Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

22 inlägg 39491 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

hudikman  
#55534
hudikman skrev:Jag har en navara 03 som har gått 15000 mil nu och har haft motorras.
Börja med ras vid 11000 mil och då var det inga problen att få en ny motor på garantin för nissan har förlängt garatin till 15000 mil eller fem år sen skelvklart så skulle cervisboken vara ifyld som den skulle.
Men problemet är att den nya motorn som dom monterar är samma skitgrejor som satt från början så den kan rasa lika fort.
Men nu har jag haft hjälp av en firma som åtar sig att bygga om motorn med mycket bättre lager och gör grövre oljekanaler och höjer åljetrycket så nu kommer den hålla. Desutom blev den mycket tystare och finare i gången.

Kan även berätta att den drar cirka 0,9 till 1 liter blandad körning och 1,3 med 1600 kg boggi husvagn.

Användarvisningsbild

Re: Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

Skogshuggarn  
#55721
hudikman skrev:Jag har en navara 03 som har gått 15000 mil nu och har haft motorras.
Börja med ras vid 11000 mil och då var det inga problen att få en ny motor på garantin för nissan har förlängt garatin till 15000 mil eller fem år sen skelvklart så skulle cervisboken vara ifyld som den skulle.
Men problemet är att den nya motorn som dom monterar är samma skitgrejor som satt från början så den kan rasa lika fort.
Men nu har jag haft hjälp av en firma som åtar sig att bygga om motorn med mycket bättre lager och gör grövre oljekanaler och höjer oljetrycket så nu kommer den hålla. Desutom blev den mycket tystare och finare i gången.


Ajajaj!,,,,

Är det samma "skit", med de nya 171 hkr?

Bättre lager? - kan du utveckla orsak/skillnad lite närmare.
Sämre/bättre lagermetall (babbits), toleranser, eller vad?.

Avatar Fallback

Re:

Hojjaskogen  
#55724
nexon skrev:Jag är en glad ägare till en navara 04. Men efter att ha läst här att det går hål i motorblock och manuella lådor som havererar vet jag inte längre om jag är så glad. Vet kanske vad som väntar.

Men i övrigt så drar den bara 0,8, motorväg och stadskörning. Även fulllastad med öl från tyskland, ca 100 flak och x antal lådor annat. 120 kmh dit och hem ändå 0,8....

kanske skulle önska sig ett nytt motorblock i julklapp, :lol:


Ang. bränsleförbrukning. Åk till Tyskland o tanka så drar den 0,1 mindre. Måste vara bättre kräm i dieseln utanför Sverige :???:

Användarvisningsbild

Re: Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

Skogshuggarn  
#55725 ,,,,,det påstås vara samma sak med "finn-soppan".

Något jag varken vill bekräfta eller dementera

Användarvisningsbild

Re: Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

masterchief  
#55726 Jag har för mig om att tidningen teknikens värld gjorde test på soppan för ett antal år sedan.
Vi har helt enkelt dålig diesel i Sverige.
Dyr och dåligt raffinadierad, bara för att spara samordningspengar hos oljebolagen.
Ett exempel på pengasparandet är att vi kör på eldningolja i nuläget.
Det är samma diesel, det enda som skiljer är tillsatser för vinterbruk i bildieseln.

Användarvisningsbild

Re: Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

Skog  
#55878 Tur att man hade fått reda på de här med "lagren " för ett år sen, så man han byta bort King caben :o

Användarvisningsbild

Re: Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

Skogshuggarn  
#55901
Skog skrev:Tur att man hade fått reda på de här med "lagren " för ett år sen, så man han byta bort King caben :o


Bra info!, men synd för mig som allvarligt funderat på att köpa en ny alt lätt beg Navara/DC,,,,, :((

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).