Skördare

vilket maskin är bäst!!

16 inlägg 9882 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilket maskin är bäst!!

johan  
#5621 Hej ! jag och några vänner har prata om vilken maskin "skördare" är bäst . och vi har delade meningar om vilken så nu ställer jag den frågan här på skogsforum , Dessa maskiner gäller det : Eco log 550, logoset 5h titan,rottne H-14, JD 1070, vilken av dessa är den bästa allt i allo maskin.. hoppas på många svar mvh Johan



   TS
Avatar Fallback

Svar

Gremo950r  
#5648 har ingen kunskap om ecolog!!! men vet att 1070 är en väldigt bra maskin alltiallo... :D

Avatar Fallback
johan  
#5657 hur klara 1070 ,sten,branter vad är normal m3/h ,bränsle förbrukningen ?

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#5664 kubik per timme är nog svårt att få reda på,då måste man ju veta medelstam,sen så beror det ju mycke på hur mycket man vågar köra om det är lite småjävligt där man är,men en JD 1070 är nog lite värre än en 901

Avatar Fallback
johan  
#5676 ok vi säger en medelstam på 0,13 och normal terräng jag vet vad jag kör med min rottne 2004 och det är ca 11,5 m3/h

   TS
Avatar Fallback
robbanenskede  
#5746 Tjena Grabbar!
Jag jobbar ju med reservdelar till skogsmaskiner, och vad min bedömning är så är Logset en underskattad maskin...
Jag har ngr kunder i Skottland & Tyskland som är hur nöjda som helst med sina Logset. Och så vitt jag vet så har ex Skottland väldigt tuff terräng?
Men det betyder ju inte att den är bättre än ngn annan... Men som sagt, lite underskattad är den nog?!?!?
//Robban - Enskede Hydraul AB

Avatar Fallback
Huggis  
#6302 Jag är inte direkt intresserad av maskinerna i sig, utan vad dom klarar av, och om det är någon maskin som är bra så är det Gremos skördare. Hade dom andra skördarna oxå haft 8 hjul så tror jag nog att jag inte hade haft en aning.

Men med dagens eftersatta och dåligt dikesrensade skogar så finns det ingen annan maskin än gremo. Dagens maskiner är helt enkelt för tunga och har för få hjul.

Men visst, ur en servicesynpunkt finns det kanske bättre maskiner etc, men om jag ska tala för vilken maskin som får flest arbeten, då är det Gremo, inte för att den är svensk, eller att den är bra ur servicehänseende, utan för att den helt enkelt kan ta sig fram där inga andra skördare kan köra.

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6352 De beror oxå på var du ska köra, här uppe i norr så tror jag att Gremon e i stortsett hjälplös i snön. När de börjar vara en meter eller mer så e den för låg. Inte för att jag menar att 770:in e just nå bättre. De går JÄTTE tungt me den nu. :cry:

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6355 Huggis! Hur skotas virket där bärigheten är så dålig så en skördare behöver åtta hjul för att hålla sig flytande.

Användarvisningsbild

definitionsfråga

Skog  
#6363 Är ju en ganska svår frågeställning det där,
Men vad jag tror (är ju ingen expert)
Eco-log 550 och JD 1070 förstahandsvalet 1:a och 2:a gallring. Rottne H14
i sistagallring och slutaverkning.

Avatar Fallback
Huggis  
#6424
Maldas skrev:Huggis! Hur skotas virket där bärigheten är så dålig så en skördare behöver åtta hjul för att hålla sig flytande.


Skotaren kommer som regel ut olastad sen läggs groten i spåren. Givetvis kör alla maskiner helbandat. Mkt mossar och myrar samt hyggesförsumpning till följd av dålig dikesskötsel. Jag pratar av ren erfarenhet, vet en entreprenör som har svårt att få jobb för att hans stora tunga maskin inte kan ta sig fram på våra marker.

Avatar Fallback
Huggis  
#6425
Kenneth skrev:De beror oxå på var du ska köra, här uppe i norr så tror jag att Gremon e i stortsett hjälplös i snön. När de börjar vara en meter eller mer så e den för låg. Inte för att jag menar att 770:in e just nå bättre. De går JÄTTE tungt me den nu. :cry:


Påtal om era buskar till träd uppe i norr, ganska komiskt å se era jättar svälja era pygmeträd. Men det har jag faktiskt undrat över, så det är snön säger du som gör att ni måste ha dom största maskinerna?

Jag menar, en gremo väger 15 ton, borde ju kunna ta sig fram ganska obehindrat även i 1 meter snö, klarar den av 1 meter dynga så borde ju snö inte vara något problem.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6449
Huggis skrev:
Kenneth skrev:De beror oxå på var du ska köra, här uppe i norr så tror jag att Gremon e i stortsett hjälplös i snön. När de börjar vara en meter eller mer så e den för låg. Inte för att jag menar att 770:in e just nå bättre. De går JÄTTE tungt me den nu. :cry:


Påtal om era buskar till träd uppe i norr, ganska komiskt å se era jättar svälja era pygmeträd. Men det har jag faktiskt undrat över, så det är snön säger du som gör att ni måste ha dom största maskinerna?

Jag menar, en gremo väger 15 ton, borde ju kunna ta sig fram ganska obehindrat även i 1 meter snö, klarar den av 1 meter dynga så borde ju snö inte vara något problem.


Blir det riktigt "sockersnö" driver det ingenting,blir bara ståendes och tuggar. Sen har jag hört att skogen ska vara rätt hårdkvistad också.

Avatar Fallback
Huggis  
#6459
Blir det riktigt "sockersnö" driver det ingenting,blir bara ståendes och tuggar. Sen har jag hört att skogen ska vara rätt hårdkvistad också.



Onekligen intressant. Man kanske skulle göra en jätteskoter med skördaraggregat åt norrläningarna :D

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6477 Grejen e den att man kan inte vara på snön utan man måste ner till marken innan det driver. De e därför jag tror att Gremon me sin 8 hjul skulle skulle ha de svårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).