Vedmaskiner, flishuggar

vedtranspotör, sidoavläggare

8 inlägg 4713 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedtranspotör, sidoavläggare

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55415 Jag har funderat att köpa 2 st vedtranspotörer på 6 m. Slippa köra med traktor och lasta i skopa. ⏱
Men problemet är att en transportbandet skulle behöva bli kortare efter vedboden blir full.! ~x(
Jag såg i Nima katalogen att det fanns Sidoavläggare till vedtransportör men hur ser den ut och hur fungerar det med
pannved som är ganska grov.Kanske någon som har en film att visa ?
Är det ett måste att ha motorn på övredelen om man gör ganska grov ved?
Har 70 kubikmeter som väntar att bli KLIPPT ! #:-s



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedtranspotör, sidoavläggare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55445 På vår gamla trp är motorn på nedersidan och det funkar.

Avatar Fallback

Re: vedtranspotör, sidoavläggare

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55450 Hej! Har vedmaskin med transportör och ett 7,5 meters transportband(faxe) in i vedboden. Det är som sagt ett himla joxande att flytta och korta transportbandet eftersom vedboden blir fylld. Transportbandet är i tre sektioner , så jag kan korta den till 5 meter och få veden ut åt sidorna. Har en ide´om en slags vedkastare att ha uppsatt direkt under vedmaskinens transportband. Typ lerduvekastare fast större... Tror ni jag är helt ute och cyklar eller skulle det funka??? Antingen skulle det vara en elmotor med en arm som snor runt kontinuerligt eller att motorn spänner en fjäder med en arm som släpper iväg "vedkastararmen" när den dragit med den ett halvt varv. Skratta gärna åt mina tokiga ideer eller kom med andra! :grin:
mvh/ Mats

Användarvisningsbild

Re: vedtranspotör, sidoavläggare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55453 Jo det låter både livsfarligt och extremt kul!
Har du sett Maxklyven som ska vara efter Maxkapen?
Den klyven funkar mha två motroterande hjul som drar in veden, klyver den och skjuter iväg den 10 meter.
Det vore kanske nåt för dig?

Avatar Fallback

Re: vedtranspotör, sidoavläggare

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55471
matsimon skrev:Hej! Har vedmaskin med transportör och ett 7,5 meters transportband(faxe) in i vedboden. Det är som sagt ett himla joxande att flytta och korta transportbandet eftersom vedboden blir fylld. Transportbandet är i tre sektioner , så jag kan korta den till 5 meter och få veden ut åt sidorna. Har en ide´om en slags vedkastare att ha uppsatt direkt under vedmaskinens transportband. Typ lerduvekastare fast större... Tror ni jag är helt ute och cyklar eller skulle det funka??? Antingen skulle det vara en elmotor med en arm som snor runt kontinuerligt eller att motorn spänner en fjäder med en arm som släpper iväg "vedkastararmen" när den dragit med den ett halvt varv. Skratta gärna åt mina tokiga ideer eller kom med andra! :grin:
mvh/ Mats

HEJ !
TiTTA I Nima katalogen om Sidoavläggare, är vid trp för 865 kr men hur bra är den ? :-?
Ganska bra pris i Nordpost, men vet inte kvaliten !

   TS
Avatar Fallback

Re: vedtranspotör, sidoavläggare

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55586
peo skrev:
matsimon skrev:Hej! Har vedmaskin med transportör och ett 7,5 meters transportband(faxe) in i vedboden. Det är som sagt ett himla joxande att flytta och korta transportbandet eftersom vedboden blir fylld. Transportbandet är i tre sektioner , så jag kan korta den till 5 meter och få veden ut åt sidorna. Har en ide´om en slags vedkastare att ha uppsatt direkt under vedmaskinens transportband. Typ lerduvekastare fast större... Tror ni jag är helt ute och cyklar eller skulle det funka??? Antingen skulle det vara en elmotor med en arm som snor runt kontinuerligt eller att motorn spänner en fjäder med en arm som släpper iväg "vedkastararmen" när den dragit med den ett halvt varv. Skratta gärna åt mina tokiga ideer eller kom med andra! :grin:
mvh/ Mats

HEJ !
TiTTA I Nima katalogen om Sidoavläggare, är vid trp för 865 kr men hur bra är den ? :-?
Ganska bra pris i Nordpost, men vet inte kvaliten !


Såg bild på sidoavläggare och den tror jag inte på, så det blir ett på transportband 7,5. + ett på ca 5 m och låter ena bandet
gå under det andra efter som ved boden blir full. och kanske korta det på 7,5 meter. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: vedtranspotör, sidoavläggare

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55975 Om du har två band, är det väl bara att backa det bandet som är längst in i vedboden allt eftersom vedboden fylls. Enkelt och kostar inget....

Avatar Fallback

Re: vedtranspotör, sidoavläggare

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55987
Ernst skrev:Om du har två band, är det väl bara att backa det bandet som är längst in i vedboden allt eftersom vedboden fylls. Enkelt och kostar inget....

Ja, det var så jag tänkte, man hänger ett transportband i takstolarna,och det andra under. \m/
Nu jagar man beg transpotör på ca 6 m, tänkte köpa en 7,5 på nordpost eller lantmännen 7500 med moms.
Vedboden är 8m lång 5m bred och 3.5m till underdel takstol.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).