Skogsvagn (Huggarvagnar)

Limakran

12 inlägg 7079 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Limakran

Borealis  
#55521 Tillverkas Limakranen fortfarande och går det att få tag på reservdelar ?
Och vem kan ha delar isåfall ?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Limakran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56048 Tror SP Maskiner tog över tillverkningen av dessa kranar.

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Limakran

Borealis  
#56380 Ska kolla med SP maskiner, men av bristen på svar att döma är nog Liman en utdöende art.
Har blivit erbjuden en mkt billig Lima med renoveringsbehov, det går säkert att smi till en del själv men frågan är om det är värt krångla med .

   TS
Avatar Fallback

Re: Limakran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56381 Vad är det som är dåligt då? "Allt" eller ngn enstaka komponent? Ett kass vridhus går ju byta men det skall naturligtvis avspegla sig på priset!

MVH

Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Limakran

Borealis  
#56612 Rost och ålder. Den har stått ute i ur och skur i 10 år. Har kikat lite närmare på den och rosten är betydande och lamellen är riktigt dålig, det krävs kroppstyngd i spaken för att den ska orka dra något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Limakran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56623 Är det en wirekran du beskriver. Eller en hydraulkran ?

Avatar Fallback

Re: Limakran

Borealis  
#56846 Det är en wirekran utan hydralsväng.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Limakran

bmbamse  
#69662 Är kuggarna hyfsade på lamellen, så kan nog vilken borms-firma som helst limma på nya belägg! Har fått det gjort på exemplaret hemma, som numera också står å rostar ihop... Ganska enkelt att plocka isär också, bara man lyfter ur spelet ur stativet och får upp det på en arbetsbänk...

Avatar Fallback

Re: Limakran

HN  
#69784 Hej

Jag har en lima kran och den (hadde) ett separat bromsband som behövde mycket kraft innan det släppte. Men sedan jag monterat bort bromsband med tillhörigheter så funkar den bra. Så om du klarar dig utan broms så är den kanon. och det går lättare att dra ut vajern nu.

Avatar Fallback

Re: Limakran

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69950 Att plocka bort bromsbandet lär ju inte hjälpa om lamellen är dålig.

Borealis: Plocka isär och rengör och smörj upp allt ordentlig (men smörj inte inte lamellen då :grin:) och kolla om det hjälper. Har själv en gammal LIMA kran som också var attans trög på spaken, men efter en genomgång så funkar den betydligt bättre.

Avatar Fallback

Re: Limakran

HN  
#70012 Han har skrivigt tidigare här att det krävs mycket kraft i spaken för att den ska dra något. På min lima så satt det en kraftig fjäder som påverka bromsbandet, så när spaken var släppt så var trumman fastlåst. Så när man skulle börja vincha så måste fjädern först påverkas innan draglammellen drog = hård spakpåverkan. Kan inte förklara bättre. Det kan ju finnas olika modeller.

Användarvisningsbild

Re: Limakran

bmbamse  
#70081 Det går att justera bromsen med...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).