Föryngring

Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

17 inlägg 12698 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

Djang  
#56698 ska plantera 2400 st Hybridasp. Hur lång tid tar det för en nybörjare?
Det jag vet om dom är: 7-8 cm jordklump, altså täckrot. Går ju inte sätta med rör. Blir altså planteringsborr.

Ska även sätta 1700 st Björk. 30/60 långa tror jag dom är.

Hur lång tid kan detta ta ca, hur många sätter man per timme?

Nått annat man ska tänka på?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56714 500 om dagen, om du inte vill bräcka dig? Kanske något fler i slutet av veckan.

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56742
Djang skrev:ska plantera 2400 st Hybridasp. Hur lång tid tar det för en nybörjare?
Det jag vet om dom är: 7-8 cm jordklump, altså täckrot. Går ju inte sätta med rör. Blir altså planteringsborr.

Ska även sätta 1700 st Björk. 30/60 långa tror jag dom är.

Hur lång tid kan detta ta ca, hur många sätter man per timme?

Nått annat man ska tänka på?


Jag använde hacka. Plantborr är väl för barrot? Hur har du markberett?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56756 kan ju vara värt att kolla upp om ett rör som exempelvis detta klarar av täckroten...
http://webshop.skogma.se/b2c/Servlet?pa ... rent=s1410

Då lär det iallafall gå lite snabbare, dock har tyvärr skogma höjt priserna på rör med över 35% i år :/

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

Djang  
#56795 Det är markberett med riktig markberedare, vad den nu kallas, såg aldrig den. För ca 1 år sen, så det kan vara lite hårt i marken misstänker jag.
Planteringsrör hade ju vatt bra om de fungerar, men eftersom jag inte vet nått om storlek på planta så får jag vänta tills dom kommer, mitten nästa vecka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56853 Skogmas priser är oftast helt uppåt väggarna. Har flera gånger handlat på andra ställen där ordinarie pris var 60-70% av skogmas.
T ex 7-800:- för en plastbalja med rem att bära plant i ??

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

wigge  
#57015 någon som har provat hybridasp i norrbotten?
Kanske skulle vara värt att prova nu med stigande energipriser.

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57233
wigge skrev:någon som har provat hybridasp i norrbotten?
Kanske skulle vara värt att prova nu med stigande energipriser.


Någonstans runt umeå går gränsen för nordligaste provenienserna,men det är nog på gång härdigare material. Köp några och prova!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

Djang  
#58637 Har planterat Hybridaspen nu. Satte ca 100 st/timme på 2 personer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58825 Jag satte två hybridaspar på min gård i fjol, det tog säkert 10 minuter innan jag bestämt vart jag skulle gräva sen tog det säkert 10 minuter inna jag var klar. så 6 i timmen med mitt tempo. Nu till i år så hade en unge åkt pulka över en så den har gått av så jag har bara en kvar. Jag väntar spänt på min sluavverkning någon gång om ca 30 år.....

Användarvisningsbild

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

Jerrka  
#78443 Jag funderar på att plantera ca 0,5 ha stort hygge på mitt skifte som avvärkats för ca 10 år sedan, som de i sin tur gav fan i å markbereda.

Så det han varit dålig återväxt där. Har kommit glest med björk som är 1,5-2,5 m hög, glest med gran mellan 1-2,5 m hög..

Så jag tänkter pröva hybridaspen där...Vilket avstånd är lämpligast för dom? Finns det någon i mellersta norrland som säljer dessa? Och vad kostar de styck? Hur stor chans är det att de överlever älgbete när de är mellan 0,7-1,5 m höga?

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

alias  
#78479
Jerrka skrev:Jag funderar på att plantera ca 0,5 ha stort hygge på mitt skifte som avvärkats för ca 10 år sedan, som de i sin tur gav fan i å markbereda.

Så det han varit dålig återväxt där. Har kommit glest med björk som är 1,5-2,5 m hög, glest med gran mellan 1-2,5 m hög..

Så jag tänkter pröva hybridaspen där...Vilket avstånd är lämpligast för dom? Finns det någon i mellersta norrland som säljer dessa? Och vad kostar de styck? Hur stor chans är det att de överlever älgbete när de är mellan 0,7-1,5 m höga?


Med risk att verka lite negativ, tänk över det här noga innan du testar!

Varför är jag då tveksam:
-Aspen är ett pionjärträd - fast är luckorna tillräckligt stora i nuvarande bestånd så torde det inte vara något problem.
-De hybridaspplantor vi satt hemma var täckrot och mycket små och veka i stammen - klarar troligen inte vegetationskonkurrens så bra.
-Viltbetesrisk - skulle inte våga plantera asp utan att hägna

Vi har även testat att sätta Balsampoppel - inte alls lika viltbegärliga och dessutom rejäla plantor som klarar lite vegetationskonkurrens (de plantor vi fick tag i var ca 50 cm höga och 0,7-1,5 cm i diameter). Såg lite ut som om man tryckt ner grova blompinnar ute på hygget. :-)

Endast mina erfarenheter, hoppas du inte blivit helt avskräckt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78481 Vad hände med balsampoppeln?

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

alias  
#78485 De flesta balsampopplarna lever och växer. Har inte sett vågot viltbete på dem ännu (testade att platera på tre ställen varav ett inuti ett hägn och två utanför), planterades runt midsommar 2008.

De avgångar som vi har haft misstänker jag beror på att jag fick (betalade inget) ett restparti plantor som skulle ha kasserats annars och hemma hade vi några markberedningsrader i hägnet som hybridaspplantorna inte räckte till.
Gissar att det inte var optimalt att sätta plantor där bladknopparna börjat spricka i plantsäcken samtidigt som det inte regnat på nästan fyra veckor.
Jag är utifrån förutsättningarna överaskad över överlevnaden på dessa plantor, men tror att en tidig plantering hade gett dem mycket bättre förutsättningar för bra tillväxt första året.

Jag är förövrigt nöjd även med överlevnaden och tillväxten på hybridaspen, men jag skulle inte ha vågat plantera dem utan att hägna då varken rönn, asp eller sälg brukar klara sig ifrån att betas till bonsai-liknande buskar.
Jag skulle inte heller vilja plantera aspen utan en bra markberedning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78624
Jerrka skrev:Jag funderar på att plantera ca 0,5 ha stort hygge på mitt skifte som avvärkats för ca 10 år sedan, som de i sin tur gav fan i å markbereda.

Så det han varit dålig återväxt där. Har kommit glest med björk som är 1,5-2,5 m hög, glest med gran mellan 1-2,5 m hög..

Så jag tänkter pröva hybridaspen där...Vilket avstånd är lämpligast för dom? Finns det någon i mellersta norrland som säljer dessa? Och vad kostar de styck? Hur stor chans är det att de överlever älgbete när de är mellan 0,7-1,5 m höga?


Skadom plantskola är ju nästgårds för dig.
Gissar 12-15:-/st.
Inte en chans om det finns vilt i området.

Har en del dylika usla områden och vettigaste är nog att bara hjälpplantera de största luckorna med stor gran.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).