Vedmaskiner, flishuggar

Bruks 722

17 inlägg 17352 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bruks 722

M_M  
#55097 Hur ska slitstålet/skäret vara injusterat på nämnda flishugg?
Finns några rekommendationer från er som har en 722:a?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bruks 722

orre  
#55109 Jag kommer inte ihåg exakt men ungefär så här borde det vara.

Låt 1:a skäret på huggskivan sticka ut ungefär lika långt som du vill ha flislängden.
Justera motstålet så det är ca 0,3 mm spel till stålet.
Montera de övriga stålen så att spelet till motstålet blir samma (0,3 mm)

Avatar Fallback

Re: Bruks 722

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55217 Köpte en begagnad 722 för några år sedan. Kontaktade Bruks och efter några dagar hade jag en komplett bruksanvisning (kul ord i sammanhanget) i postlådan. Tror det finns uppgifter på deras hemsida också.

Avatar Fallback

Re: Bruks 722

M_M  
#55689 Har mailat Bruks och frågat om de kunde bistå med en bruksanvisning, men inte fått nåt svar...
Ingen här som kanske kan hjälpa till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bruks 722

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77619 Jag har en Bruks 720 och det är snarare 3-4mm mellan skärstål och motstålet. Vad blir effekten av att ha för långt emellan? Jag har allvarliga problem med att den inte suger åt sig virket, utan man får för det mesta slita rätt hårt för att få in dem om de inte helt klena.

Jag ska testa det om ett par dagar, men hur mycket kan lutningen på maskinen påverka indragningsförmågan? Har aldrig tänkt på det tidigare, huggskivan lutar ju rätt mycket bakåt. Kan det möjligen ändå vara tänkt att den ska vara lodrät.

Avatar Fallback

Re: Bruks 722

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77624 jag har åxå en 720... jag har nog inte mer än max en mm mellan stålet å mothållet, å visst lutar skivan bakåt lixom, men det har inte satt hinder för det jag flisat (är väldigt lite) å den matar i som bara den... jag är förvånad själv;)...

Avatar Fallback

Re: Bruks 722

M_M  
#77647 Jag kan ha en bruksanvisning på PDF om nån är intresserad...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bruks 722

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77657 Mycket intressad, minst sagt..

Avatar Fallback

Re: Bruks 722

M_M  
#77664 Ska se om jag hittar den.
Återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bruks 722

M_M  
#77670 PM:a din mail adress så skickar jag den!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bruks 722

tomasb  
#157025
M_M skrev:Jag kan ha en bruksanvisning på PDF om nån är intresserad...?


Jag är också intresserad :P

Avatar Fallback

Re: Bruks 722

M_M  
#157058 Skicka ett PM med mail så får du den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bruks 722

kalle1946  
#451873 jag har en brukshugg sen 1978 först ska du ställa in huggstålet det ska sticka ut 4 till 5 mm från huggskiva sen ställer du in motstålet så nära huggstålen som möjligt 03 till 06 mm

Användarvisningsbild

Re: Bruks 722

MagneIvar  
#584803 Hei. Har du fortfarande bruksanvisning til Bruks 722? Jag bor i Norge, og har kjøpt en Bruks 722 huggar - men skulle så gjerne hatt en bruksanvisning. Er mycket interesserad om du har mulighet til å sende en PDF... :) magne.mordal@gmail.com.

Användarvisningsbild

Re: Bruks 722

MagneIvar  
#584992
M_M skrev:Jag kan ha en bruksanvisning på PDF om nån är intresserad...?


Hei. Har du fortfarande bruksanvisning til Bruks 722? Jag har en Bruks 722 huggar - men skulle hatt en bruksanvisning. Er mycket interesserad om du har mulighet til å sende en PDF... :) magne.mordal@gmail.com..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).