Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 500 kran

6 inlägg 6506 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moheda 500 kran

New holland patu  
#57239 Hej, jag har skaffat en begagnad Moheda 120 4 wd skogsvagn, men en Moheda 500 kran med eget hydraulsystem. Jag tycker att det är dålig kraft i svängen på kranen. Stå man tex i en nedförsbacke och ska lasta måste man vika in kranen för att den ska orka svänga bakåt/uppåt med en lite större stock. Tycker att den borde klara det utan ansträngning. Jag har även en PATU 600 kran som känns klart starkare i denna typ av belastning. Vet att Patun ska vara något starkare på specen, men inte ska det skilja så här mycket. Någon som har någon ide om vad det skulle kunna vara för fel? Övriga funktioner på kran och vagn känns bra.

Mvh



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda 500 kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57315 Mohedan ska ha 10,8kNm i svängmoment men vad ska Patun ha för ha för svängmoment .
På min FMV ska de finnas 12,5 kNm men jag tror att chockerna på svängen inte klarar det utan öppnar för tidigt.
Så om du har lyftkraften som den ska,kan kanske chockerna på svängen kanske inte funka som dom ska.
Om svängcylindrarna läckt igenom hade du överfyllat vridhuset och de syns :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Moheda 500 kran

New holland patu  
#57333 Hej, Patun har något på 12 KNm, chokerna, hur kollar man det? Hur funkar dom?

Mvh Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 500 kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57477 Chocken är en fjäderbelastad kula el liknade som sitter i endel ventiler för att skydda mot överbelastning.
I mitt fall ska dom vara inställda på 150 bar och mitt systemtryck är 175 bar, så dom ska se till att hela trycket inte kan användas i svänmomentet.
Först måste du ta reda på om dom finns och vad dom är inställda på( de kan nog Moheda svara på) sen behöver du låna en tryckmätare för att ansluta till mätnippeln i ventilpaketet.
Sen är det bara att knipa fast gripen i vagnen o svänga till det pyser i ventilen och se vad manometern visar.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 500 kran

Skogstomte  
#57662 Samma här. Har en Moheda 500, kranen är stark men lite dåligt vrid tyvärr. Chockerna står på 125 bar på våran kran. Synd att man har valt denna vägen med för starkt vridhus och sedan "tagit ner" det med chockerna. Detta gör ju (som du säkert har märkt) att om man kör vrid och tex lyft samtidigt så åker all olja ut genom vridens chocker, bara 125 bar på lyften också :sad: (huvudtrycksbegränsningen står på 180 bar).

Avatar Fallback

Re: Moheda 500 kran

New holland patu  
#57830 Hej, okej då är jag inte ensam om problemet. Man borde ju kunna byta chokeventilen till en lite starkare. Men då kanske något går sönder istället.
Tack för svaret.

// Fredrik

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).