Arbetskläder för skogen

Bra huggarbyxa?

48 inlägg 26865 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5330 jo, men i övrigt håller dom bra tycker ja men blusen blir fort kådig och svart sotig så den e inte lika fräsch som när den va ny nu efter ett halvår

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5343
swe#kipp skrev:Vafan Huggarn varför skall du pracka ner qvarnas nya byxor 😈
jag känner att jag gjort ett dåligt köp och måste nog snart köpa ett par nya byxor igen *gahhhh

:wink:


😈 :lol: Sorry kipp!! det är väl bra att du får handla lite!! nytt år= nya köp!! :lol: skämt å sido.... är du bara nöjd med brallorna själv,så är det ju skit desamma vad jag tycker!! jag provade ju dom ju bara som hastigast i butiken!! tex stihlbyxorna känns lite stela å trånga när dom är nya! dom sitter som korvskinn om man tar den storlek man brukar ha! men efter ett par dar så "utvidgar" dom sig! :) så ni som tänkt prova dom,låt er inte luras av att dom känns lite trånga när ni provar dom! om ni tar ett par som sitter "normalt" när dom är nya, kommer att bli alldeles för "sladdriga" efter lite användning!!

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5350 det finns väll inga nya kläder som är sköna dom är som bäst när dom är på gränsen till utslitna

Avatar Fallback
ögubbe  
#5591 Kevlarbyxorna från Carlsönerna har jag använt i tre år och är kannon.
Har nu även provat aboristbyxan och den är helt okey även om jag bara jobbar på backen.
Dom har även en massa andra sjysta jackor som tydligen är för jägaren.
Jacka allså.

Hälsning

Ögubben

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5592 välkommen hit ögubben !!
vilken ö kommer du ifrån ?

Avatar Fallback
ögubbe  
#5594 Tack

Stockholms ödsliga södra skärgård, nu är inga sommargäster här.
Så nu är det jag, hva, träd och vildsvina.

Ha det

Ögubben

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5672
Skogshuggarn skrev:Vaf-n,,, har ni "mannekänguppvisning" ute i busken????. 😈 :lol:


Hehe! inte direkt!! men jobbar man nära skördaren vill man ju "lysa" så mycket som möjligt! på kvällen är det inga problem,då ser ju skördaren pannlampan! dom säger att jag syns mycket bättre på kvällen! :D För övrigt har jag en hel hög med olika huggarjackor/blusar! 2st "carlsönerna", ett gäng "stihljackor",tror att jag har nån gammal hva & jonsered blus liggandes också! senaste tillskottet är en "oregonjacka" med bla coolmax & stretch material som jag köpte av min dolmarhandlare! den är nog den skönaste jackan jag testat hittills!! dessutom verkar den hållbar! å tänkte beställa en till! enda felet på den är att färgerna är äckligt nära "brynäsfärger" :? :lol: tur att det är neongult på axlar å utsidan av ärmarna! istället för vanlig gul!! :D ska ta en bild på den så ni får se den! när det gäller hållbarhet så är nog stihls "classic" i bävernylon i en klass för sig! den vet jag att många hva åkare använder,pga hållbarheten! efter "gudrun" så sålde dom oerhört många "classic" jackor! jag har knappt en "repa" på mina två! trots mer än ett år nere bland "torrkvistarna"!! :D däremot är dom lite "matta i lacken" :D hur stihls classic-finetex(gore-tex) är vet jag inte! :roll: men vattentät & andningsegenskaper låter ju inte så dumt!

Bilderna: uppe=oregon, mitten= "carlsönerna", nere= oregon. carlsönerna använder jag dock mycket sällan numera!


Bild




Bild



Bild

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5681 fina jackor!

Avatar Fallback
ögubbe  
#6847 Hej

Jag hade problem med Carlsönernas byxor vart stela men fick uppgiften av Mia på carlsönerna att alla byxor blir mer stella av biologiska kedjeoljor och tvättmedelet löser inte detta.
Jag fick rådet att använda "mineraloja" för att undvika detta.

