Skotare

stora skotare ?

53 inlägg 18502 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42794
JD_1110 skrev:Södra högg ner vår finaste skog i höstas med en H20. 2500 m3 med medelstamm på 0,99. Den skogen stod dessutom tätt
och jag uppskattar (körde inte ut det själv) att det låg ett par tre lass i nästan varje hög. Avundas nästan lite dom som
körde det... För att hålla sig till topic så körde dom det med en gammal 1110 med maxlast på 10 ton!

Tror dock inte att det var ekonomiskt för skördaren var där en knapp vecka och skotaren var där en månad (max köravstånd 500m). Det virket var nog lite grovt för den lilla maskinen. Tror nnog att man ska ha lite större skotare även i söder typ 1410 el 1710.


så det går ändå inte snabbare än så med skördaren heller? Antar ju att dom körde skift...
2500-3000 i veckan kör man ju här uppe då man har "smörskog" med våra mått mätt. Säg 0,30-0,40.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

glasshultarn  
#42827
JD_1110 skrev:Aha, de är du som kör efter wille o crille va? Nja har inte full koll längre för jag pluggar nu och kör bara lite på helgerna.. Men senast jag körde så spårade det rätt bra, var slutavverkning dock så lassen var rätt tunga. Men jag minns hur den betedde sig förra höstenm då ville den göra spår lite överallt.... Hade inte ni band med extra bärighet? På tal om er så kör ni väl i huvudsak sav med gremon? Hur funkar det?

Ja kan man inte lasta kubb så är det ju rätt onödigt med als då man inte kan utnyttja den stora lastarean. vls funkar bättre isåfall som vi har på vår.
Jo då de e de. Ja VLS verkar mycke bättre. Nja nu har vi kört mycket blandat, både gallring o sav. Den går ganska bra i sav men den är väl i minsta laget då, hade gärna haft starkare kran. ja vi har ett par eco-baltic o ett par eco-track men vi har mest använt dom dragande de sista för de har vatt kuperat men vist e bärande mycke snällare vid marken men de e stor skilnad på fäste också.

Appropå va 890 skrev så fick dom en ny maskin där så de va nog en hel del inkörning tror jag?

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

JD_1110  
#43230 A då har jag lite koll. Smidigt att kunna välja band efter underlag. Vi har ju bara ett par dragande band och på vissa ställen hade det varit mycket bättre med bärande men det är ju en kostnadsfråga också...

Ett tillägg till vad 890 skrev så krånglade den gamla maskinen en hel del under de få dagar de hade körde med den. Uppfattade dem som skickliga förare iaf.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

grotförare  
#57393 jag var å körde ris på ett ställe runt runhällen norr om heby där hade dom tagit ut runt 17000 fub dom var där med två skotare å 1470D.

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57437
grotförare skrev:jag var å körde ris på ett ställe runt runhällen norr om heby där hade dom tagit ut runt 17000 fub dom var där med två skotare å 1470D.



Nu är jag förvirrad :D

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

grotförare  
#57442
kjugekarlsson skrev:
grotförare skrev:jag var å körde ris på ett ställe runt runhällen norr om heby där hade dom tagit ut runt 17000 fub dom var där med två skotare å 1470D.



Nu är jag förvirrad :D



jo jag ser de själv glömde bort skriva de jag skulle komma fram till. skulle skriva att dom hade 2,5 km till bak kanten på hugget. så de är en bit att skota

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57443 Och jag tycker det är drygt när det är över 500 meter :D

Avatar Fallback

Re: stora skotare ?

grotförare  
#57444 aa de kan jag hålla med om! skulle va fint om man bara hade skiften som låg från väg å 100 meter inhela tiden å följde vägen en sådär 2-3 km! då kan man köra kubik varje dag :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).