Avverkning (slutavverkning)

Frötallar ner

48 inlägg 18772 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

ymer  
#47393 Om man summerar vad jag läst hittils:
Avverkning 4000 + inställälsekostnad 1500 = 5500,-
5500/26300 = 20.98%
Då finns inget särskilt hänsynstagande för plantorna inräknat, dvs alla kör runt i planteringen.
Proffsmaskinerna är väldigt effektiva inget tal om detta, men på det skifte som vi var på då
måste jag se det själv för att tro på att dom skulle klara av det på 2+2 timmar.
Som markägare skulle jag känna mig säkrare på en %-uppgörelse.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

masterchief  
#47394 En variant vi praktiserade innan den blev för dyr var att köra stråk på ca 50m med skördaren, man högg det man kom åt och fällde i den tänkta vägen, resterandee fälls manuellt mot vägen och vid behöv kvistas i toppen för att spara plantor.
Då blir det få maskinspår i beståndet samtidigt som skotaren har ordentligt med virke vid vägen.
Skulle tippa den blev ca 10-15kr fubben dyrare än ren maskinell avverkning.
Annars är toppen som Per Erik säger att gissel vid maskinell fröträdhuggning.
Lite beroende på var man är, i vissa trakter så blir det inga toppar kvar när man sopar trädet i backen :???:

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

tantgron  
#47396 Jag vet att detta är lite off topic, men vill vädra lite tankar:

Om man lämnat fräträden så länge att plantorna har hunnit bli 2 meter höga så får man tyvärr räkna med skador vilket alternativ man än väljer. Den manuella metoden är skonsammare när väl trädet är på marken, men under mindre gynsamma förhållanden (lutande träd, vindar osv) kan en skördare troligtvis göra en mer precis fällning, samt även dra igenom en del av trädet innan det slår i marken samt hålla upp det medan det bearbetas.

Det största problemet tycker jag personligen är att skogsägare väntar ungefär 10 år för länge innan dom tar bort fröträden; oftast finns tillräckligt med små plantor/frön i marken redan efter några år efter avverkning (detta varierar naturligtvis med "fröår" osv.). Bästa alternativet är att ta bort fröträden innan plantorna har blivit träiga. Måste trädet fällas över plantor så klarar de sig betydligt bättre då, obereode om man använder maskiner eller "handjagarn", samt att de inte blir nerböjda av skördare/skotare.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47399 Fröträd är överskattat! Lämna några tallar, inte för stora de blåser lättare omkull. Dessa tallar lämnas endast för att
bryta av hygget så det inte ser så ödsligt ut. Är då kvar som evighetsträd.
Bättre ekonomi att hugga ned så mycket som möjligt när maskin är på plats.
Sedan markberedning och plantering. stängsel om du ska få upp tallskog 😡

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

masterchief  
#47400 Fröträd fungerar på rätt marker, men tyvärr så är 80% på för bördiga marker.
Sedan ska man ha med i beräkningen att förstaröjningen där det har lyckats blir ofta dyrare pga det massiva plantantalet.
Dock slipper man planteringen :grin:
Det som retar mig är att det förväntas man ska hugga dem till slutavverkningslista hos markägere och uppdragsgivare 😡
Annars blir det lite gnäll efteråt.
Visst på täta fröträdställningar så kanske det fungerar, men man ska ha i åtanke på att träden inte står tll närmelsevis så tätt som i sluavverkning. Finns inte kubiken/ha heller.
Jag kör fröträd enbart på timme, mest rättvist för alla parter anser jag, vill markägaren spara plantor, då kan man göra merjobb, vill de ha det billigt då grisar man på :???:

Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47404 nog är sådd att föredra framför fröträdställningar enligt mig, röjningskostnaderna blir inte speciellt mycket högre bara man röjjer i rätt tid. På vissa marker kan även fröträdställningar vara nog så bra som vanlig plantering... Virkesköparna brukar ha bra koll på hur tidigare fröträdställningar i olika områden gett för resultat. Oftast står tyvärr fröträdställningar på för bördiga marker :/

