Servicebyggnader

Utedass, hur?

29 inlägg 34878 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12453
pgo_jim skrev:Kan tänka mej att de inte ser så bra ut^^

Men lite plank o plåttak borde väll va lätt fixat och sen någon form av behållare?


Facktsist inte så illa, snarare lustigt..
men är man lite snål så. han är ju uppväxt på den tiden då varje besparing var som en skänk från ovan=)

Föresten, ni som ställt husvagnar/stugor i skogen, får ni ha dem ifred?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12457 Vi har väll ingen husvagn men våran sommarstuga står rätt ifred

har varit nått inbrott men det är inte så mycke

det ligger på en "udde" och bakåt och till höger om man tittar ut mot sjön så äre skog
och till vänster är de lite vatten o sen en udde med skog på

sen på tomten har dom spart sen 1970 när mina föräldrar o farföräldrar högg och gjorde iordning så sparde dom då några stora räd på tomten som skymmer lite så man ser inte stugan så bra på långt håll

tror de kan göra att de får vara ifred
sen finns den stig som man inte ser om man inte vet om att den är där eftersom början av stigen är lite igenväxt med "mening" (vi har inte gjort något åt den så att vi inte markerar att de finns en stig där)

Avatar Fallback
Boden  
#12468 Om ni inte skall använda dasset så ofta räcker det med en grop i marken..det försvinner ganska fort.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12472 Gräv en djup grop när du bygger dasset. Tar många år innan du skitit det fullt så det behöver tömmas. Har aldrig behövt tömma något dass vid våra stugor och jag tänker inte göra det heller :oops:

Visserligen står en stuga tom mest hela året, vi brukar väl vara där i samband med älgjakten annars är det väldigt låg aktivitet i stugan, kan ha en del att göra med att dasset aldrig blir fullt.

Men en annan stuga är vi desto oftare i men har inte behövt tömma det dasset heller.

Men annars är det väl bara att gräva ner någonstans på skogen, det förmultnar nog på ett år eller så, så det är nog ingen fara, även om myndigheterna kan ha annat att säga, det vet jag inget om.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13821 Nuförtiden har man det ju riktigt "lyxigt" sedan man skaffade sig en manskapsbod på hjul (Norrlandsvagn) för arbete i skogen.

Sov/mat/omkl och naturligtvis toalett.

Tror däremot inte att jag kommer att använda just toaletten speciellt mycket, utan av gammal vana får det bli ett "rallar-dass" istället,,,, (en stör mellan 2 träd i skogen).
Enkelt-snabbt!, och dessutom kan man väl kalla det för "ekologisk skogsgödsling",,,,:wink: :lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13823
Skogshuggarn skrev:Nuförtiden har man det ju riktigt "lyxigt" sedan man skaffade sig en manskapsbod på hjul (Norrlandsvagn) för arbete i skogen.

Sov/mat/omkl och naturligtvis toalett.

Tror däremot inte att jag kommer att använda just toaletten speciellt mycket, utan av gammal vana får det bli ett "rallar-dass" istället,,,, (en stör mellan 2 träd i skogen).
Enkelt-snabbt!, och dessutom kan man väl kalla det för "ekologisk skogsgödsling",,,,:wink: :lol:


Grattis till köpet =)
Minns att de va riktigt varmt inne i kojan i vintras, men lite trångt var de allt^^ typ 6-8 elever och 2-3 lärare ^^

ja det låter väll ekologiskt och det blir ju ingen större transportsträcka heller så =D

Ser gärna bilder på kojan =D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13825
pgo_jim skrev:
Skogshuggarn skrev:Nuförtiden har man det ju riktigt "lyxigt" sedan man skaffade sig en manskapsbod på hjul (Norrlandsvagn) för arbete i skogen.

Sov/mat/omkl och naturligtvis toalett.

Tror däremot inte att jag kommer att använda just toaletten speciellt mycket, utan av gammal vana får det bli ett "rallar-dass" istället,,,, (en stör mellan 2 träd i skogen).
Enkelt-snabbt!, och dessutom kan man väl kalla det för "ekologisk skogsgödsling",,,,:wink: :lol:


Grattis till köpet =)
Minns att de va riktigt varmt inne i kojan i vintras, men lite trångt var de allt^^ typ 6-8 elever och 2-3 lärare ^^

ja det låter väll ekologiskt och det blir ju ingen större transportsträcka heller så =D

Ser gärna bilder på kojan =D


Tack!

