Virkesmätning och Matrisfub

Vart tog mina 24 stockar vägen?

51 inlägg 24276 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55212
nisse skrev:Hur menar du? Mäts timmervältorna på plats och den mätningen är betalningsgrundande? Liksom rotpostförsäljning kommer nog detta motarbetas rätt hårt här.

/Nisse


Oj vad gammal jag måste vara! När jag började som skogsägare på 70-talet, så var det regel att virket mättes vid bilväg. Det var bara de större leveranserna som mättes vid industrin, åtminstonde här i sydvästra Sverige. Så småningom kunde man välja var man ville mäta virket och det gick ganska fort tills allt virket mättes vid industri.

Bilvägsmätning krävde lite extra av leverantören. Sågtimret skulle läggas upp på ordentliga underlag med max två stockars höjd. Om jag inte minns fel, så skulle virkesmätaren ha hjälp av en man för att rulla stockarna som kvalitebedömdes på båda sidorna. Alltså kunde en stock bestå av en sida OS (klass 1-4) och en sida kvinta (5) eller utskott (6). Vid krök kunde ena sidan vara kortare än den andra. Om man levererade 60 stockar, så fick man ett mätbesked med 120 halva stockar. Vid industrimätning bedömdes bara översidan av stocken och hela stocken fick den kvaliten.

Massaveden skulle också läggas upp på rejäla underlag som inte kunde ingå i leveransen. Ena änden av traven skulle ha stöttor så att det blev en rak kant i den ändan av traven. Traven skulle vara jämnhög och jag vill minnas att det fanns en maxhöjd för att virkesmätaren skulle kunna se översidan. Massaveden mättes in som m3t pb men räknades om till m3f på bark efter virkesmätarens bedömning. Tidigare fick man betalt för travat mått på bark, men i början av 70-talet (vill jag minnas) gick man över till fast mått men barken ingick i priset.

Längre tillbaks i tiden (60-talet) skulle massaveden vara barkad vilket var ett jäkla jobb minst sagt.

Detta var lite historia, men det visar att inget behöver vara statiskt utan kan förändras. Men för att få till en förändring i någon riktning vill det nog till att det passar industrin och deras system.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#55641 När man läser Ernst inlaga så funderar jag om inte skogsägarna skulle begära sk "förvägsmätning" i större uräckning än vad som sker idag?.

Annars så påstås det ju att manuellt hugget virke ska vara relativt förskonat från "svinn", eftersom huggaren oftast har bra koll på antalet bit/volym.
Problemet är bara att ha bevis för detta när virke försvunnit och "ord står mot ord",,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55643 Jag brukar knäppa några kort med digitalkameran på timmertravarnas ände. När man väl fått in bilderna i datorn kan man sitta hemma i stugvärmen och räkna stockarna. Så gick jag tillväga vid sista leveransen och den visade sig stämma bra. Antal stock stämde inte exakt men det skiljde inte mer än någon procent.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#55645 Fotodokumentation kan vara bra.

Tips som jag fått (men inte idkar), är att färgmärka översta bitarna i traven/arna - syns direkt om virke försvinner fr avlägg.
Ett annat är att kryssa stockarna i storändan med timmerpenna, när man räknar upp bitarna.
Ger även resten av "logistik-kedjan" något att fundera över,,,, bla om traven ev kan "tummad". :wink:
Sist men inte minst, ska man begära att virkesköparen besiktar avlägget och för in uppskattad volym/antalet bit i kontraktet.
Är det en bra uppköpare?, så har man något att falla tillbaka på när det är uppenbart att virke försvunnit - en dålig skyller bara ifrån sig, utan större utredning, och hänvisar till VMF.

Sådana ska man givetvis undvika att göra framtida virkesaffärer med,,,,

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55745 I första hälften av 90-talet så pratade jag med en mindre skogsägare aktiv vid norränden av vättern ungefär, han var säker på att han gång på gång blev lurad på små mängder virke, någon tjuv vid vältorna såg han aldrig till.
Däremot observerade han att det ofta låg småskvättar vid många parkeringsfickor.

Jag vet inte vilken väg det gick, men han framlade i.a.f sina misstankar så att det började nystas i detta (vet ej om det var polis inblandad eller ej), till slut framkom det att timmerbilsåkare (en eller flera) hade satt i system att slänga av en liten skvätt av lasset, sedan när det fanns tillräckligt många skvättar så kördes en uppsamlingstur och så hade dom ett fullt lass stulet virke på bilen som sedan såldes på något sätt, antingen genom att timmerbilsföraren var skogsägare, eller helt enkelt som hemved.
Om detta ledde till straff via rättegång eller "bara" att det var slutkört åt den uppdragsgivaren vet jag inte, men på något sätt uppdagades i.a.f sanningen.
Någon annan kanske har hört talas om detta?

