ner och sedan mata det med en kran eller vinch.

Men hur funkar längd och diametermätningen? Måste man börja böka med något typ DASA system för att få fram dom siffrorna?

Hur styr man ett skördaraggregat? Antar att det sitter några slags propotionalventiler där i. Eller är det smidigare att ta bort detta och sätta dit ett hederligt flerspakspaket?

Många frågor hoppas någon har svar på på någon av dom iaf :grin:

Mvh: Danne



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57963 Har diskuterats lite förr och jag tror dom kom fram till att det är bättre att ha dom rätt väg, dvs hängande. Det var väl så dom inte skulle becka igen av spån om jag minns rätt. Har samma funderingar som dig. Min tanke var att ha det på en vagn bakom traktorn. Typ en båge från draget till axlarna också får den dingla i bågen. Om du förstår hur jag menar :oops:

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Danne  
#57979 Tanken med att ha det upp och ner var att de skulle vara lättare o lägga i träd. Så man slipper hålla i dem innan valsar o knivar ligger ann. Dessutom lättare och vinscha i ett träd om öppningen är uppåt. Men om aggregatet geggar igen av spån o skit så är de ju inte så bra :oops:
Jo den tanken förstår jag men då antar jag att du tänkte mata den med nån kran?? I såfall är det ju även lättare att få det och verka från båda håll då man endast behöver en rotator och lite smart slangdragning :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57981
Danne skrev:Jo den tanken förstår jag men då antar jag att du tänkte mata den med nån kran?? I såfall är det ju även lättare att få det och verka från båda håll då man endast behöver en rotator och lite smart slangdragning :grin:


Precis mina tankar :wink: bygg en du först får vi se om det funkar :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58161 Hej!

Dom flesta ventilerna på ett skördaraggregat körs som on/off-ventiler (man styr funktionerna med knappar som bara kan vara på eller av). Matarhjulen är väl det enda som ibland körs proportionellt, men endast för att få mjukare start/stopp.

Det första du bör fundera kring är vad du ska ha för pump. Skördaraggregat har normalt ett icke-cirkulerade system, dvs ingen olja kan cirkulera om ingen funktion används, man behöver därför en pump men variabelt flöde.
Äldre traktorer har normalt cirkulerade system, dvs de har fullt flöde genom systemet hela tiden och oljan returneras till tanken om ingen funktion används.
Dessa två system är inte kompatibla

Mätsystemet består normalt av pulsgivare för längdmätning, diametermätning och svärdläge.

Några saker som du måste/bör lösa, som skördarelektroniken fixar av sig själv:
- Kvistknivarna måste klämma åt lagom när matningen körs så att knivarna följer stammen när trädet smalnar av.
- Det är bra om matningen är förreglad, så att man inte kan mata om kapen är ute, annars skadar man lätt svärd och sågmotor.
- Datorn reglerar normalt trycket på matarhjulen, du behöver antagligen nån ställbar spänning till ventilen som reglerar trycket till matarhjulen.
- Elsystemet är normalt 24V på skördaraggregat.

Normalt kör man en skördare på automatikläget där datorn automatiskt matar, justerar knivar och matarhjulstryck ifall det slirar och backar och tar fart ifall aggregatet kör fast. Automatiken hittar lämpliga kapställen utifrån prislistan och kan även sättas på att kapa själv, dvs det enda föraren gör är att hålla nere automatik-knappen.
Senast redigerad av Anders Olsson tor 07 maj 2009, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Tobias  
#58204 Problemet med att hänga ett aggregat upp och ned blir att svärdet går åt fel håll och då kommer det att klmma fast... det kommer alltså att kapa underifrån och inte uppifrån.. så ska man vända aggregatet måste man även vända svärdet..

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58222 Skulle det kunna funka med fjäderbelastade matningshjul? Kraftiga fjädrar som trycker dom mot stocken och nyttja hydraulik för att dra ifrån dom.

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58232
roten skrev:Skulle det kunna funka med fjäderbelastade matningshjul? Kraftiga fjädrar som trycker dom mot stocken och nyttja hydraulik för att dra ifrån dom.


På min maskin styrs trycket som klämmer åt matarhjulen av en proportionell ventil. Datorn kan justera trycket genom justera strömmen till ventilen. I princip skulle man kunna styra denna ventil på samma sätt med en kraftig reostat (potentiometer)
Det sitter en ackumulator på tryckledningen, så man får en funktion som påminner om en kraftig fjäder som håller ihop matarhjulen.
På min maskin är ovanstående ventil och ackumulator monterade på basmaskinen, men jag tror att dessa är monterade direkt på aggregatet på de flesta moderna aggregat.

Jag tror inte att du behöver bekymra dig allt för mycket om ovanstående saker innan du har löst pump-biten. Hydraulpumpar med variabelt flöde i rätt storleksklass är inget du hittar var som helst..

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Danne  
#58318 Tack för alla bra svar :grin:

Jo har funderat lite på de här med pump och tror det är smidigast att bygga ett "öppet" system kanske en ventil som stänger när olja behövs eller bara en överströmningsventil men det bygger nog för mycket värme :???:

Hur stort flöde behöver ett mindre/medelstort aggregat? Räcker 100L/min?

//Danne

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

stegmaster  
#58370 kunne det her vara nåt? :???:

http://www.myvideo.de/watch/2689040/Entastungsbock_II
http://www.myvideo.de/watch/4606834/Entastungsbock

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58499
Danne skrev:Hur stort flöde behöver ett mindre/medelstort aggregat? Räcker 100L/min?

//Danne


Jag skulle gissa på att du borde komma upp i 150 liter per minut eller så för att få riktigt drag i ett sånt aggregat. Det förutsätter förstås att du har en traktor som är tillräckligt stark för att driva en sån pump.

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

corvette87  
#61555 så här har bjm maskin gjort, dom ar satt ett skogsolle aggregat på huggarvagn,
någon som har sett det i produktion? pris?
http://www.bjmmaskin.se/
http://picasaweb.google.se/Bjmmaskin/SkogsOlleVagn#

Avatar Fallback

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61559 Hej!

Jag kom på en sak, skaffa ett gammalt tvågrepps-aggregat istället. Dom är ju färdigbyggda för att monteras på "rätt" håll och dessutom oftast billigare än engreppsaggregat.
Detta aggregat till exempel motsvarar ju i princip en modern traktormonterad processor, till en tiondel av priset:
4168265792.jpg

http://www.blocket.se/jamtland/Kvistagg ... w=3&last=1

Jag satt förresten och läste i instruktionsboken till ett Valmet 945.1 från tidigt 2000-tal, och där påstås att aggregatet kan anpassas till alla förekommande hydraulsystem, både rundpumpande, konstanttryck och lastkännande. Jag kollade lite på hydraulschemat men fattade inte riktigt hur det skulle gå till, men står det så så är det ju värt att undersöka. Nån som vet mer om detta?

Användarvisningsbild

Re: Bygga om skördaraggregat till traktorprocessor

Fredrik Reuter  
#327128 Lyfter en gammal tråd om att #byggaegenprocessor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).