Vedmaskiner, flishuggar

jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

12 inlägg 6391 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#53854 hej alla har nu suttit här kollat alla fina byggen .så nu ska jag börja med ett själv ,så jag hoppas man får lite hjälp o ideer har inskaffat mig en st elsåg 13.5 ms 2000 watt går ju börja med den ..sen har jag fixat hardox stål till yxan ..en h balk 1.90 lång och eventuellt en lastbils kolv som används till stödbenet ca 70 lång ,då jag ska klyva mest i 50 cm bitar .imorgon ska jag hämta plåt o lite annat .nu fattas en pump o motor , (ingen som har något sådant liggandes )börjar bli trött på att klyva 50 meter med en rusta klyv och motorsåg..kommer lägga in bilder under byggets gång ..hoppas jag kommer igång snart ..vi höres igen .. :smile:skickar en bild på balken den är 100*100 mm tror den ska hålla ..



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

totte  
#53861 Det skall bli intressant att följa. Lycka till med bygget!

Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#53935
totte skrev:Det skall bli intressant att följa. Lycka till med bygget!

jaa det ska bli kul o svettigt med antar jag ..bilder kommer med tiden ska föesöka uppdatera hela tiden..http://www.blocket.se/vi/20614787.htm?ca=17_s vore det något till min maskin..tacksam för svar ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53944 Ser väl ok ut! Lång kolv men det kanske du vill ha! Pumpen bör inte va på mindre än 14-15cc el 20l/m. Helst mer.
Försök ta reda på var aggregatet suttit. Många såna kan ha gått äckligt mycket om det stått i en industri o gått varje dag.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#54038 jaha ringde o kollade pumpen jag såg på blocket gav bara 10 liter tyvärr..sket sig det ,,tyvärr inte hunnit med kolla kolven idag får bli imorgon..nehe nu ska jag åka jobba..ha en bra kväll alla ..

   TS
Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#54265 ok blir inte den kolven blir en från hammar istället plus pump .......70-50 -600 kolven blir de..

   TS
Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#54998 Jaha då har man börjat lite smått då .lägger in bilder lite då o då..här på min gamle rusta klyv den har hängt med i några år nu ..men funkar ännu..har här börjat pilla med klyven väntar på min kolv sen blir de full fart ..när man får hem den .. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#55491 lite mer bilder ..imorgon kommer kolven och en pump 4500 kr som hittat..ingen som har en 4 kw elmotor stående..

   TS
Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55563
fergu65 skrev:lite mer bilder ..imorgon kommer kolven och en pump 4500 kr som hittat..ingen som har en 4 kw elmotor stående..


jo, kanske en gamla rackarare, i fall du är intresserad...

Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#55574 jo klart man ´hadde vart men fick tag i en 7 kilometer från mig en vedklyv med skruv på plus eu kontakt och på o av dosa med för 900spänn överkomligt.. men tack ändå ..micke.

   TS
Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#55939 jaha lite nya bilder inte möööe o see men jag puttar in några ändåå,,,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: jaa vilken inspiration man får här inne att bygga en ved mas

fergu65  
#57421 :geek: ok de går framåt med min vedmaskin om ni vill kolla in den på fordson.se i projekt ..inte mycke kvar nu med den..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).