Ha en trevlig skogsdag

Öbonden

Användarvisningsbild
janth  
#6870 Den enda byxa jag är nöjd med ses på bilden till vänster.
Använder inte pfanners jacka då jag tycker den är alldeles för trång i halsen. Vill man synas använder jag reflexväst.
I byxan tillsammans med sthils comfortjacka och gore kängor från meindl jobbar vi heldagar med bra comfort.
Fast när snön börjar droppa från granarna så kanske det där med goretex inte är så dumt. Gick och högg morötter (korta kubbiga granar) häromdan till niaben då var man ganska söt på några timmar.
Sthils comfortbyxa duger bara som mysbyxor framför tvn då de sitter snyggt om baken som frugan sa. :D

Hälsningar
Thomas

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7212
janth skrev:Den enda byxa jag är nöjd med ses på bilden till vänster.
Använder inte pfanners jacka då jag tycker den är alldeles för trång i halsen. Vill man synas använder jag reflexväst.
I byxan tillsammans med sthils comfortjacka och gore kängor från meindl jobbar vi heldagar med bra comfort.
Fast när snön börjar droppa från granarna så kanske det där med goretex inte är så dumt. Gick och högg morötter (korta kubbiga granar) häromdan till niaben då var man ganska söt på några timmar.
Sthils comfortbyxa duger bara som mysbyxor framför tvn då de sitter snyggt om baken som frugan sa. :D

Hälsningar
Thomas


Japp! Pfanners kevlarbyxor är helt ok! jag använder mina ganska ofta,men för det mesta när stihlbyxorna ligger i tvättmaskinen! snygg bakdel får man även i pfanner säger "regeringen" :lol: men faktum är att jag anser att om man lägger ihop + & - poäng mellan stihlbyxan & pfanner så vinner i alla fall för min del stihlbyxan ganska enkelt! billigare,lättare & smidigare,& att resåren funkar som ett perfekt snölås runt kängorna! jag var lite skeptisk ett tag över detta,men har jobbat en del i knähög snö nu ett tag! och det har funkat helt klockrent! :D det enda + poäng jag faktiskt kan ge till pfanner är att dom håller lite bättre än stihlbyxan! men lite överprisade tycker jag nog att dom är! för jag har då lyckats sarga pfannerbyxan ganska regält! spruckit i grenen har dom gjort också! :( jag har med våld försökt att få stihlbyxan att spricka i grenen!! men icke då!! och med tanke på att jag betalar 1600 för stihlbyxan och pfanner kostar ca 1000:- mer så är det ett rätt enkelt val!! :D i alla fall för mig! pfanners jacka gillar jag inte alls! alldeles för "bökig"! dom jackor jag använder till 99% är oregon(helt suverän) stihl classic och stihls "sommarjacka"! classicjackan håller för i princip vad som helst! den blir lätt urblekt,men det spelar ju egentilgen ingen större roll! för det är ju som du säger att vill man synas väl så finns ju reflexväst! sådana var det "lag" på att använda när jag kapade vindfällen åt sveaskog! meindls gore-tex kängor har också jag numera! supersköna! :D men är nog kanske inget för dom som har jättebreda fötter! men mig passar dom perfekt! :D

Hej svejs!

PS: snygg såg på bilden!! :D skapligt träd också!!

Användarvisningsbild
janth  
#7395 hmm. mina pfanner är också spräckta i grenen. Det kanske inte bara är sågarna som är stora. :D
Har ofta comfort byxorna under maskin körning då man ska hoppa in och ut mycket.
Resåren på Sthil byxan gör att den blir hängande på kängan ibland vilket faktiskt är enda anledningen till att jag inte använder de så ofta.
Men sköna är de verkligen. Jag har först modellen med kevlar endast på knäna och de är väldigt slitna runt smalbenet. Tror att de nya är bättre.
/T

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7436 Hej.Jag använder Stihl ForestWear Comfort byxor.Jag tycker de är lätta och mycket bekväma.Jag har inte haft dem så länge så slitstyrkan vet jag inget om i dagsläget.
Jag rekomenderar Stihl's Comfort serie även om jag tycker priset är lite högt.
cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7446
cpt.Kirk skrev:Hej.Jag använder Stihl ForestWear Comfort byxor.Jag tycker de är lätta och mycket bekväma.Jag har inte haft dem så länge så slitstyrkan vet jag inget om i dagsläget.
Jag rekomenderar Stihl's Comfort serie även om jag tycker priset är lite högt.
cpt.Kirk.


Stihl´s Comforserie är faktiskt billigare än HVA´s motsv kläder, om inte jag minns totalt fel,,,,,

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7474 våran lärare Bengt som e skogsvaktare han hade en skog på vad vare hmm tror han sa 1200 hektar, det drivs som nå bolag var de han sa

han kör me husqvarna pro-tech
han har haft dom sen i höstas och dom funkar bra för han
han tyckte dock priset var lite surt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).