Virkesmätning och Matrisfub

Vart tog mina 24 stockar vägen?

51 inlägg 24274 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart tog mina 24 stockar vägen?

larso  
#55017 Jag har själv huggit upp och kört ut 190 stockar talltimmer fritt bilväg, och Södra hämtade dessa vid två tillfällen. Första inmätningen visade på 54 stockar och andra slutmätningen ytterligare 112 stockar. Totalt 166. Saknas alltså 24.

Jag är övertygad om att jag räknat rätt, har använt stycktalsräknare och markerat stockar som jag räknat dem.

Jag har inte sett till någon annan lastbil eller annat fordon som varit och snott stockar, utan det var bara dessa två hämtningar, mellan dem var vältan orörd. Jag jobbar hemma, undantaget när jag hämtar barnen, och då lär jag möta någon eventuell tjuv eftersom stockarna låg på återvändsgränd och inom synhåll från bostaden och från sovrummet om ngn skulle väsnats nattetid Men framför allt så har vältan varit orörd mellan hämtningarna.

Så vart har VMF Syd och/eller Södra trollat bort mina stockar?

Antar att det här är vanligt, men på en stor slutavverkning så märks det kanske inte. För min del är det drygt 12% av mitt nedlagda arbete som försvunnit. Utgår från att jag är rättslös i sammanhanget, och en polisanmälan tar väl bara tid för mig och resulterar i "nedlagd pga brist på spaningsunderlag" när polisen jobbat sig ner i högen efter några år.

Förbannad, även om det bara handlar om 17-1800 spänn ex moms.

Får se vad Södra svarar. Jag upplyste om antalet stockar innan de hämtade första gången.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55021 Jag har flera ggr ifrågasatt vilken kontroll som finns avs stölder/svinn,men det är ett problem som förnekas/ingen vill ta i.När de visste att du räknat stock borde man dock varit mera noggrann.
Tyvärr är det helt omöjligt att få rätt i efterhand,även om stubbräkning o skördarprotokoll skulle visa på stort svinn.Flera virkesköpare har blivit väldigt restriktiva på att lämna ut skördarprotokoll och menar att virkestölder är extremt ovanligt.
Jag råkar tyvärr veta att det förekommer,men i vilken omfattning vet jag ej.
Det här är ett starkt argument för skördarmätning eller rotpostförsäljning.Då har man faktiskt möjlighet att kontrollera innan virket körs iväg.
Nu har de flesta skogsägare ingen aning om det försvunnit några procent.Planläggare brukar konsekvent lägga sig några procent lågt,vilket hjälper till att dölja problemet.Då får man en glad skogsägare,glad virkesköpare o glad vedtjuv.Win-win-win så kanske skall man vara nöjd.
Jag har faktiskt varit sugen på att sno ett timmerlass av mig själv för att se om det blir någon utredning vart det saknade virket tagit vägen.Tyvärr torde man väl kunna bli fälld för något när man s.a.s lämnar igen virket.

Nu o då har timmerchaffisar erbjudit sig köpa björk svart för "eget bruk".De mindre ärliga frågar nog inte..
Jag har en bekant som tagit fram ett system där varje stock ges en ID-märkning via ett tillsatsaggregat på skördaren.Vinsten ligger främst i enklare logistikplanering, dvs rätt stock till rätt slutdestination,men en bieffekt är att stölder o annat svinn blir registrerade.

Min gissning är att så länge köparen bara betalar för inmätt virke kommer inga större åtgärder vidtagas.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

larso  
#55026 Jag svär över att jag inte fotograferade hela traven. Det skall jag göra nästa gång. Och siffermärka stockarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55030 Har länge funderat över hur det fungerar när åkarna blandar virke från olika leverantörer
i samma lass.
Någon som kör timmerbil kanske vet :?:

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55068
larso skrev:Jag svär över att jag inte fotograferade hela traven. Det skall jag göra nästa gång. Och siffermärka stockarna.


Se då noga till att bilderna är tidskodade och geokodade med kamerans GPS-koordinater, samt att fota traven från alla håll. Annars kan bolagens advokater hävda att du fotat en helt annan trave vid ett helt annat tillfälle! 😡 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

masterchief  
#55073 Vid ett tillfälle så stal en timmerbilsåkare 12-15 granstockar för mig när han lassade granmassaved.
Antar det ville ha fullt lass 😡
Dock så mättes de in som granmassaved.
Tilläggas bör att åkaren i fråga inte kör åt det bolaget längre..........

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55087 Men vad kan man göra som skogsägare?

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Pensionär  
#55088 Om jag får komma med en liten synpunkt bara så skulle de va att i Finland har vi lite enklare system med sånt här.
Virkes uppköparn kommer ut i skogen och mäter upp virket där. Betalningen kommer efter vad han har mätt.
Ingen risk för stölder eller att virke bara försvinner, d.v.s för skogsägaren. Stjäls något är det bolagets förlust.
Dessutom blir det inget problem med skadat virke. Sålde några stockar björktimmer för 10 år sen. Dom ligger fortfarande kvar
där jag lade upp dom en gång i tiden. Men det är ju bolagets så man behöver ju inte bry sig om de, betalt har jag fått för länge sen.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55142
Pensionär skrev:Om jag får komma med en liten synpunkt bara så skulle de va att i Finland har vi lite enklare system med sånt här.
Virkes uppköparn kommer ut i skogen och mäter upp virket där. Betalningen kommer efter vad han har mätt.
Ingen risk för stölder eller att virke bara försvinner, d.v.s för skogsägaren. Stjäls något är det bolagets förlust.
Dessutom blir det inget problem med skadat virke. Sålde några stockar björktimmer för 10 år sen. Dom ligger fortfarande kvar
där jag lade upp dom en gång i tiden. Men det är ju bolagets så man behöver ju inte bry sig om de, betalt har jag fått för länge sen.


