Skogsvagn (Huggarvagnar)

Körning med wirekran.

97 inlägg 77534 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körning med wirekran.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50249
bengt.a skrev:Finns denna snarning at köpa ny någonstans ifrån?


Kommer jag ihåg rätt så säljer Sonnys maskiner nya starkranar, han borde ha.... Bara att Googla lite...

FTG
Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50278 Tack för tipset Zixten,det jag sökte fanns på Sonnys.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

BjornL  
#56746 Är väl lite sen i min kommentar här; men jag märker att du (Cpt Kirk) precis som alla andra ger rådet att sätta saxen i storändan på stocken när den ska vinschas. Jag gjorde så i flera år också, men har på senare år vänt och drar i lilländan istället. Varför? För det är mycket lättare att få lyft på stocken på så sätt och därmed slippa fastna i stubbar och stenar..

Finns det någon som kan ge mig ett vettigt argument till varför alla säger att man ska dra i den tunga änden?

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Nolltax AB  
#56763 Drar du i tjockändan så lättar den lite från marken och stocken blir mer lättdragen.

Å andra sidan, avser du såga eget virke av stocken så är det förvisso bättre att suga tag i smaländan.
Storändan släpar i backen, grus fastnar i barken i vilket fall som. Bättre det sitter i den tjocka delen av baken...
Stubb å sten är likt magneter oavsett dimension....

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Nolltax AB  
#56764 Vill ni slippa stubb å sten så är det givna svaret fjärrkontroll....

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Nolltax AB  
#56765 Minns, ut med trettio meter vajer.
Tillbaka till traktorn å igång med spelet.
Saxen glider av stocken. Spänsta iväg trettio meter genom granris å slå fast saxh-et!
Tillbaka till traktorn å igång igen. Fyra meter å tvärstopp mot stubbe.....
Snubbla över stock å sten ånyo.....

Aldrig mer....

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

BjornL  
#56766 Jag antar att nu när man skaffat sig en griplastarvagn så behöver man inte ha sax på vinschen längre, det begränsar ju antalet varv rätt radikalt (saxen var ju enklare att koppla om med för lastning på kärran).

Men inte faen har jag någon fjärrkontroll på min griplastarvagn heller...

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56768 Känner igen mig. Om man sedan har huggarbyxor och stövlar på sig som är så där lite lagom blöta och tunga så behöver man inte ens fundera över att skaffa sig gym-kort och annat för träning :lol:
Frågan är om man kan se en tendens: Personer som kör med wirekran=ingen övervikt, Huggarvagn=övervikt :?: :lol:

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Nolltax AB  
#56770 Där nämndes en intressant sak....
Jag kör idag med en griplastarvagn, rotator å timmergrip.
Jaha, inför vinschning då.... var ska jag ha saxen...?
Skippade saxen. Har en kätting hängandes på grinden.
Snara stocken å dra....
Testade kort vajer först, den gled stundom....

Användarvisningsbild

Re: Körning med wirekran.

halvproffs  
#56776 Kan bara instämma med Nolltax, Radiovinch det är grejer det!

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57071
BjornL skrev:Är väl lite sen i min kommentar här; men jag märker att du (Cpt Kirk) precis som alla andra ger rådet att sätta saxen i storändan på stocken när den ska vinschas. Jag gjorde så i flera år också, men har på senare år vänt och drar i lilländan istället. Varför? För det är mycket lättare att få lyft på stocken på så sätt och därmed slippa fastna i stubbar och stenar..

Finns det någon som kan ge mig ett vettigt argument till varför alla säger att man ska dra i den tunga änden?

Sätt fast saxen på mitten av stocken. Fungerar inte i gallring, men med öppna ytor så krånglar sig stocken förbi de flesta hinder.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

BjornL  
#57080 Här existerar inte öppna ytor. Alla kalytor är Gudrun-land, och där finns det minsann fällor för stockar...

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57225 Finns väl speciella körsaxar från hästtiden,lite skålformade har jag sett.Vinschpulka är också ett hjälpmedel,iallafall vid kubb och vedvinschning.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

BjornL  
#57236 Jag har en sådan körsax, den hjälper helt klart till. Vinsch / lunningspulka är ju bra med - men då ska man ju släpa den över stock och sten med...

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Nolltax AB  
#57423 Domänsax, allmänt kallad björnsax.
Bra att dra stock med, de facto ännu bättre att dra ut stenbumlingar ur gamla byggnadsgrunder...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).