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47420
Röjkvist skrev:Fröträd är överskattat! Lämna några tallar, inte för stora de blåser lättare omkull. Dessa tallar lämnas endast för att
bryta av hygget så det inte ser så ödsligt ut. Är då kvar som evighetsträd.
Bättre ekonomi att hugga ned så mycket som möjligt när maskin är på plats.
Sedan markberedning och plantering. stängsel om du ska få upp tallskog 😡


Det har varit min ståndpunkt också till rätt nyligen då jag läste en rapport om tillväxt i skärm resp fröträdställningar.
Mätningar visade att man har kvar ung. 75 % av tillväxten man hade i beståndet före avverkning. Dvs växte det 4 m3/ha före avverkning växer en fröträdställning 3 m3/ha. Det betyder en rätt hyfsad värdetillväxt och uppväger en del av riskerna med fröträd.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47445 Det har varit min ståndpunkt också till rätt nyligen då jag läste en rapport om tillväxt i skärm resp fröträdställningar.
Mätningar visade att man har kvar ung. 75 % av tillväxten man hade i beståndet före avverkning. Dvs växte det 4 m3/ha före avverkning växer en fröträdställning 3 m3/ha. Det betyder en rätt hyfsad värdetillväxt och uppväger en del av riskerna med fröträd.
/Nisse[/quote]
Du har säkert rätt vad gäller tillväxt efter avverkning.
Vi tog uppett hygge 1995 med mycket berg och mager mark på kullar. I två omgångar blåste
de ned så att vi var tvungna att få dit skotare som körde ut virket. Vi högg upp det själva.
Kostnad för utkörning är den mindre än den ökade tillväxten på 10år?
Ännu högre kostnad om du måste dit med en skördare eller huggare
Vid varje tillfälle var det ca 50m3 som kördes ut.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

ymer  
#47549 Efter vad jag läst så tycks fallet med de stora plantorna inte inte passa proffshuggarna någe vidare.
Det blir svårt att få ett bra resultat till rimligt pris. 100 tallar tycks dessutom vara i minsta laget.
Det verkar även oseriöst med att offra plantorna. Å andra sidan ser det inte bra ut med att frötallarna står kvar.
Vill markägaren ha sina småträd någorlunda intakta så lär det kosta det ett par tusen till.
Kanske 40% är i överkant i lätt terräng, men ska stammarna kvistas och dras 50-60 m så går jag aldrig under 30%.
Det som är viktigt är att det blir ett snyggt jobb gjort i rätt årstid.

Kan alltså vara ett fall för lördagsmaffian (om det nu finns någon sån i närheten).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frötallar ner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47579 Du vill ha bättre betalt, det vill vi väl alla. Sanningen är att det är bedrövligt dåligt betalt för fint talltimmer. Betänk att de tallarna som du nu skall avverka vuxit i hundra år (det finns nästan inga människor som är så gamla). Dessa träd betingar ett bruttovärde på 263 kr styck (enligt mina beräkningar tidigare), sedan vill du som avverkare ha närmare en tredjedel.

Ok, jag kan förstå att det finns poster där det är betingat med en sådan kostsam avverkning, det torde bero på att ägaren inte varit särskilt aktiv tidigare. Om ägaren är mer aktiv så kan man få lägre kostnader genom att planera in avverkning av fröträden då det ändå skall tas någon slutavverkning i trakten.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

per-erik  
#47584
tantgron skrev:Jag vet att detta är lite off topic, men vill vädra lite tankar:

Om man lämnat fräträden så länge att plantorna har hunnit bli 2 meter höga så får man tyvärr räkna med skador vilket alternativ man än väljer. Den manuella metoden är skonsammare när väl trädet är på marken, men under mindre gynsamma förhållanden (lutande träd, vindar osv) kan en skördare troligtvis göra en mer precis fällning, samt även dra igenom en del av trädet innan det slår i marken samt hålla upp det medan det bearbetas.

Det största problemet tycker jag personligen är att skogsägare väntar ungefär 10 år för länge innan dom tar bort fröträden; oftast finns tillräckligt med små plantor/frön i marken redan efter några år efter avverkning (detta varierar naturligtvis med "fröår" osv.). Bästa alternativet är att ta bort fröträden innan plantorna har blivit träiga. Måste trädet fällas över plantor så klarar de sig betydligt bättre då, obereode om man använder maskiner eller "handjagarn", samt att de inte blir nerböjda av skördare/skotare.


