Skotare

Lännen mfl

33 inlägg 41022 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lännen mfl

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5211 Någon som har erfarenhet/åsikter om att ha en traktorgrävare som tex Lännen eller Huddig som dragare istället för vanlig jordbrukstraktor?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5218 vad skall du dra med den ??

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5219 Jag har sett Lännen grävare som haft Mowi kärror efter.
Är sugen på att köpa nyare grävare typ Huddig eller BM 6300 och tänkte man kanske kunde dra skogskärran med den..

Sen har ju vissa skördaraggregat på också :)

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5395 Ferguson: 6300 och EL70 har väl stel midja och "pendelaxel" bak precis som hjullastarna? Vill minnas sura kommentarer om att man inte kunde lägga på kedjor bak om man vill ha kvar innerskärmarna :D. Kunde man ställa av grävaggregatet (och naturligtvis ha övrig körning för maskinen) på en Huddig 760/860 så skulle man ha en fin "skogstraktor"

MVH

MN

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5398 ja framkomligheten är helt sanslös med huddig i terräng men det är lite sämre svängradie ,,,,

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5401 Just 6300 var ett dåligt exempel då den just som ni antyder har pendlande bakaxel.

Huddigen har ju däremot "riktig" midja.
Med 600 twin och skogskärra så borde den ju gå jättebra.
Dom kanske svänger dåligt men dom borde väl spåra exakt?

Synd att dom ska vara så dyra, ska ju bara ha den för skoj skull :D

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5406
Ferguson skrev:Just 6300 var ett dåligt exempel då den just som ni antyder har pendlande bakaxel.

Huddigen har ju däremot "riktig" midja.
Med 600 twin och skogskärra så borde den ju gå jättebra.
Dom kanske svänger dåligt men dom borde väl spåra exakt?

Synd att dom ska vara så dyra, ska ju bara ha den för skoj skull :D

om du skall köpa en huddig av äldre model så kolla att midjan inte glappar

Avatar Fallback
Vedbjörn  
#5462 Lännen (nordens mest sålda grävlastare) har som en av sina specialiteter avtagbart grävaggregat. De är midjestyrda med pendlande framaxel, vilket innebär betydligt mindre vändradie än de midjependlande konkurrenterna (vars största fördel i sin tur är att frontskopan följer markytan bättre vid schaktning). Det finns en svensk firma som modifierat Lännen 740/ 860 (hydrostatdrivna) för skogsbruk och då utrustat den med Mowikran och skördaraggregat. Säljs under namnet "Lännen Forest". Adapters (i stället för grävaggregatet) för vagnsdrag, stora BM-fäste resp 3-punktsfäste har tidigare funnits att beställa. Priserna för maskinerna och utrustningarna torde dock avskräcka de flesta av oss självverksamma.

Användarvisningsbild

Trakrorgrävare

Christer j  
#5580 Hej,jag har kört både bm 6300;hymas tm9 o huddig 960c6 i teräng i flera år o skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut i skogen med nått annat än huddig.Den pendlande midjan ger överlägsen framkomlighet och påminner om en skördares.Maskiner med pendlande bakaxel/framaxel vill gärna bli trehjuliga när pendlingen inte räcker till.Stödfötterna kommer att bli i vägen i skogen även om du inte behöver andvända dom och ev.gripklo bör sättas i en liten bom på en meter.Tror att en grävlastare skulle bli lite klumpig som skotare men passar nog bättre som skördare,men kombimaskiner blir alldrig så bra som orginalet.

Avatar Fallback
Vedbjörn  
#5583 Hej!
Jämförelse mellan några olika grävlastarmodeller (uppgifter om Huddig och Lännen från respektive märkes hemsidor, uppgifter om Volvo från dess instruktionsbok):
Huddig 1160 (motsv 960 C6): rampendling 8 grader, styrvinkel 32 grader.
Volvo BM EL 70C: rampendling 10 grader, styrvinkel 35 grader.
Lännen 880 C: framaxelpendling 12 grader, styrvinkel 42 grader.
Jag blev själv förvånad att Huddig (om broschyruppgifterna stämmer) är stelast både vad gäller pendling och styrvinkel.
Vänligen, Vedbjörn.

