Gallring

"Samvetskval" angående stamval...

10 inlägg 4605 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Samvetskval" angående stamval...

GremoNiclas  
#55487 Fiffigt trådnamn tycker jag... :smile:

Till min fundering angående stamval i gallring.
När det står en björk och en gran nära varandra så "skalas" ju liksom granen.
Två vanliga "gran situationer".

1. Ibland har granen ett långt toppskott men det är inga barr på översta delen.
2. Ibland så blir det liksom en grön boll av granen i toppen bara.

Alltså, om man tar bort björken och spar granen, fortsätter granen att växa som vanligt och skjuter skott varje år osv? Eller stannar den till i växten? Nån som vet :?:



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: "Samvetskval" angående stamval...

halvproffs  
#55488 Har granen ett rejält topskott och är rak så skulle jag spara den för den har inte tagit skada av att trängas lite med björken.

Avatar Fallback

Re: "Samvetskval" angående stamval...

Axl  
#55490 Har dom trängts ordentligt så brukar ju bara björken ha en liten tofs med grenar i toppen och man brukar ju säga att halva trädet ska vara grönt för att växa ordentligt. Så oftast tror jag att granen har större förutsättningar att skjuta fart. Björkens tillväxt kulminerar vid 40 års ålder så ofta har tåget gått för björken när man väl kommer och gallrar.

Användarvisningsbild

Re: "Samvetskval" angående stamval...

GremoNiclas  
#55557 Det var nåt sånt här ja tänkte på. Klicka för förstorning. Gjorde en röd ruta runt grantoppen.
DSC00211.2.JPG

DSC00212.2.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: "Samvetskval" angående stamval...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55569 björken ska bort :lol:

Ja har haft liknande funderingar på den gallringen vi är på nu, fast då är det TALL å "vargar"(GROVA kvistiga) det gäller... det mesta i beståndet har en brösthöjds diameter på ca 15cm men så står det "vargar" lite här å var som ska bort... samtidigt är det böj på häften av det som ska stå kvar, så där sitter man å funderar på vad man ska ta, en varg, en böj, eller få ett jämnt bestånd :???:
så ja ska ärligt säga att det blir nästan mer fundera än köra... skämt å sido, det "ser" bra ut men det är inte roligt alls att köra eftersom det ger "Samvetskval" angående stamval...

Avatar Fallback

Re: "Samvetskval" angående stamval...

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55715 Av första bilden att döma, så skall den krokiga björken bort, i övrigt är det svårt att se.
Andra bilden: ser ut som om björken redan är borta. Grantoppen verkar inte vara mycket att bygga på. Man ser en relativt grov stam som bara nyper av med några gröna grenar, sen är det inte mer. Den hade jag tagit bort också eftersom det finns en gran intill som ser bra ut. Kanske gjort annat om jag stått under med ett motorsåg.

Lite om gallring som jag snappat upp från äldre skogsmän:
Bättre med ett dåligt träd än inget alls.
Var sjunde träd skall vara löv. (Inbillar mig att det kan vara bra med löv inblandad i granskogen i mina trakter med mycket rotröta, men vet inte och får heller inte veta. Kanske nästa ägare kan få en hint.)

Användarvisningsbild

Re: "Samvetskval" angående stamval...

hekern  
#57491 Som det ser ut på bilderna så finns det ingen bra lösning till "samvetskvalet". Två dåliga alternativ. :sad:
Skulle jag köra så blir det nog en varannan princip. Ena gången granen, nästa björken = halvt dåligt samvete. :lol:

Är det dåligt med med löv i beståndet ryker granen.
Är det en stor rackarns björk och granen är "intrasslad" så är ju risken stor att granen knäcks om man tar björken. Så då ryker också granen.
Lutar lite åt att ta granen känns det som. Om björken inte ser ut som en pilbåbge som på en av bilderna då måste björken bort.

Summa sumarum: Ta granen :smile:

Användarvisningsbild

Re: "Samvetskval" angående stamval...

Pidden  
#60821 Jag hade klippt granet, Utan tvekan. Kanske tagit högstubbe i björken också. Brukar plocka bort underväxta granar men ibland så blir det högstubbe i björken istället. När jag gör högstubbe så siktar jag oftast på att slå trädet i vägen men ibland så slår jag det in i beståndet, (ofta vid förstagallringar när röj-sly står ivägen).

Avatar Fallback

Re: "Samvetskval" angående stamval...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60908 Ang röta så blir björkrötterna ett hinder för rotrötans smittvägar.Var 7:e torde inte stoppa, men säkert minska rötan.
Dessutom är björk en markförbättrare.Får man hyfsat betalt för den kanske det lönar sig med lite lövinblandning.
Själv lämnar jag en hel del björk för att de lyser upp ett mörkt granbestånd med sina vita stammar.Lite fånigt,men det är fördelen med egen skog.Man gör som man vill.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: "Samvetskval" angående stamval...

Pidden  
#60921 Håller med Nisse, På jobbet fårman köra efter jobbets förordningar men i egen skog kan man ju göra som man vill! =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).