Nja, kan inte hålla med om allt det där. Visserligen mycket kloka ord. Men jag tycker det syns tydligt att vi miste Åland och att det gick evigt förlorat för många år sen.

Det är faktiskt lite lömskt att fälla just fröträd. Man måste göra fällskäret tämligen djupt (ca 1/3) om man ska ha kontroll på trädet. ”Ytveden” är nämligen mycket frodvuxen och håller därför inte i stammen på ett bra sätt. Sen ca 30 mm brytmån, bör hålla för vad som helst om inte stammen är allt för frodvuxen. Har klarat senvuxen gran rakt i motvinden med 25 mm brytmån, färgen lossnade på brytjärnet!

Men vadå svåra att rikta. Du har väl inte huggit med motorsåg i ett antal år vad? I Sverige kör vi med ”riktad fällning”. Finns förstås även en annan metod: Såga, gissa och spring!

Tre kilar i bältet är regel, och något ordentligt att banka med, ex. yxa. Gärna svenskt smide.

Sätt på värmen i gäststugan och skaffa en platta carlsberg så kommer jag över. Två timmars träning så kommer du att fälla som en gud. En Åländsk gud. Å sen så får du visa mig runt på Hammarland. Du kör. När jag tävlade låg jag faktiskt inom 11 cm. Från centrum av stammen till centrum av pinnen.

Å det där med att kunna lyfta träden. Du vet, här i Sverige är en grov tall kanske 25 m lång. Där ute på kobbarna är väl trädet så kort att toppskotten på tallen tar i marken när det blåser

Misstänker

/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

tantgron  
#47608 Tjenare Per-Erik, och tack för böckerna! Mycket intressant läsning! :-bd

per-erik skrev:Nja, kan inte hålla med om allt det där. Visserligen mycket kloka ord. Men jag tycker det syns tydligt att vi miste Åland och att det gick evigt förlorat för många år sen.

Typiskt svenskt att komma på att "vi skulle nog haft Åland i alla fall" några århundraden för sent! :D Det verkar gå samma väg med ert beslut om euron också? Eller kanske jag ska säga "EVRON" som i "EVROPA"? ;)

per-erik skrev:Det är faktiskt lite lömskt att fälla just fröträd. Man måste göra fällskäret tämligen djupt (ca 1/3) om man ska ha kontroll på trädet. ”Ytveden” är nämligen mycket frodvuxen och håller därför inte i stammen på ett bra sätt. Sen ca 30 mm brytmån, bör hålla för vad som helst om inte stammen är allt för frodvuxen. Har klarat senvuxen gran rakt i motvinden med 25 mm brytmån, färgen lossnade på brytjärnet!

Men vadå svåra att rikta. Du har väl inte huggit med motorsåg i ett antal år vad? I Sverige kör vi med ”riktad fällning”. Finns förstås även en annan metod: Såga, gissa och spring!

Tre kilar i bältet är regel, och något ordentligt att banka med, ex. yxa. Gärna svenskt smide.

Sätt på värmen i gäststugan och skaffa en platta carlsberg så kommer jag över. Två timmars träning så kommer du att fälla som en gud. En Åländsk gud. Å sen så får du visa mig runt på Hammarland. Du kör. När jag tävlade låg jag faktiskt inom 11 cm. Från centrum av stammen till centrum av pinnen.

Å det där med att kunna lyfta träden. Du vet, här i Sverige är en grov tall kanske 25 m lång. Där ute på kobbarna är väl trädet så kort att toppskotten på tallen tar i marken när det blåser

Misstänker

/Per-Erik

Det lilla jag har gått med motorsåg är inget jag skryter med utan snarare skäms över, och jag har sett att duktiga huggare kan göra mirakel med motorsågen. Om man får tag i en duktig huggare så ser jag inget fel i att anlita honom till uppgiften, även om det t.o.m kostar lite mera kanske det lönar sig i slutändan med mindre plantor nerfällda. Dock tror jag inte dessa gurus "växter på träd" varken i Sverige eller på ön, och att gå ut och hyvla omkull fröträden själv är det få som är kapabla till att få dom det de ska.