Än idag så brukar jag tänka på denna historia när jag ser virkesskvättar vid parkeringsfickor där ingen avverkning skett :???:

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

vastergarden  
#55776 Har du kontrollerat att kolumnen SM ( på mätbeskedet . slutmätt ) är ifyllt med siffran 1, annars finns det ytterligare ett redovisningsnummer på ditt virkesparti.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#55809
D Brown skrev:I första hälften av 90-talet så pratade jag med en mindre skogsägare aktiv vid norränden av vättern ungefär, han var säker på att han gång på gång blev lurad på små mängder virke, någon tjuv vid vältorna såg han aldrig till.
Däremot observerade han att det ofta låg småskvättar vid många parkeringsfickor.

Jag vet inte vilken väg det gick, men han framlade i.a.f sina misstankar så att det började nystas i detta (vet ej om det var polis inblandad eller ej), till slut framkom det att timmerbilsåkare (en eller flera) hade satt i system att slänga av en liten skvätt av lasset, sedan när det fanns tillräckligt många skvättar så kördes en uppsamlingstur och så hade dom ett fullt lass stulet virke på bilen som sedan såldes på något sätt, antingen genom att timmerbilsföraren var skogsägare, eller helt enkelt som hemved.
Om detta ledde till straff via rättegång eller "bara" att det var slutkört åt den uppdragsgivaren vet jag inte, men på något sätt uppdagades i.a.f sanningen.
Någon annan kanske har hört talas om detta?

Än idag så brukar jag tänka på denna historia när jag ser virkesskvättar vid parkeringsfickor där ingen avverkning skett :???:

i tjällossningstider brukar ju åkarna ta med virke ut till farbar väg, ex. dom får ihop 3/4 lass med granmassa och dom har en skvätt björkkubb liggandes på avlägget, då flyttar dom med det ut till större väg för att det inte ska bli kvarglömt på en mindre väg med viktbegränsning.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55826
Torparn79 skrev:i tjällossningstider brukar ju åkarna ta med virke ut till farbar väg, ex. dom får ihop 3/4 lass med granmassa och dom har en skvätt björkkubb liggandes på avlägget, då flyttar dom med det ut till större väg för att det inte ska bli kvarglömt på en mindre väg med viktbegränsning.


Ja visst, men det var inte vad det handlade om, detta du nämner är ju att vanligt tillvägagångssätt.

........jag menar inte att virkesstöld på detta vis är vanligt förekommande, bara ATT det har förekommit (och kanske gör så fortfarande)

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#55827
D Brown skrev:
Torparn79 skrev:i tjällossningstider brukar ju åkarna ta med virke ut till farbar väg, ex. dom får ihop 3/4 lass med granmassa och dom har en skvätt björkkubb liggandes på avlägget, då flyttar dom med det ut till större väg för att det inte ska bli kvarglömt på en mindre väg med viktbegränsning.


Ja visst, men det var inte vad det handlade om, detta du nämner är ju att vanligt tillvägagångssätt.

........jag menar inte att virkesstöld på detta vis är vanligt förekommande, bara ATT det har förekommit (och kanske gör så fortfarande)

det var det jag menade, att alla tillfälliga avlägg inte behöver vara "virkesstölder"...

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55993
Torparn79 skrev:
D Brown skrev:
Torparn79 skrev:i tjällossningstider brukar ju åkarna ta med virke ut till farbar väg, ex. dom får ihop 3/4 lass med granmassa och dom har en skvätt björkkubb liggandes på avlägget, då flyttar dom med det ut till större väg för att det inte ska bli kvarglömt på en mindre väg med viktbegränsning.


Ja visst, men det var inte vad det handlade om, detta du nämner är ju att vanligt tillvägagångssätt.

........jag menar inte att virkesstöld på detta vis är vanligt förekommande, bara ATT det har förekommit (och kanske gör så fortfarande)

det var det jag menade, att alla tillfälliga avlägg inte behöver vara "virkesstölder"...



