Föryngring

Bästa tidpunkt att plantera gran

22 inlägg 41114 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa tidpunkt att plantera gran

simon  
#55822 Hej på er!

Tänkte plantera granar i år men frågan som jag funderar på är när det är som bäst att plantera och vilken typ av granplanta som man skall ha. Marken har ett ståndortsindex på G32 det innebär antar jag att det är bra produktiv mark för gran eller? Marken är ganska fuktig men inte blöt. Jag avverkade i fjol så det har fått ligga i 1 år. Bor på västsidan om Billingen om det är någon som bor i närheten som har planterat de senaste åren får gärna höra av sig.

GLAD PÅSK!



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55835 Jag tycker att våren eller försommaren är den bästa tiden för att sätta skogsplant. Det är bra tid att arbeta innan insekterna finns i luften. Mina uppföljningar visar också att plantorna tagit sig bra.

Tänker du markbereda? om det är tjock humus är en rejäl markberedning bra investering för plantornas överlevnad.
Senast redigerad av OAS-forests lör 11 apr 2009, 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

simon  
#55839 Nja det var inte tanken. då jag inte körde ut riset efter avverkningen så menar "expertisen" på att man inte nödvändigtvis behöver det. Nu är det nog försent att få hit någon maskin också antar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55842 Jag har provat att plantera täckrotsplantor utan markberedning. Kan väl inte säga att det gått någe vidare, mer än hälften dör innan två år. Om du ska prova detta bör du försöka få tag i fleråriga plantor, viktigt att de är stora. De bör vara behandlade med permetrin eller liknande medel för att avhålla skalbaggarnas kalasande på plantan.

Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Christer j  
#55855 Jag har enbart planterat barrot gran utan markberedning med gott resultat de senaste åren,dock så bör riset vara undankört.
Om man planterar barrot själv så tycker jag att det kan vara ett ekonomiskt bra alternativ att inte markbereda.
Vid täckrotsplantering o inlejd plantering bör det markberedas för bästa ekonomi.

Jag planterar helst första våren efter avverkning och innan 15 maj eftersom det är fuktigare då.

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

simon  
#55903 Nu är området inte så stort ca 0,5 hektar så man kan kanske chansa lite. Men kontentan hitintills är att det är lönt att satsa på barrot i stället för täckrot eller? Barroten har en större chans att klara sig då man inte har markberett och låtit riset ligga kvar.
Tanken med att låta riset ligga kvar var att inte gräs och dylikt skulle ta överhand utan "strypas" av riset så att säga. Det är faktiskt ett av våra stora skogsbolag som tyckte att jag skulle göra så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

mrlynx  
#55913 Har också tänkt plantera 1500 granplantor i vår på ett hygge som är avverkat i vinter.
Troligen någon gång i slutet på maj och plantorna är redan beställda.
Hygget ligger lite illa till för att få dit markberedaren och det är lite kuperat upp mot en bergkam.
Funderar på om det fungerar bra att markberda med röjsågen. Någon som provat?
Det finns ju nån sån tillsats att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55926 Jag markberedde ett litet hygge på 1,5 ha våren 2000 med ett fräsverktyg monterat på röjsåg. Det är ganska arbetskrävande men går bra om inte humustäcket är tjockare än 10 cm. Tänk på att inte använda din bästa röjsåg eftersom det sliter på snäckväxels.

Sedan satt jag täckrotsplantor av tall i juni samma år. Resultatet blev bra, nästan alla plantor klarade sig och idag är det en fin plantering.

Se bild från förra vintern.
Vintern 2007-2008.JPG

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

simon  
#55942 Är det någon som mer ingående kan förklara fördelar med täckrot, barrot eller fleråriga plantor. Vilken som passar bäst var osv.
Det är första gången som jag planterar själv. Förra gången var med farfar nån gång runt 1986-87 då ar man inte så gammal och bara gjorde som man blev tillsagd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Axl  
#55949 Fördelen med täckrot är att dom är billigare att köpa och plantera än barrot. Fördelen med barrot är att dom är större och äldre och klarar sig bättre. Om du ska plantera omarkberett så är mitt tips så stora plantor som möjligt så snabbt som möjligt. Snytbaggen som är det största hotet mot plantorna klarar in att ha ihjäl plantor med en rothals grövre än 1 cm har jag för mig. Så om du planterar behandlade plantor så bör dom klara sig.

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55956 Vill rekomendera barrot. På den marken och i västsverige blir det mycket gräs som tar död på småplantor som täckrot. Bry dig inte om markberedning, men då arealen är relativt liten så offra någon stund under sommaren med att trampa ned gräs, Hallon, Bräken och vad som kan tänkas konkurera med plantorna. Så skulle jag gjort och då bör 99% av plantorna överleva så vitt det inte blir extremt torrt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55968 Rekommenderar också barrot, att sättas från nu och någon månad framåt. Har samma erfarenhet som Ernst att nästan alla plantor tar sig med ett minimum av arbete förutom själva planteringen. Ett tips är att se till att rötterna inte är för långa och att inte vika ner dem i skåran efter spaden så utvecklar sig rotsystemet snabbare och bättre.

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

simon  
#55986 Vilka verktyg använder man till respektive typ av planta. Under första sommaren behövs det hållas rent ordentligt runt plantan för att den skall ta sig eller? Behöver man spruta mot baggar och dylikt eller räcker det med den behandlingen som är på plantan när man köper den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Torparn79  
#56069 läste en intressant sak på Lammproducenternas hemsida nyss:
klippt ur rasbeskrivingen för Shropshire-får.
"" Djuren kan beta i granplanteringar då de ratar ratar granbarr. ""
http://www.lammproducenterna.org/Kunskap/Fårraser/Shropshire/tabid/511/language/sv-SE/Default.aspx

edit:
hittade även detta som gäller rasen Oxford Down:
""I Danmark används den ofta liksom Shropshire i julgransplanteringar då den betar skonsamt och ej skadar träden.""
http://www.lammproducenterna.org/Kunskap/Fårraser/OxfordDown/tabid/512/language/sv-SE/Default.aspx

kan ju vara en lösning om man har bördiga marker med mycket gräs.
gäller det mindre planteringar så hängnar man in och låter dom beta gräset, dom borde ju också se till att lövsly inte konkurrerar med plantorna under de första åren.
vad jag vet så får man väl hägna in planteringar under de första 10 åren enligt skogvårdslagen, eller har jag fel??

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Axl  
#56259 Jag tror jag har läst ett svenskt arbete där dom gjort försök och kollat höjdutvecklingen på granplantor med/utan får som gräsbekämpare vid plantering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).