Naturligtvis skiljer sig vårt skogsbruk var vi än bor i norden, men ändå tycker jag fortfarande att fröträden borde avverkas tidigare än vad de görs i många fall. Ta bort dom innan problemet uppstår.

För övrigt dricker vi bara ålänskt öl här på ön, men jag kan slå i lite källvatten så att smaken blir lite mildare för dig om du vill Per-Erik! ;) :P

(Shit, man kommer att få för det här inlägget!! :D)

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

per-erik  
#47776
tantgron skrev:Tjenare Per-Erik, och tack för böckerna! Mycket intressant läsning! :-bd

per-erik skrev:Nja, kan inte hålla med om allt det där. Visserligen mycket kloka ord. Men jag tycker det syns tydligt att vi miste Åland och att det gick evigt förlorat för många år sen.

Typiskt svenskt att komma på att "vi skulle nog haft Åland i alla fall" några århundraden för sent! :D Det verkar gå samma väg med ert beslut om euron också? Eller kanske jag ska säga "EVRON" som i "EVROPA"? ;)

per-erik skrev:Det är faktiskt lite lömskt att fälla just fröträd. Man måste göra fällskäret tämligen djupt (ca 1/3) om man ska ha kontroll på trädet. ”Ytveden” är nämligen mycket frodvuxen och håller därför inte i stammen på ett bra sätt. Sen ca 30 mm brytmån, bör hålla för vad som helst om inte stammen är allt för frodvuxen. Har klarat senvuxen gran rakt i motvinden med 25 mm brytmån, färgen lossnade på brytjärnet!

Men vadå svåra att rikta. Du har väl inte huggit med motorsåg i ett antal år vad? I Sverige kör vi med ”riktad fällning”. Finns förstås även en annan metod: Såga, gissa och spring!

Tre kilar i bältet är regel, och något ordentligt att banka med, ex. yxa. Gärna svenskt smide.

Sätt på värmen i gäststugan och skaffa en platta carlsberg så kommer jag över. Två timmars träning så kommer du att fälla som en gud. En Åländsk gud. Å sen så får du visa mig runt på Hammarland. Du kör. När jag tävlade låg jag faktiskt inom 11 cm. Från centrum av stammen till centrum av pinnen.

Å det där med att kunna lyfta träden. Du vet, här i Sverige är en grov tall kanske 25 m lång. Där ute på kobbarna är väl trädet så kort att toppskotten på tallen tar i marken när det blåser

Misstänker

/Per-Erik

Det lilla jag har gått med motorsåg är inget jag skryter med utan snarare skäms över, och jag har sett att duktiga huggare kan göra mirakel med motorsågen. Om man får tag i en duktig huggare så ser jag inget fel i att anlita honom till uppgiften, även om det t.o.m kostar lite mera kanske det lönar sig i slutändan med mindre plantor nerfällda. Dock tror jag inte dessa gurus "växter på träd" varken i Sverige eller på ön, och att gå ut och hyvla omkull fröträden själv är det få som är kapabla till att få dom det de ska.

Naturligtvis skiljer sig vårt skogsbruk var vi än bor i norden, men ändå tycker jag fortfarande att fröträden borde avverkas tidigare än vad de görs i många fall. Ta bort dom innan problemet uppstår.

För övrigt dricker vi bara ålänskt öl här på ön, men jag kan slå i lite källvatten så att smaken blir lite mildare för dig om du vill Per-Erik! ;) :P

(Shit, man kommer att få för det här inlägget!! :D)


Du Rickard, nog har det väl hänt att jag suttit i glada vänners lag, där man spätt ut ölet. Men inte fasen var det källvatten inte. Det som blev över spädde vi ut med vatten och använde som spolarvätska på bilen. Och vätskan klarade fortfarande minus 30 grader!

Har inte sett din kommentar om böckerna förrän nu. Tack för den!