Det här gjorde jag ofta, även när det var bra vägar, har man tömt allt och det är en kladd bränsleved kvar kanske runt 10m3 så tog man ut den och slängde den utmed stora vägen så gick det snabbt när man samlade ihop bränsleveden, vilken oftast var i kladdar om 5m3 här och 7m3 där, kanske 15m3 på ett ställe. :)

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56014
kjugekarlsson skrev:Det här gjorde jag ofta, även när det var bra vägar, har man tömt allt och det är en kladd bränsleved kvar kanske runt 10m3 så tog man ut den och slängde den utmed stora vägen så gick det snabbt när man samlade ihop bränsleveden, vilken oftast var i kladdar om 5m3 här och 7m3 där, kanske 15m3 på ett ställe. :)


Då kan man ju ifrågasätta hurpass bra koll man har på resp volym om man kör "uppsamlingsheat" fördelade mellan 3-4 olika virkesleverantörer?

"Bandade" du mellan travarna för att särskilja lassen,,,eller vad?

Förklara gärna,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56026
Skogshuggarn skrev:
kjugekarlsson skrev:Det här gjorde jag ofta, även när det var bra vägar, har man tömt allt och det är en kladd bränsleved kvar kanske runt 10m3 så tog man ut den och slängde den utmed stora vägen så gick det snabbt när man samlade ihop bränsleveden, vilken oftast var i kladdar om 5m3 här och 7m3 där, kanske 15m3 på ett ställe. :)


Då kan man ju ifrågasätta hurpass bra koll man har på resp volym om man kör "uppsamlingsheat" fördelade mellan 3-4 olika virkesleverantörer?

"Bandade" du mellan travarna för att särskilja lassen,,,eller vad?

Förklara gärna,,,,

dom åkare och chaufförer jag pratat med kom med 2 bra tips.
1. märkfärg på stockändorna på översta varvet i varje "parti"
2. gamla spännband avklippta i 2,5 -3 meters längd som man slänger över "förra partiet" innan lastning, problemet är att se bandet vid inmätningen men lägger man det nära ändvirke så syns det skapligt.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56028
Skogshuggarn skrev:
kjugekarlsson skrev:Det här gjorde jag ofta, även när det var bra vägar, har man tömt allt och det är en kladd bränsleved kvar kanske runt 10m3 så tog man ut den och slängde den utmed stora vägen så gick det snabbt när man samlade ihop bränsleveden, vilken oftast var i kladdar om 5m3 här och 7m3 där, kanske 15m3 på ett ställe. :)


Då kan man ju ifrågasätta hurpass bra koll man har på resp volym om man kör "uppsamlingsheat" fördelade mellan 3-4 olika virkesleverantörer?

"Bandade" du mellan travarna för att särskilja lassen,,,eller vad?

Förklara gärna,,,,



Jag bifogar en bilden igen på hur vi gjorde vid samlastning.

När vi hade sådana här tråkiga lass så kunde vi allt som oftast ha 4-5 leverantörer på ett lass, ibland 6-7 stycken också.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56055 Försöker bara få något grepp om vilka (olika), metoder som begagnas vid "samlastning.

Färgmarkering "i varje stockände på överstna bitarna i underliggande trave", verkar betydligt bättre än band.
Dessutom undrar man ju vad som händer om virket sprids i småbuntar vid väg, och får ligga där någon vecka.
Borde inte det leda till en ökad risk att virke kan stjälas?,,,osv.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56058
Skogshuggarn skrev:Försöker bara få något grepp om vilka (olika), metoder som begagnas vid "samlastning.

Färgmarkering "i varje stockände på överstna bitarna i underliggande trave", verkar betydligt bättre än band.
Dessutom undrar man ju vad som händer om virket sprids i småbuntar vid väg, och får ligga där någon vecka.
Borde inte det leda till en ökad risk att virke kan stjälas?,,,osv.

helt klart ökar ju risken med tanke på att den som har sålt virket inte har koll på vart det ligger i många fall och det kanske inte finns anmält till köparen vart det nya "väglagret" finns.
jag har fått virke flyttat vid nå´t tillfälle men då har åkaren ringt och talat om att han har flyttat det och vart det ligger, kanske inte hör till vanligheten men han är själv skogsägare och brukar vilja hålla reda på sitt eget virke.
vet en åkare som har som vintersysselsättning att rycka in lite i timmersvängen, han har vid ett flertal tillfällen fått telefonsamtal ifrån polisen och blivit utfrågad om han är ute och stjäl virke, han har ett lite udda ekipage som förmodligen drar misstänksamma blickar åt sig.
lastväxlare med ett timmerflak och en gammal timmervagn som har fått mellansveriges längsta dragstång, ser väl ut som att det är nå´n som inte hör hemma i skogen kanske...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).