Virkesmätning och Matrisfub

Vart tog mina 24 stockar vägen?

51 inlägg 24278 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Pensionär  
#56139
Torparn79 skrev:då gäller det att man har möjlighet att vara hemma när köparen kommer bara.
skulle vara intressant att föreslå en liknande deal med våra köpare här i sverige.

med tanke på att dom är skeptiska till skördarmätning så lär det inte vara nå lättare att få dom att köpa virke på det här sättet.


Nej tyvärr har ni det lite problematiskt med det i Sverige.

För så länge bolagen kan stjäla och bluffa till sig virke gratis kommer dom ju knappast att ändra inställning.
Dags för revolution?

Lider med er...

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56143 tack så mycket för informationen, tror att vi blev lite klokare...

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56160
Torparn79 skrev:
nu spann vi iväg igen men det är ju trots allt inom ramen för "försvunnet virke" i o m att det är problemlösning..


Tja,,,varför inte "spåna" fritt runt ämnet och komma med förslag - rätt eller fel, spelar ingen roll om vi i slutändan
kan enas om något som förhoppningsvis är bättre än nuvarande system.

Pensionär skrev:
Hej svenska skogsbröder.

Ska försöka snurra vidare på de finska systemet...


Tack för informationen, Pensionär!

Våra finska kollegor känner alltså inget behov av att virkets mäts "opartiskt" även om det sker ute på avlägg under säljarens uppsikt?.
Inte ens nyblivna skogsägare som kanske besitter liten eller ingen kunskap i ämnet?.
Visst tjänar man in ett "extra handgrepp" i länken mellan skogsägaren och industrin om köparen ombesörjer
tjänsten, men?,,,,, jag tror ändå att VMF har (skulle kunna ha), en roll att fylla här.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Pensionär  
#56176
Tack för informationen, Pensionär!

Våra finska kollegor känner alltså inget behov av att virkets mäts "opartiskt" även om det sker ute på avlägg under säljarens uppsikt?.
Inte ens nyblivna skogsägare som kanske besitter liten eller ingen kunskap i ämnet?.
Visst tjänar man in ett "extra handgrepp" i länken mellan skogsägaren och industrin om köparen ombesörjer
tjänsten, men?,,,,, jag tror ändå att VMF har (skulle kunna ha), en roll att fylla här.


Hej igen.

Ja vad svarar man på den frågan, både ja och nej. Att ha en opartisk medlem är alltid bra. Inte bara när det gäller skog. Men som systemet funkar just nu behövs det inte. Till saken hör ju också att om man blandar in en tredje part så skall även han ha betalt för sitt jobb. Vem får stå för den biten? Blir det skogsägaren tappar han ju en väsentlig del av summan han får. Skulle bolaget stå för det blir det snabbt sjunkande virkespriser. Vilket gör att det i slutändan är skogsägaren som förlorar.

På tal om helt nyblivna skogsägare är ju saken lite annorlunda. Men handen på hjärtat hur många sådana finns det? Nu får ja skäll... :surp: Vad jag menar med det är hur många sådana börjar på med skogsbruk och vet ingenting. På pappret kan det se ut som att en person är ny skogsägare, men i största delen av dom fallen har nog han vart med i skogen sen barnsben. Precis som det ser ut för min son. Förstår ni vad jag menar?
Självklart finns det ju dom där andra, stadsborna. :wink:
Men där är det nog vanligaste att dom säljer på rot. Kan inte tro att det finns många som ger sig ut i skogen, fäller träd, apterar, skotar ut till avlägg, men sedan inte har en aning om hur virket mätts.

Om jag får komma med ett litet exempel. En stock vi säger längd 52 dia. 20 är och förblir 520 cm lång och 20 cm i diameter. Det kan varken säljare, köpare eller oberoende part ändra på. Den är och förblir så och det får man betalt efter.

Ojoj vad jag skriver. Låter ju som propaganda för våra fantastiska finska skogsbolag. Så skall det inte tolkas, är ingen vän av stor bolag ej heller har jag blivit hjärntvättad av bolagen. Bara förklarar på ett enkelt sätt hur systemet funkar. Däremot säger jag inte att allt är perfekt, mycket kan förbättras.
Hur som helst tycker jag det här var en intressant diskussion.
Ser fram emot mer frågor och synpunkter, vem vet kanske vi här i öst också kan lära oss något nytt.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Blivande snickare  
#132497 I Finland gör vi likadant som kjugekarlssons bild visar:
drar ett sträck med sprayfärg genom lasset och har ALLTID stockens antal räknade av DEN SOM LASTDE lasset.

precis som pensionär skrev kommer kommer teknikern ut i skogen och mäter in virket, men såklart finns det ju bättre och sämre av dessa också...

att dina stockar försvunnit kan bero på att de har hämtats från skogen och gjort en s.k "mellanlandning" före vidare transport. Dit kan ha kommit en timmerbil som inte hade riktigt fullt lass och tagit dem som fyllnad men senare vid lossning glömt att det var ett skilt parti, alltså ditt. Så antagligen har de hamnat på någon annans mätbesked, någon som inte har lika bra koll på sina stockar som du har :| .

// Skogsbroder

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132536 Här runt så skiljs ägarna på lassen med en massabit på tvären vid både främre och bakre banken. då syns det tydligt vart gränsen mellan ägarna går. Och här så stämplas även virket med nummer i X antal stock ändar vilket gör de lite svårare att "tjuva" än om det bara är vält lappar på virket. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).