Skördare

Vatten i hydrauloljan.

10 inlägg 12524 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vatten i hydrauloljan.

Valmet 901s  
#55915 Har en Valmet 901 med 942 aggregat bytte hydrauloljan ( mineral) förra våren från ett nytt fat. Har inte kört mycket sedan dess och maskinen står altid inne när den inte används. Men oljan var helt plötsligt vit vid nyår. Misstänkte vatten så jag bytte igen denna gången tömde jag även kranen på det mesta eftersom jag ändå skulle renovera ventilpaketet, men den var vit direkt.

Skickade ett prov till Agrol som visade att jag har 2,25 dl vatten i systemet och att viskositeten därför har gått ner från 46 till 35,1 vilket är det alvarligaste.

Enligt Agrol är vanligaste orsaken till vatten i hydraulojan på en skördare att sågmotorn och matarvalsarna när dom blivit slitna suger in fukt. Det uppstår ett vacum vid de kraftiga stoppen från höga hastigher. Rådet jag fick var att montera mottrycksventiler på 0,5 bar på spill oljeslangarna.

Är det någon som har haft samma problem?
Hjälper ventilerna, hur mycket kostar dom, eller ska jag renovera nästan täta grejor?
Känns onödigt att kasta ny olja finns det något annat sätt att bli av med vattnet det är ju inte mycket?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vatten i hydrauloljan.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55931 Jag skulle ha bytt olja ett 2 ggr till innan jag gör något annat.
De är stora mängder olja i alla slangar så det blir inte bytt allt då man byter olja.
Det här med att det skulle komma in vatten från andra saker hm inte lätt att sia om. Låter siså där.

Användarvisningsbild

Re: Vatten i hydrauloljan.

GremoNiclas  
#55937 Du skulle kunna montera ett "Tripple R" filter. Det finns nåt mer märke också.
Det ska ta bort ännu mindre partiklar än standard filter + att den suger åt sig vatten.

Avatar Fallback

Re: Vatten i hydrauloljan.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55995 Har du ev. motorvärmarslinga i hydraultanken?
Den kan läcka,tror inte på vacuum i retursidan :mrgreen:
Normalt ska inte vatten i mineralolja va nåt bekymmer trots långa stillestånd

Användarvisningsbild

Re: Vatten i hydrauloljan.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56034
Simba skrev:Har du ev. motorvärmarslinga i hydraultanken?
Den kan läcka,tror inte på vacuum i retursidan :mrgreen:
Normalt ska inte vatten i mineralolja va nåt bekymmer trots långa stillestånd


Håller med där. koppla i från den slingan.

Avatar Fallback

Re: Vatten i hydrauloljan.

Valmet 901s  
#56180 Får tacka för svaren.
Värme slingan är bortkopplad sedan länge så det är inte den.
Tycker det är konstigt att helt plötsligt ha fått vatten i oljan, tror inte att någon hällt i det på rent jävelskap även om det inte kan uteslutas.
Ska byta olja en gång till men det blir dyrt om den blir vit lika fort.
Har misstänkt att hydraulpumpen suger in luft, om det är hög luftfuktighet kanske det blir en del vatten i oljan.
Men då borde väll oljan vara full med bubblor direkt efter man har stängt maskinen?
Pumpen ger ett väsande ljud jag inte lagt märke till tidigare.Det hörs när man kör någon funktion men det är omöjligt att höra var det kommer ifrån annars är den tät från olje läckage.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vatten i hydrauloljan.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56188 Hej!

Får du övertryck i hydraultanken när maskinen är varmkörd? På de maskiner jag kört blir det övertryck när oljan är varm. Om det inte blir det så kanske du ska kolla över tätningarna på ovansidan av hydraultanken.

Första generationens 901 är konstruerade så vatten kan samlas ovanpå locket till hydraultanken. Om maskinen står lutad bakåt åt höger kan en ansenlig mängd regnvatten samlas i hörnet där avlufningskranen sitter. Jag misstänker att nån av dom tidigare ägarna till min 901:a har haft problem med detta, för dom har tätat locket och fyllt skarven med massor av packningsmassa och fogskum och annat klet.

Avatar Fallback

Re: Vatten i hydrauloljan.

Valmet 901s  
#56784 Hej!
Jag har tidigare dragit lockena hårdare på tanken så jag tror den är tät. Som sagt så står maskinen inne för det mesta så jag tror inte det har kommit in den vägen men ska kolla extra på det med. Ska kolla om det är övertryck också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vatten i hydrauloljan.

orre  
#56872 Sitter det någon oljekylare? Är den kyld med vatten?
Möjligt att det "läcker över" där.

Avatar Fallback

Re: Vatten i hydrauloljan.

Valmet 901s  
#57221 Jo det finns en oljekylare men den är bara luftkyld.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).