Att det kan finnas så mycket ”skogsmannaskap” på en liten kobbe i havet! Tycker att det är bra att du påpekar att skogsbruk är olika beroende på var man arbetar. Man måste anamma olikheter för att det ska funka. Och visst borde fröträden bort tidigt, helt sant, om man ska ta dem helt mekaniserat, med skördare.

Tycker att diskussioner och synsätt i skogbruket, både kring detta med att avverka fröträd men även i gallringar, alltmer liknar, historien om när ekonom nummer två kom till bonden och lärde honom att han skulle slakta halva besättningen för att få bättre ekonomi. Den har du väl hört?

Undrar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55883 Jag kan tala om hur vi gör med fröträden här i östra småland. På det sbo där jag är verksam för fäller vi alla fröträd samt kvistar upp dem. Sedan kommer jag glatt med skördaren och kör ihop det till större högar än jag kunnat utan förfällingen.
Detta lämpar sig bra just här i bestånd där man låtit fröträden stå för länge. Ofta har det bildats "brunnar" under fröträden och dessa kan man utnyttja för att fälla samman toppar i.

Tämligen kostnadseffektivt för alla om man räknar med att det tar lite mer tid men sparar dig massor med plantor som du kan använda till nyskog istället.

Jag kör allt sådant på timme. Annars är det lätt att det blir som Mastercheif skrev att man bara grisar på, problemet med det är att man inte brukar vara välkommen i den byn efter en sådan resa.

Avatar Fallback

Re: Frötallar ner

per-erik  
#55951 Hej Nässjömåla
Efter ditt inlägg tycker jag att det funkar att berätta en historia som jag flaggat för tidigare, och som beskriver en uppfattning jag har, kring hur skogsbruket alltmer kommit att fungera. Historien som följer speglar ett alltmer kortsiktigt och akademiserat synsätt. Jag erhöll historien från en kille i sydväst-Sverige som bygge små skotare. Således:

En bonde som hade 50 kor slet hårt med ekonomin när han fick besök av ekonom nummer 1. Denne gav bonden rådet att bygga ut och att skaffa 50 kor till. Att producera mer per tidsenhet och att utnyttja kapitalet bättre kan synas var en självklarhet för många av oss.

Bonden bedrev efter nyinvesteringen lantbruk ett tag med 100 kor som bas för produktionen. Han tjänade en tid betydligt mer pengar eftersom hans gård helt enkelt producerade mycket mer.

Efter en tid kunde han konstatera att ekonomin ändå inte var till fyllest. Han fick då hjälp av ekonom nummer 2. Av denne fick han fick rådet att slakta halva besättningen för att öka kassaflödet. Bonden fick temporärt betydligt bättre ekonomi. Men nästa år fanns endast halva besättningen kvar som grund för produktionen. Frågan som bör infinna sig är: Hur kommer ekonomin att se ut i ett något längre perspektiv?

Jag tycker skogsbruket i stort ofta styrs av personer med samma inriktning som ekonom nummer 2. Inriktningen, eller kanske bristen på inriktningen, syns vid både gallringsingrepp, eller vid avverkningen av fröträd.

Visst, jag förstår också att pengar idag, för de allra flesta, har ett större värde och betydelse, än pengar som trillar in om exempelvis 30 år. Och jag kan matte och hr dessutom nog på fötterna för att diskontera räntor både framåt och bakåt. Nu är det dock så ett det inte finns någon ”lag” mellan värde idag eller värde om t.ex. 30 år. Och ej heller vet någon av oss hur virkesvärdet kommer att ha klättrat realt (verkligt värde rensat från inflation) i framtiden. Dessutom är de personliga förutsättningarna faktiskt avgörande för behov av ekonomiska utfall, nu eller senare.

Ibland längtar jag tillbaka till 80-talet. Då uppfattade jag att det var mer självklart med en målsättning om att alla skogsbruksåtgärder syftade att förvalta ett kapital på bästa sätt, och med ett syfte om att skogsinnehavet även skulle ge bästa resultat i framtiden! På den tiden var de metoder ”Nässjömåla” beskriver en självklar del av arbetet!

Hävdar nostalgikern och just nu tillbakasträvaren!
/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).