Före och efter jobbet

Bonusar

12 inlägg 2941 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bonusar

halvproffs  
#55165 Ja, det är ju ett minst sagt aktuellt ämne som alla vet. Hur tycker ni att det känns när höjdarna tar några promillen av era sparpengar för att kunna leva ett lyxliv utan dess like ? Är dom värd pengarna? Känns det rätt? Finns det överhuvudtaget någon moral och etik bland dessa toppar? Jag tycker det är enorm skillnad om det är en företagare (typ Kamprad) som gjort sig stora förmögenheter. Dom sitter i en massa styrelser och ger varann bonusar efter ÖK. Jag tycker som Strindberg "det är synd om människan". Parasitering heter det visst. Jag ska inte klaga för jag har det bra, men jag tänker på dom som inte har samma villkor.Skulle vara intressant att höra era åsikter om detta.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bonusar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55167 Jag hade tatt vartenda öre, och skrattat hela vägen till banken.

Etik och moral i affärer? Etik och moral är att ge uppdragsgivaren vad han/hon har bett om, och dessutom gärna vara trevlig på kuppen. Alla människor har lika värde, men värdet på arbetet de utför sätts av beställaren och utföraren gemensamt. Och det tycker jag inte tredje part kan ha särskilt mycket synpunkter på.

Avatar Fallback

Re: Bonusar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55169 Hade det varit jag själv som fått den dära bonusen hade jag bara tackat och tagit emot.

Avatar Fallback

Re: Bonusar

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55189 Är en j-la debatt här i FIN nu om Fortums chef Mikael Lillius som fått 3 ggr årslönen (tot ca 4 milj euro).Nu meddelar han att han "har tagit så illa vid sej av debatten"så han går i pension med ynka 40000euro/månad.Alla permitterade maskinförare som inte är fackanslutna får 23 euro om dan,hmmm är det rimligt.
Det som är speciellt med Fortum är ju att det är ett statsägt monopolföretag,all el går via dom,är kanske inte ett normalt företag

Användarvisningsbild

Re: Bonusar

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55469 Jag håller med Simba.
Tycker det är ett skandalöst, ej verklighetsförankrat beteende.
Man finner inte ord...

Användarvisningsbild

Re: Bonusar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55480 Summan av bonusen har ju båda parter förhandlat fram så det har jag ingen åsikt om.
Det jag tycker är värst är att dessa herrar får bonus även när företaget gör miljardförlust = ingen verklighetsförankring överhuvudtaget. Bonus är ju en belöning, belöning ska man få när man gjort något bra.

Avatar Fallback

Re: Bonusar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55493 Konstigt att vissa personer med anställning som VD endast gör bra arbete om den samma får hutlöst betalt.
Klart är väl om någon fjant till styrelse ordförande står och säger att VD:n är värd miljoner och åter miljoner,
så tar väl vederbörande pengarna. Och bedyrar sin förträfflighet.
Är också förvånad över hur fartblinda makthavare blir, med att betala löner med andras pengar.
Samtidigt är jag helt övertygad om att de flesta VD:ar kan bytas ut rakt av, i större företag.
Det brukar göras i bland.
Sannolikt går det att få tag på minst lika kompetent folk till betydligt lägre pengar.
VD:n kanske inte ens saknas i många fall, så länge sekreteraren jobbar kvar.
Upplever det tragiskt, att det är självfallet att pöbeln ska blåsas.
Om dom litar på en förtroendevald, eller person i liknande ställning. Tex, AMF.
Vete fan vad är för skillnaden på högsta hönsen i bankledningen och bankrånarna.
Kan väl vara rånar luvan då.

