Arbetskläder för skogen

huggarhjälm

47 inlägg 26562 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

huggarhjälm

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5683 Hur länge är den hjälm godkänd enligt skogsvårdsstyrelsens regler??
Funderar på att köpa ny hjälm för att den i skolan är gammal redan när ja fick den

edit: min hjälm hemma som ja har som "röjsågshjälm" med hörselskydd med radio i, är från 1993 i juni nångång.. hehe, kanske vore bra med nytt skal, inte för att ja röjjer så mycket träd, snarare gräs, men OM man skulle röjja träd vore de bra med nytt skal hehe



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5684 Visste inte att hjälmar kan godkännas? För vad?

Tror man rekar 5 år som gräns när en plasthjälm bör bytas.

/Nisse

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5687 Hmm så ni menar att jag bör byta ut min 17 år gamla hjälm? Nä nä det går jag inte med på, den är ju inte avskriven ännu :) Har faktiskt en till hjälm också, men när jag tänker på det så inser jag att den är nog över 10 år den också. Hoppsan så fort tiden gär ;)

Men korkad som jag är så kan jag inte tänka mig att det skulle vara någon större fara att ge sig ut i skogen med någon av dessa gamla hjälmar på huvudet.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5688 det är en fara, för plasten blir gammal oavsett om du utsätter den för sol dygnet runt eller inte, vilket medför att den blir skörare och skyddar inte alls eller lika bra som en hel hjälm,

det är samma sak med en mc/moped hjälm, den avskriver man efter 2-3år eller om du tappat den i marken 1 gång

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5708 Har en bekant som skulle hjälpa ngra amatörer med en rejäl fastfällning.
Han vaknade upp på sjukhus ngra timmar senare med div mindre skador.
Hjälmen var krossad, men inga huvudskador utöver hjärnskakning.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: huggarhjälm

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5711
pgo_jim skrev:Hur länge är den hjälm godkänd enligt skogsvårdsstyrelsens regler??
Funderar på att köpa ny hjälm för att den i skolan är gammal redan när ja fick den

edit: min hjälm hemma som ja har som "röjsågshjälm" med hörselskydd med radio i, är från 1993 i juni nångång.. hehe, kanske vore bra med nytt skal, inte för att ja röjjer så mycket träd, snarare gräs, men OM man skulle röjja träd vore de bra med nytt skal hehe

det är inte skogsvårdsstyrelsen som sätter några regler på arbetar skyddet
utan arbetar skydds styrelsen.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5715 har arbetar skydds styrelsen nån hemsida??

   TS
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5720 www.av.se/lagochratt/afs/

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11117 Har en fundering
varför har man nätgaller istället för plexivisir?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11120 förmodligen därför om plexiglaset splittras så har du små bitar av plast i ögon, kinder och hals.

Sedan brukar man oftast bli lite små svettig och då skulle plexiglaset bli immigt. Dessutom fastnar nog kåda, sågspån överbliven kjedje olja på visiret vilket gör att du skulle få byta väldigt ofta.

Dessutom är det fiktigt kallt ute så har du en isbit framför dig väldigt snart. Dessutom mår ju inte pelxi plast altl för bra i för sträng kyla, kan ju bli lite sprickor o annat.
Senast redigerad av gossebear lör 18 aug 2007, 21:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Raffe  
#11127 [quote="pgo_jim"]Har en fundering
varför har man nätgaller istället för plexivisir?[/quot

När du hugger etc i sträng kyla med vanligt visit kommer du snabbt att fatta varför man inte kan ha ett plexivisir 8)

Vanliga nätvisiret isar för mig i alla fall när det blir riktigt kallt....mycket flås kanske men...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11135 Okej såg en som sålde jonseredhjälm med nått tjockare plastvisir och blev fundersam

jag har huggit i hm sisådär 20- med hjälmen med nätvisir men inte blivit isig på visiret

däremot fryser jag alltid före (t-shirt, tjocktröja o sen husqvarnas light blus för 900)

och då blir man dyngsvettig sen istället
funderar på o köra craft underställ sen blusen o nått över blusen innan o sen bara blus o underställ så man inte svettas under arbete o sen ta på sig när man blir stilla stående

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11139 Om T-shirten är av bomull, så är det ett dåligt val. Syntet närmast kroppen! Även kalsongerna!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11145 Vad rekommenderar du för syntet underställ?

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11149 På sommaren har jag börjat uppskatta en gammal,hederlig brynja.Fast i modernt naterial,helst meraklon.Brynje och en annan norsk firma(bättre) säljer sådana.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).