Hur menar du? Mäts timmervältorna på plats och den mätningen är betalningsgrundande? Liksom rotpostförsäljning kommer nog detta motarbetas rätt hårt här.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Pensionär  
#55148 Ja det är så jag menar.

Det systemet tillämpas vanligtvis mest vid små poster. Oftast då när det är självverksamma skogsägare som vill sälja.
Vid större försäljningar här i Finland är det nog vanligast att man säljer på rot och nästan uteslutande maskin mättning som tillämpas.
Kan ju ge ett litet exempel på hur de brukar fungera för mig.
Framåt hösten-vinter när jag ger mig ut i skogen för att hugga ved så kan det ju ibland bli att man fäller en del timmer som ska bort av någon anledning. Blir det bara några få timmerstockar brukar jag såga upp dem själv till eget virke. Men kommer man upp i ex. 40 stockar och inte har något bygge inplanerat kan man ju lika bra sälja.
Ringer uppköparn och meddelar att jag har lite att sälja.
-När är du klar med de då? Brukar han fråga.
- Om 3-4 veckor ca.
- Ring igen när du är klar.

När allt är framkört och klart ringer jag igen. Beslutar om en tid när köparn kommer ut i skogen och mäter upp virket. Vanligen är det inom 3-4 dagar.
Han mäter upp mängden, skriver ett köpekontrakt med mängd, pris och hur mycket det blir i betalning. Då återstår bara för mig att skriva under kontraktet och saken är klar.
Betalningen kommer inom 3-4 veckor.
Det systemet har vi haft här i landet kan man säga sedan det moderna skogsbruket börja, och det fungerar bra.
Nu påstår jag inte att allt är bara bra här, det finns saker som kan förbättras. Men om man ser på systemet i Sverige ( kan inte de flyttande, har mest läst om det här på forumet ) så verkar det som att i Finland har ett mycket enklare och smidigare system. Mindre bluff och båg, skogsägarn för betalt för det han levererar.
Tror det var Simba ( också från Finland ) som beskrev hur maskinmätningen kom igång, och där sa han något som stämmer. Trots att bolagen betala för någon kubik mera än vad dom fick har de ändå inte konkursat.

Som jag ser på saken verkar ju de svenska bolagen just nu stjäla virke lagligt. Tyvärr vet jag inget bra sätt hur ni ska ändra ert system. Men att ert virke stjäls rakt framför ögonen på er kan ni ju inte godkänna.
Jag lider med er skogsbröder.

Nej nu ska jag gå ut och ta av kedjorna på gamla 868:an.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55156
Röjkvist skrev:Har länge funderat över hur det fungerar när åkarna blandar virke från olika leverantörer
i samma lass.
Någon som kör timmerbil kanske vet :?:



När jag körde så delade vi olika leverantörer vid samlastning med märkfärg bara.
Se bifogad bild.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

tantgron  
#55164 Söderut i Europa så har jag sett att de märker översta raden på både massa- och timmertrav med sprayfärg för att se efter så att inget försvinner till fel händer. Efter vad jag förstod så målas en ny rand med en ny färg om timmerbilen varit dit utan att få med sig allt ur travet.

Inget som hjälper dig direkt mot att uppköparen har skinnat dig på stålars, men kanske ett tips för någon annan.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55178 Vilket bevisvärde har ett kvitto från skördarföraren på avverkad mängd virke?
Kan man jämnföra det med det som blir inmätt mängd?
Hur stor felmarginal kan man acceptera i %

Kommer att avverka ca 2000-2500 m3sk och det känns inte intressant att "tappa" X antal kubik pga transportmissar
eller vad det nu kan vara.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55192
T24X4 skrev:Vilket bevisvärde har ett kvitto från skördarföraren på avverkad mängd virke?
Kan man jämnföra det med det som blir inmätt mängd?
Hur stor felmarginal kan man acceptera i %

Kommer att avverka ca 2000-2500 m3sk och det känns inte intressant att "tappa" X antal kubik pga transportmissar
eller vad det nu kan vara.


Vad jag läst o förstått så går det ej att i efterhand få ersättning för bortkommet virke.Det räcker inte att bevisa att det försvunnit virke.Du måste även bevisa vem som stulit det.Annars finns det liksom ingen motpart.Det skulle säkert gå att skriva in något finurligt i kontraktet,men vad säger virkesköparen?
Nu tror och hoppas jag faktiskt att svinn är ganska ovanligt,men som de sade i lumpen: Förtroende är bra,kontroll är bättre.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#55194
Pensionär skrev:Om jag får komma med en liten synpunkt bara så skulle de va att i Finland har vi lite enklare system med sånt här.
Virkes uppköparn kommer ut i skogen och mäter upp virket där. Betalningen kommer efter vad han har mätt.
Ingen risk för stölder eller att virke bara försvinner, d.v.s för skogsägaren. Stjäls något är det bolagets förlust.
Dessutom blir det inget problem med skadat virke. Sålde några stockar björktimmer för 10 år sen. Dom ligger fortfarande kvar
där jag lade upp dom en gång i tiden. Men det är ju bolagets så man behöver ju inte bry sig om de, betalt har jag fått för länge sen.

hur länge har bolaget ansvar för att virket körs bort, framgår det i nå avtal?
det är ju tråkigt om man säljer nå´n mindre post och dom inte hämtar dom heller, för avläggsplatsen kan man ju vilja ha och det är väl inte så bra ur skadedjurssynpunkt att ha gammalt virke ligga och skräpa i skogskanten under en längre tid.
är det ringa och tjata som gäller eller är det bara att ta reda på efter en viss tid?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).