Vedmaskiner, flishuggar

Flishugg

29 inlägg 35342 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flishugg

Edner  
#57889 Hej. Jag behöver en flishugg för husbehovet.
Jag har letat på blocket och diverse annonssaiter i ett halvår nu.
Utbudet på begagnade flishuggar för vettiga pengar (max 20000) helst mindre är svagt.
När det väl dyker upp något ibland, så försvinner det direkt. Alla jag ringt på har redan varit sålda.
Så nu börjar jag ge upp och funderar på en ny maskin istället.
Jag vet att jag har sett en traktordriven skivhugg för ca 19700 kr plus moms någonstans. den hade inmatning och tog drygt 15 cm stock
tror jag.
Men nu hittar jag den inte!
Det var förmodligen något från kina.
Någon som vet någon hugg för dom pengarna?
Helst så skulle den ju även kunna ta större stockar.
Hur mycket mer kostar en hugg som tar 20 eller 25 cm?
Tillverkas sådant i lågprisvariant?
Jag ska ju bara köra för husbehovet och då borde en billig maskin hålla länge.
Någon som har köpt någon hugg i den prisklassen?
Hur funkar den?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Torparn79  
#57891 var den inte ljusgrön, har sett att Kellfri har börjat sälja flistuggar oxå...
sök på ordet Kellfri i sökfunktionen här så får du svar på hur bra deras grejor är.

jag tror att man ska ha ett stort tålamod och en enorm glädje i att skruva och svetsa när man köper maskiner av dom.

jag har iofs en betesputs därifrån som duger gott till det lilla jag kör...

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Mats karlsson  
#57893 En kompis hade en edsbyhugg innan men stoppade man i en 20cm stock storknade traktorn (ca.85hk) kostar ca.90000kr .Så det där med billiga huggar som skall klara av större dim. än upp till max 10cm är nog önsketänkande.

Avatar Fallback

Re: Flishugg

frasse  
#57923 Finns numera med varvtalsvakt som fungerar klockrent.Kan tänka mig att det räcker med 70 hk.Har senare oxå en fjärrstyrning för kranmatning.

Mats karlsson skrev:En kompis hade en edsbyhugg innan men stoppade man i en 20cm stock storknade traktorn (ca.85hk) kostar ca.90000kr .Så det där med billiga huggar som skall klara av större dim. än upp till max 10cm är nog önsketänkande.

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#57937 Japp. Jag tror den var ljusgrön. Någon Kellfri var det inte. Den såg större och mer robust ut.
Vad finns det för företag i Kina , Polen eller Estland osv som tillverkar sånthär???
Hur hittar man sånt.
Jag pratade med ett företag som importerade saker från polen, men det var mest kök och sådant bjäffs!
Dom som bygger flishuggar ämnade för privatbruk måste vara dåliga på att göra reklam för sig.
Jag nöjer mig inte med max 10 cm i inkast. Jag har så många träd som är 15 - 20 cm i dia.
Måste en hugg då helt plötsligt kosta 90000?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58007 http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/a ... ?aid=59553

Här finns min hugg. Klarar träd upp till 25cm.

Effektbehov cirka 60-90hk

Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58027 http://www.blocket.se/vi/21551324.htm?ca=18_s

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#58028 Är det någon som har erfarenhet av skruvflistugg? Hur funkar det att flisa hela träd med en sådan?
Fungerar skruven både som matning och skär?
Hur bär man sig åt om kniven/skruven behöver slipas? Jag har hittat en skruvtugg med 15X18 cm inkast för 11500 kr + moms.
Säljaren vet inget om den. Ska man slå till?
Senast redigerad av Edner sön 10 maj 2009, 21:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Torparn79  
#58077
Edner skrev:Är det någon som har erfarenhet av skruvflistugg? Hur funkar det att flisa hela träd med en sådan?
Fungerar skruven både som matning och skär.
Hur bär man sig åt om kniven/skruven behöver slipas? Jag har hittat en skruvtugg med 15X18 cm inkast för 11500 kr + moms.
Säljaren vet inget om den. Ska man slå till?

jag har en bekant som är inne på sin andra skruvtugg nu och han är toknöjd.
anledningen till att han bytte var att han bytte panna och den gamla gjorde för grov flis.
han upplever att dom inte kräver så mycket av traktorn heller.
om det är en likadan som han har som du har tittat på så öppnar man locket över skruven och slipar på den med vinkelslip och lammeltrissa.

jag ska låna den av honom om några veckor, har ett beskäringsjobb i en trädgård och kunden vill bli av med riset, jag ska försöka återkomma med info när jag har kört den själv.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58085
Mats karlsson skrev:En kompis hade en edsbyhugg innan men stoppade man i en 20cm stock storknade traktorn (ca.85hk) kostar ca.90000kr .Så det där med billiga huggar som skall klara av större dim. än upp till max 10cm är nog önsketänkande.

För att köra Edsbyhuggen lite effektivt så behöver man 100hk+.
Den vi hyrde förut satt monterad på en vagn och drevs av en 6cyl lastbilsmotor på en bit över 100hk.
Dock så när man körde vid enstaka ggr så kunnde det bli stopp i huggen då den ej hannt med å kasta i väg all flis.

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#58212 Nu Har jag köpt den. Kopo heter den. Ska se om jag kan provköra idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

totte  
#58263 Vi väntar på rapport och bilder :D

Avatar Fallback

Re: Flishugg

Edner  
#58324 Nu har jag provkört och den funkar bra. Den verkar vara väldigt lättdriven. Jag körde in ett träd på ca 13 cm
och traktorn verkade inte så värst ansträngd.
Här är bilder på den.
CIMG0963.JPG

CIMG0964.jpg

CIMG0965.JPG

CIMG0966.JPG

CIMG0967.JPG

Vad är detta för spak på bilden nedan?
CIMG0968.JPG

CIMG0969.JPG

CIMG0970.JPG

Tur att Deutzen har 1000 varv på kraftuttaget.
Det står 700-1000 rpm på ett klistermärke.

Flisen som denna maskin producerar är väldigt grov. Blir till att hitta en stoker som klarar att mata så grovt.
Vad brukar vara max flisstorlek på en stoker på 20-40 kw?
CIMG0961.jpg

CIMG0962.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg

Torparn79  
#58330 vild gissning:
skulle tro att du "släpper" mothållet/botten i trumman med den spaken...
om du kör stopp så släpper du ner bottenplåten med den, kanske..?

ingen aning men gissar duktigt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).