Bioenergi

Massaved till värmeverk

31 inlägg 22441 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Massaved till värmeverk

Rubber Duck  
#52134 Nu hörs det som att Holmen i västerbotten har börjat köra in massved till Biobränslepannan på Dåva kraftvärmeverk.
Kan ju vara en idé när massabruken går på sparlåga.
Har någon koll på om det sker på andra ställen också månntro?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Massved till värmeverk

masterchief  
#52140 Min 2004a hugger så kallad Glottraved förtillfället.
Om inget nytt har hänt så går den till Örebro.

Avatar Fallback

Re: Massved till värmeverk

mrlynx  
#52142 Kan ju också vara så att det är fullt i Husum och obbola så man inte vet vad man ska göra utav all massaved.

Användarvisningsbild

Re: Massved till värmeverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53348 Även Sveaskog säljer massaved till värmeverken http://www.skogsaktuellt.se/?p=30389&pt=108&m=1422
fast värmeverken börjar också importera kol på grund av brist på biobränslen i kombination med lågt kolpris http://www.skogsaktuellt.se/?p=30410&pt=108&m=1422
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Massved till värmeverk

flisshejk  
#55102 Kiruna kommun köper massaved för sin värmeförsörjning.
Kommunen har tydligen köpt en del övrskottsenergi till sin fjärrvärme av LKAB men sedan LKAB dragit ned på verksamheten har man sett sig om efter andra energiförsörjnings möjligheter det blev altlså massaved, det pågår för närvarande ett massavedsrally upp till Kiruna, det framgick inte av reportaget var man köpte massaveden, ryktesvis var även Pajala Kommun intreserad att också köpa massaved. Det kommer säkert att bli fler kommuner i Norrbotten som kommer att få problem med energiförsörjningen efter som många baserat sina inköp på avfall från skogsindustrin och sågverken, nu gäller det att skogsägarna inte fegar utan utan utnyttjar läget och fortsätter att avverka, framförallt första gallringar, här måste finnas möjligheter att få ned avverkningskostnaden om man bara huger ett sortiment.

Avatar Fallback

Re: Massved till värmeverk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55141
flisshejk skrev: nu gäller det att skogsägarna inte fegar utan utan utnyttjar läget och fortsätter att avverka, framförallt första gallringar, här måste finnas möjligheter att få ned avverkningskostnaden om man bara huger ett sortiment.


Avverkningsbeslut har inget med mod att göra. Det är kronor och ören som gäller och energisidan har inte genererat mycket av den varan till skogsägare,allt vackert prat om "skogens gröna guld" till trots.
Jag tycker man skall sluta att sälja bioenergi till skitpris. Inga seriösa satsningar på teknikutveckling görs om det inte finns en potentiell marknad där pengar kan tjänas(av andra än bidragsberoende flumprojektanställda).

Var på ett möte förra veckan ang bioenergi. Det framkom tydligt att det finns inga incitament för en skogsägare att engagera sig.Konkret kunde man få gratis markberedning,billig gallring av eftersatta bestånd etc.
Intressant,men en marginalföreteelse.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Massved till värmeverk

flisshejk  
#55147 nisse skrev, det är kronor och ören som gäller, jag tycker inte att 270 kr/ton är ett dåligt pris för energived det är vad Sveaskog betalar I Norrbotten, att du sedan bor i ett område där man inte har insett att detta sortiment måste fram är jag den förste att beklaga.

Avatar Fallback

Re: Massved till värmeverk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55196 Det är betydligt bättre än vad jag fått,men räcker det för att markägare/entreprenörer skall engagera sig seriöst?

Har Grot-priserna också stigit?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55214 http://svtplay.se/v/1498029/nordnytt/ki ... 334,4,f,-1

http://svtplay.se/v/1477570/vasterbotte ... 14,19,f,-1

detta klarar väl av det mesta vad det gäller , priser och intressen :-) ... och imorrn blir det stamvedsflisning här ;) ... jag ska ta några bilder på det fina ekipaget vi får hjälp av med just rötved , och sånt som inte passar bra i vedproduktionen B-)

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

flisshejk  
#55243 Jag vet inte hur det är med groten har aldrig levererat annat än stamved.

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55249 just grot är ett enda "hokus pokus" just nu ... och p.g.a all denna snö som vi fått i norr så är det problem i alla led .. de som flisar / hugger grot får med snö ..(oundvikligt) .. och det är ju inga problem , ..men sedan när man ska lasta och köra det så är det "ihopfryset" , fastnar i flaken på flisbilarna .. och har /får en väldigt hög fukthalt vid de prover som tas vid respektive värmeverk e.t.c .. och detta leder ju ofta till att skruvar o.s.v i inmatningen till pannan .. kärvar .. det fryser i matarfickan o.s.v ... dåligt brännvärde

men nu är det nog mest denna tidiga vår som bekymrar mig mest , för idag har vi flisat .. och som tur är har vi byggt egna vägar på skiftet som vi kan köra om kylan inte kommer tillbaka ... men det lär nog bli några nätter till med minusgrader B-)

slänger in en bild från imorse ..då det inte alls är dumt att ha just en gammal härlig valmet 886K MED schaktblad för att skjuta undan all snö och bråte som "trillat genom bordet på huggen" :-bd

Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

Valmet860  
#55443 Holmen har kört massaved eller som dom kallar det kvastskaft till värmeverket i Lycksele i flera år. Men det är ett sortimet jag gillar för att man får blanda löv och barr i samma hög vilket gör att de är väldigt lätt skotat. :grin:

"Spindeln" :Vad är det för flishugg som syns på bilden är den byggd på en lastbil lr?

Avatar Fallback

Re: Massaved till värmeverk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55459
flisshejk skrev:Jag vet inte hur det är med groten har aldrig levererat annat än stamved.

Är det kvistad stamved? Alltså i princip massaved?
270:-/ton blir väl runt 160:-/m3fub omräknat.Kan inte bli många kronor över när transport- och drivningskostnaden är betald.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

masterchief  
#55465 Jag hugger bara energived för tillfället, ett sortiment, 270kr fubben.

Användarvisningsbild

Re: Massaved till värmeverk

Torparn79  
#55468
masterchief skrev:Jag hugger bara energived för tillfället, ett sortiment, 270kr fubben.

dessutom så blir det väl effektivare skotning, hur är det med ersättningen till skotaren, är den lägre..?
borde ju bli bättre förtjänst för skotarn om det inte blir förändring i prissättningen då det är snabbare lastning och kortare tid vid avlägg med "rakare" lass?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).