Användarvisningsbild

Re: Bonusar

halvproffs  
#55495 Kommer ihåg ett reportage i Aktuellt från förra bankskandalen där reportern frågade en bankdirre om han gjorde ett bättre jobb när han hade bonus. Självklart svarade dirren. Då frågade reporten om han han skulle göra ett sämre jobb om han inte hade bonussytem. Svaret blev: Nja, det skulle han väl inte göra :ugeek: Sen är det naturligtvis styrelsernas fel att inte kolla kontrakten bättre, för det är nog riktiga proffs som dikterat dom. Men har man 24st uppdrag + att vara LO-chef då kan väl tiden inte räcka till :???: Eller det kanske inte är något heltidsjobb :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bonusar

totte  
#55503 Lön får man för att arbeta. Bonus får man medan man kör arbetsplatsen i botten. Fallskärm utbetalas när skiten kraschat.

Användarvisningsbild

Re: Bonusar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55509 Allra värst med Wanja är ju att hon företräder arbetare, men styrs av ett politiskt parti?
Varför frikopplar de inte LO från sossarna?
Då skulle de ju kunna företräda arbetarna helt utan vänskapskorruption mm.

Avatar Fallback

Re: Bonusar

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55762 Ännu lustigare blir de när de får stora bonusar nu i lågkonjunktur när deras anställda tvingas gå 😡

Avatar Fallback

här är fler

matz  
#55763 Gustav Fridolin (mp), 23 år
Kom in som rekordung förra valet men ställer nu inte upp till omval.
Inkomstgaranti: 460 800 kronor i ett år. Ingen pension.

Gudrun Schyman (v, Fi),
58 år
Var under 18 år riksdagsledamot. Om hon inte tar sig in med Feministiskt initiativ har hon ändå en garantilön från riksdagen.
Inkomstgaranti: 460 800 kronor i ett år, därefter 380 160 kronor per år i fem år.
Kostnad fram till pensionen: 2 741 000 kronor.
Från 65 år får hon en pension från riksdagen på 202 500 kronor per år. Om hon lever till 85 betyder det en sammanlagd riksdagspension på 4 miljoner kronor utöver den allmänna ålderspensionen.

Ingela Thalén (s), 63 år
Har varit både statsråd i åtta år och riksdagsledamot i 15 år.
Har i dag både statsrådspension på 504 000 kronor per år och inkomstgaranti från riksdagen på 356 000 kronor per år. Det har hon fram till 65-årsdagen om tre år.
Kostnad fram till pensionen: 2 580 000 kronor.
Från 65 år får hon en pension från riksdagen på 182 000 kronor per år och statsrådspension på 359 000 kronor per år. Om hon lever till 85 betyder det en sammanlagd riksdags- och statsrådspension på 10,8 miljoner kronor utöver den allmänna ålderspensionen.

Carl Bildt (m), 57 år
Satt i riksdagen i 22 år och var statsminister i tre år. Det senare är dock för kort tid för att ge statsrådspension.
Har i dag visstidspension* från riksdagen på 374 000 kronor per år. Betalas ut fram till 65-årsdagen.
Kostnad fram till pensionen: 3 000 000 kronor.
Från 65 år får han en pension från riksdagen på 183 000 kronor per år. Om han lever till 85 betyder det en sammanlagd riksdagspension på 3,7 miljoner kronor utöver den allmänna ålderspensionen.

Birger Schlaug (mp), 57 år
Satt i riksdagen i åtta år. Har numera lämnat miljöpartiet.
Har i dag inkomstgaranti från riksdagen på 221 000 kronor per år. Betalas ut fram till 65-årsdagen men minskas av andra inkomster.
Kostnad fram till pensionen: 1 800 000 miljoner kronor.
Från 65 år får han en pension från riksdagen på 121 000 kronor per år.

Ulrica Messing 40 år
har ansökt om och beviljats statsrådspension av statens pensionsverk (SPV). Det innebär att hon har rätt till 49.567 kronor i månaden fram till att hon fyller 65 år.
Efter 65 års ålder har Messing rätt till 35.839 kronor i månaden i statsrådspension, samtidigt som hon då får ålderspension.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).