Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur fungerar hydrauliken på huggarvagn?

4 inlägg 3347 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur fungerar hydrauliken på huggarvagn?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56942 Hjälp mig nu bröder o systrar!

Funderar på att skaffa griplastarvagn men blir inte klok på hur det fungerar. Har kikat på farma o de har för ett tillägg 2- spaksystem med elektrisk on/off.

Tror det var på utskjut o grip.
Fungerar det så att när man trycker in knappen så byter en spakriktning funktion? Dvs att om jag normalt sett drar spaken åt vänster så svänger kranarmen MEN när jag trycker in knappen så styr jag gripen?

Eller är det så att man enbar styr funktionen med en elektrisk tryckknapp o att det då inte finns några mellanlägen?

Hur har Ni det o ffa hur är det på farmas 2 spaksystem?

Mvh Vesslan



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar hydrauliken på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56958 Eller är det så att man enbar styr funktionen med en elektrisk tryckknapp o att det då inte finns några mellanlägen?


Ja. Tryck knappen tex åt vänster så öppnas gripen, tryck den åt höger så stänger gripen.

On / Off Betyder att den är inte portionell. Gripen och utskjutet går alltid med full hastighet då du trycker på knapparna.

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar hydrauliken på huggarvagn?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57038 Tack för svaret!

Då var det som jag befarade! Känns lite som en "fattigmans" lösning. Det ger ju lite dålig precision.

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar hydrauliken på huggarvagn?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57039 För gripen och utskjut så är det ju inte något finlir precis, så då räcker ju on/off gott.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).