Den ser på pricken ut som den här, även om planlösningen är lite annorlunda.

http://www.norrlandsvagnar.se/Produkter ... T6-40.aspx

Jag har en mellanvägg och avskild mat/sov sektion medan omklädning med torkskåp och tvättmöjligheter är direkt när man kommer in i vagnet.

Ska knäppa några bilder vid tillf,,,,

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13840 Kan du inte bygga ett utedass, men istället för sittbänk med tunna eller dyl så köper du en toastol typ "porta potti" (tror jag att den heter) dvs den typen som man har i husvagnar. Den består ju av en sluten behållare som gör att den blir lite trevligare att tömma.
Vad jag har förstått finns det ju även ett medel som du häller i denna behållare som gör att innehållet i behållaren löses upp till någon icke luktande flytande konstistens.
Den behövs ju bara tömmas någon gång per år
Detta enligt hörsägen, jag har inte provat själv.
BMC

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13842
Skogshuggarn skrev:
pgo_jim skrev:
Skogshuggarn skrev:Nuförtiden har man det ju riktigt "lyxigt" sedan man skaffade sig en manskapsbod på hjul (Norrlandsvagn) för arbete i skogen.

Sov/mat/omkl och naturligtvis toalett.

Tror däremot inte att jag kommer att använda just toaletten speciellt mycket, utan av gammal vana får det bli ett "rallar-dass" istället,,,, (en stör mellan 2 träd i skogen).
Enkelt-snabbt!, och dessutom kan man väl kalla det för "ekologisk skogsgödsling",,,,:wink: :lol:


Grattis till köpet =)
Minns att de va riktigt varmt inne i kojan i vintras, men lite trångt var de allt^^ typ 6-8 elever och 2-3 lärare ^^

ja det låter väll ekologiskt och det blir ju ingen större transportsträcka heller så =D

Ser gärna bilder på kojan =D


Tack!

Den ser på pricken ut som den här, även om planlösningen är lite annorlunda.

http://www.norrlandsvagnar.se/Produkter ... T6-40.aspx

Jag har en mellanvägg och avskild mat/sov sektion medan omklädning med torkskåp och tvättmöjligheter är direkt när man kommer in i vagnet.

Ska knäppa några bilder vid tillf,,,,


våran ser på pricken ut så också! bara att den är några år äldre kanske10-15år och är grön

ena dörren är till ett litet mekutrymme
och inne i den till vänster finns de omklädningsskåp/torkskåp sen äre ett bord med 2 eller 4a stolar och sen mellanvägg soffa 2 bord man sitter väll 6-8pers i det utrymmet

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16299 Hörde om en skotar förare. Han lägger ner gripen på sidan spets mot spets. sen går han och sätter sig på gripen å gör det.......

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16355 jag har alltid sån jäkla otur tycker jag. så fort man behöver "springa till skogs" så kan man ge sig fan på att markägaren är på g ut för att kolla avverkningen

Avatar Fallback

Re:

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47240
Henrik K skrev:Hörde om en skotar förare. Han lägger ner gripen på sidan spets mot spets. sen går han och sätter sig på gripen å gör det.......


Haha har hört talas om det med :lol: Men de borde funka, lite kallt o sitta på stålet men man får väl göra nån uppfinning ,så löser man det med :smile: Kör man med tiltgrip får man ju skithus de-lux med ställbar höjd o allt :P Men som sagt , nöden har ingen lag !

Användarvisningsbild

Re: Re:

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47257
John.S skrev:
Henrik K skrev:Hörde om en skotar förare. Han lägger ner gripen på sidan spets mot spets. sen går han och sätter sig på gripen å gör det.......


Haha har hört talas om det med :lol: Men de borde funka, lite kallt o sitta på stålet men man får väl göra nån uppfinning ,så löser man det med :smile: Kör man med tiltgrip får man ju skithus de-lux med ställbar höjd o allt :P Men som sagt , nöden har ingen lag !

Elvärmeslingor i gripen?

Avatar Fallback

Re: Utedass, hur?

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55075 Annars finns ju denna, kräver dock dragkrok... http://www.bumperdumper.com/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).