Traktorer och processorer

Lantbruksdäck/Skogsdäck

6 inlägg 5637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lantbruksdäck/Skogsdäck

Axl  
#57401 Vad är skillnaden? Är det ena dyrare än det andra? Om man bara kör ett par vedlass om året finns det då någon anledning att satsa på skogsdäck?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lantbruksdäck/Skogsdäck

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57402 radial å diagonal är skillnaden, men ja kan själv inte hålla reda på vad som är vad :oops:

Användarvisningsbild

Re: Lantbruksdäck/Skogsdäck

Fredrik Reuter  
#57408 Hej,
Det har skrivits lite om detta tidigare på forumet, säkert kan du hitta något matnyttigt här: Måste man ha speciella däck i skogen på traktorn?

Avatar Fallback

Re: Lantbruksdäck/Skogsdäck

foton  
#101206 Har upptäckt att dom nya skogsmaskinerna har hammnat i samma modenyck som personbilar. Det skall tydligen vara platta däck, är det någon som har erfarenheter? Själv tycker jag att det är bra när det finns mycket luftvolym i däcken. Personbilarna åker ju snart på järnhjul, som dom hadde tidikt 1900 talet. En kompis sa något bra, kör mann över en spik käns det som om man kör över en hammare, med dom platta däcken.

Avatar Fallback

Re: Lantbruksdäck/Skogsdäck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101378 De skiljer mer radial/diagonal, skogsdäcken har fler lager oxå typ 14 el mer.
Jordbruksdäcken har väl inte mer än 8.
Kört en massa år med 8 lagers utan punkteringar, kör nu med vanliga Trelleborg Twin som jag köpte billigt för att se om de håller o hitills har de hållit i 3 sesånger :mrgreen:

Annars som Jeepdåre så gäller det liten fälghöjd o massa däckhöjd o lite luft så däcket flyter ut :D

Avatar Fallback

Re: Lantbruksdäck/Skogsdäck

Mahg  
#101823 8-lagers diagonal räcker långt i skogen. 14-lager skogsdäck blir onödigt stötiga utanför skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).