Gallring

Spjälkning?

28 inlägg 15559 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22043
halvproffs skrev:Detta händer mig ibland också. ca en promille av träden jag fäller. Jag tror att det beror på att trädet träffar en sten eller annan upphöjning så att det blir som en båge innan fällkammen har gått av tillräckligt.


Just detta tror jag var fallet här, stammen träffade en sten mitt på nånstans och då blir det ju en bra kraft uppåt i rotänden innan brytmånen är av. Om man ser att det kommer hända kanske man ska såga lite mindre vinkel i de fallen så att brytmånen släpper innan stenen träffas?

/Björken

   TS
Malwa
Användarvisningsbild
halvproffs  
#22353 Ju närmare avkapet stenen är desto längre hävarm blir det och därmed även kraften för spjälkning

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22358 Jag har fått lära mig att ett fällskär ska vara 70;grader och brytmånen ska vara 5cm på kanterna och 2 cm i mitten cirka.. och det har aldrig spjälkat...

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22721 nån som sett "farlig fritid" på tv? .. där är ett gäng huggare som jag tycker är roliga , dessa var i mina trakter i samband med "champs of logging" och då fixade jag ett antal tallstolp med skördarn som fraktades till en tävling , och grävdes ned stående lite "på sniskan " som dom skullle fälla på ett givet ställe :lol: ... räkna ut längd o.s.v ... det var riktigt roligt att se , då var det distriktsmästerskap :lol: men det var ett par år sen :) härliga grabbar från dalarna , som även lärde ut allt om fällning på några tallstockar som grävts ner stående :D

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22725 Om trädet lutar (vanligt i dessa tider efter stormar och så) Så är "V-kapning" bra att använda sig av när man fäller... för att undvika spjälkning...

Man gör två fällskär i vinkel, som bildar en "pil" i fällriktningen (åt det hållet trädet lutar)
Sen är det bra att kapa, och trädet kommer att gå ner lugnt och försiktigt utan att det spjälkas.
Istället för en vanlig brytmån får man en trekantig.

(svårt att förklara, men jag fattar i alla fall :lol: )

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23414 Min spontana reaktion när jag såg bilden var att fällskäret var lägre än riktskäret.
Förstorat bilden men kan inte se om det stämmer..
Hur som haver... Jag har klantat till mig ett par gånger, okoncentrerad trött å grinig, å sågat fällskäret ett par centimeter lägre än riktskäret.
Resultatet såg ut som på bilden.....
Brytmånen ska fungera som ett gångjärn, fibrerna böjer sig vid fällningen.
Är fällskäret lägre än riktskäret kan dom inte böja sig utan håller i stammen tills dom brister alternativt stammen fläker upp sig...

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23415 Apropå Zixtens v-kapning....
Utmärkt metod vid vindfällen, kapningen blir "mjukare" vilket ger mer tid att kliva åt sidan istället för att klämmas fast....

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26701
"spindeln" skrev:nån som sett "farlig fritid" på tv? .. där är ett gäng huggare som jag tycker är roliga , dessa var i mina trakter i samband med "champs of logging" och då fixade jag ett antal tallstolp med skördarn som fraktades till en tävling , och grävdes ned stående lite "på sniskan " som dom skullle fälla på ett givet ställe :lol: ... räkna ut längd o.s.v ... det var riktigt roligt att se , då var det distriktsmästerskap :lol: men det var ett par år sen :) härliga grabbar från dalarna , som även lärde ut allt om fällning på några tallstockar som grävts ner stående :D


Jag har själv gått kurs hos "champsen" och deltagit vid DM, trodde att jag kunde allt som hade med motorsågning att göra men ack vad jag bedrog mig!!
Om du inte gått deras kurs (har utbildningar över hela landet) gör det! Jag lovar att du inte kommer att ångra dig, de har kurser för såväl nybörjare som för oss som trodde att vi var proffs.

För att återgå till topic; tänk på att brytmånen inte behöver vara mer än ~10% av brösthöjdsdiametern.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27054 Tjockleken av brytmånen nota bene.........
Längden av brytmånen ska helst vara 80 % av diametern....

Avatar Fallback

Re: Spjälkning?

risarn  
#49171 du nämnde inget om att det möjligen blåste hårt vid

tillfällen då det spjälkade

isåfall vid blåst kan man på större träd göra fällhugg som når nästan ända in till kärnan

det funkar klockrent

Avatar Fallback

Re: Spjälkning?

dag-man  
#49225 om man lägger fällskäret lite ovanför brytmånen, så kan man styra spjälkningen bra.

Avatar Fallback

Re: Spjälkning?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49381 En tanke kring riktskärets öppningsvinkel,jag har tävlat några gånger i "SM i skog" har för mej att vinkeln ska vara 67-76 grader där då för att få full poäng.
Vet dock inte om det är optimalt på något sätt,men jag gör nog ganska öppna riktskär dom få gångerna jag tar fram sågen och fäller övergrovt el. mellanzon även när jag jobbar(brukar dock inte va så noga med att va exakt på graderna då :wink: ).

Användarvisningsbild

Re: Spjälkning?

Torparn79  
#55079 arbetar du efter principen med instick och "säkra hörnet" så kan man ju minska ner på brytmånen lite grann.
jag kör med en tunnare brytmån nu sedan jag börjat med "säkra hörnet" och jag har inte lyckats få någon spjälkning hittills.
men man ska ju vara försiktig när man tullar på brytmånen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).