Användarvisningsbild

Huddig

Christer j  
#5611 Låter skumt det där med 8 grader för det känns mer,men det är ingen slump att det är stor majoritet hudig som linjegrävare för dom funkar bra i terräng.Håller med om att styrvinkel är lite liten.Annars ser man mer o mer Lännen 880 som linjemaskin men det är väl lite fel prisklass.
Jag har hört mycke svordommar om Lännen annars.Renov/byte av åkpump o åkmotor verkar vara valigt på c100/740.Men Huddig är inte felfria heller.Om man ska ha en med Valmetmotor bör den vara renoverad för den verkar hänga med ca 10000 tim.Det går att hitta skapliga fyrcyl huddig med renoverad midja o motor runt 300k tusen.Årsmod 86 87 .

Avatar Fallback

Re: Huddig

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5638
Christer j skrev:Låter skumt det där med 8 grader för det känns mer,men det är ingen slump att det är stor majoritet hudig som linjegrävare för dom funkar bra i terräng.Håller med om att styrvinkel är lite liten.Annars ser man mer o mer Lännen 880 som linjemaskin men det är väl lite fel prisklass.
Jag har hört mycke svordommar om Lännen annars.Renov/byte av åkpump o åkmotor verkar vara valigt på c100/740.Men Huddig är inte felfria heller.Om man ska ha en med Valmetmotor bör den vara renoverad för den verkar hänga med ca 10000 tim.Det går att hitta skapliga fyrcyl huddig med renoverad midja o motor runt 300k tusen.Årsmod 86 87 .

foder sjunket brukar komma runt 7000 tim
men har för mig att valmet kom med en uppgrderings sats till fodren
så att man skulle slippa foder sjunket.

Avatar Fallback
495 xl  
#15477 hej jag har en huddig 1160d och en huddig 1260,när det gäller pendelmidjan så kan jag säga att den bottnar hela tiden i skogen det är tack vare grävaggregatet som dom tar sig fram så pass som dom gör man får hjälpa till med grävarn och knuffa dra och lyfta osv,men visst med en van förare så tar den sig fram väldigt bra men inte utan grävaggregat,har även en skogsjan 495xl och dom maskinerna kan man inte jämföra överhuvudtaget när det gäller framkomlighet har man kört "janne" och sedan hoppar in i huddigen så känns den som en gaffeltruck i terräng :? men den lilla huddigen har mycket mer pendlings slag i midjan och sedan svänger den även tvärare

Avatar Fallback

Huddig i skogen

Huddigskördare  
#15489 Hej - Vet inte riktigt om jag delar ditt missnöje med Huddigens egenskaper i terrängen. :) Den har ju inte samma egenskaper som en fullfjädrad skördare men i normal skogsterräng tycker jag inte att det är några problem. Jag köpte en 960C6 för 2 år sedan som jag kör både som skördare och skotare. Jag har en Ösa 374 skördarkran med Martini dubbelutskjut som ger hela 10,6m räckvidd. Det tar en dag att skifta mellan grävaggregatet och skördarkranen och 1 timme mellan skördare och skotare. Jag har ett stegmataraggregat Arbro 350. Kärran är i stil med stornalle-kärra. Jag har piggkedjor runt om och som med alla maskiner är det stor skillnad med och utan bra kedjor.

Jag har nyligen fått hem min nya Huddig 1260 och jag är i full färd med att skogsanpassa den. Den gamla maskinen finns på blocket.

Skall bli kul och se vad det blir för resultat med 1260:n då den har bättre hydraulik.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15491 när la du ut den gamla och vad har du skrivit för ``titel´´ på den? ville gärna de den :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar