Vedmaskiner, flishuggar

vedsäckar på pall, å pris?

14 inlägg 15225 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedsäckar på pall, å pris?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54818 Ni vet sånna vedsäckar (nät) man har på SJ pall, som rymmer ca 1 m3?... jag har använt sånna ett tag men tycker att dom "rasar" ihop när man tar bort stativet, ska man sen flytta pallen mer än typ 1 gång så vill det gärna bli så att den vill ge sej iväg åt nått håll å lixom hamna på sne på pallen...
Nu kör ja veden rätt från transportbandet ner i säcken, visst är ja där å rättar till lite vedträn så det inte ska va så mkt luft i men nån som har nåt tipps?.. ska man få lov att stå å rada i säcken för att dom ska stå kvar trots hantering?
Ja har ju även "bigbag" betydligt lättare att fylla men lite mer jobb att hantera när man ska i å ur traktorn för att trä på ögglorna... sen är ju vedsäckarna till pallarna betydligt billigare...

Sen har vi det där me priserna, ja vet att det disskuterats förr här på forumet, å jag har förvisso kikat på blocket osv...

Jag tänkte själv ta:

500- för en pall/säck ca 1 m3
440- för ved ja kör i kärra eller flak
1.5 m3 säck 700- plus kostnad för säck/pantsystem.. eller nått åt det hållet...
80l säck 60- st

Priserna avser 30cm björkved å priser INKL Moms (Allt på kvitto) men + ev transport, Vill gärna ha lite åsikter angående priserna åxå... ja tycker själv det är dyrt, men dom kunder ja har priorioterar bra service, å fin ved, vilket dom givetvis får...
Sen sänker ja priset ngt när det är pannved (50 cm) går betydigt fortare å kräver inte samma "finkluvna" ved...

Så åsikter? :P



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Skogsmange  
#54967 Visst det låter lite dyrt, men det är ju med moms.Det märks ju om det går att sälja,annars blir det väl till att sänka lite... Jag ska testa några nya 2 m3 nätsäckar som man sätter på pall 120 x 120. Får spika egna pallar men det kan det ju vara värt om det funkar bra. Tror att det går att stapla dom me..

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54983
Skogsmange skrev:Visst det låter lite dyrt, men det är ju med moms.Det märks ju om det går att sälja,annars blir det väl till att sänka lite... Jag ska testa några nya 2 m3 nätsäckar som man sätter på pall 120 x 120. Får spika egna pallar men det kan det ju vara värt om det funkar bra. Tror att det går att stapla dom me..


Var är "mitt i Småland"?
Har du någon plastindustri, eller annan industri i närheten?
Vet att många plastfirmor får material på "Sjöpall" som är ca 120 * 120, bara att gå in på firman och fråga, skulle tro att du kan få tag på pall på det viset, gratis eller för ett litet bidrag till fikakassan.
Brukar vara lite olika kvalitet på pallarna, med det finns dom som är rejäla och bra!

Var fick du tag på 2m3 säckarna? Vad kostar dom?

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Torparn79  
#54989
Zixten skrev:
Skogsmange skrev:Visst det låter lite dyrt, men det är ju med moms.Det märks ju om det går att sälja,annars blir det väl till att sänka lite... Jag ska testa några nya 2 m3 nätsäckar som man sätter på pall 120 x 120. Får spika egna pallar men det kan det ju vara värt om det funkar bra. Tror att det går att stapla dom me..


Var är "mitt i Småland"?
Har du någon plastindustri, eller annan industri i närheten?
Vet att många plastfirmor får material på "Sjöpall" som är ca 120 * 120, bara att gå in på firman och fråga, skulle tro att du kan få tag på pall på det viset, gratis eller för ett litet bidrag till fikakassan.
Brukar vara lite olika kvalitet på pallarna, med det finns dom som är rejäla och bra!

Var fick du tag på 2m3 säckarna? Vad kostar dom?

rödfärgstunnor brukar vara staplade på sjöpall.
det är dyra pallplatser som faan när man får betala frakten själv.
jag jobbade åt en bonde som tog hem tomtunnor till hästfoder, han gnällde som fan när han hade fått räkningen.

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54992
Torparn79 skrev:
Zixten skrev:
Skogsmange skrev:Visst det låter lite dyrt, men det är ju med moms.Det märks ju om det går att sälja,annars blir det väl till att sänka lite... Jag ska testa några nya 2 m3 nätsäckar som man sätter på pall 120 x 120. Får spika egna pallar men det kan det ju vara värt om det funkar bra. Tror att det går att stapla dom me..


Var är "mitt i Småland"?
Har du någon plastindustri, eller annan industri i närheten?
Vet att många plastfirmor får material på "Sjöpall" som är ca 120 * 120, bara att gå in på firman och fråga, skulle tro att du kan få tag på pall på det viset, gratis eller för ett litet bidrag till fikakassan.
Brukar vara lite olika kvalitet på pallarna, med det finns dom som är rejäla och bra!

Var fick du tag på 2m3 säckarna? Vad kostar dom?

rödfärgstunnor brukar vara staplade på sjöpall.
det är dyra pallplatser som faan när man får betala frakten själv.
jag jobbade åt en bonde som tog hem tomtunnor till hästfoder, han gnällde som fan när han hade fått räkningen.


Lönar sig att ringa runt och kolla fraktkostnad innan...

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Torparn79  
#54993
Zixten skrev: Lönar sig att ringa runt och kolla fraktkostnad innan...

mmm...
problemet var att tunnorna importerades, blev dock radikalt mycket billigare än ifrån svenska tillverkare...

Avatar Fallback

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Skogsmange  
#55061 2 kubiks säckarna har dom på kisaved, 20 kr st med momsen! Har byggt ställning till säckarna idag å spikat ihop en pall! I morgon blir det testkörning!

Avatar Fallback

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Bengt olsson  
#55064 Hej
Ang fyllning av 1m3 säckar.Kör rakt ner i säcken ifrån transpotören sparkar till den på sidorna några gånger vid fyllning,säcken rejält spänd runt stativet.Trär säcken runt pallen.Funkar bra för mig men man får köra försiktigt.
Skall bli intressant att höra hur det går men två kubikarna.

Avatar Fallback

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Skogsmange  
#55100 Funkade riktigt bra med tvåkubiks säckarna idag! Blir mycket stabilare. Ska ta ett skotarlass virke till den lokala sågen och såga upp 2"x4" och 1"x5",sen blir det pallspikande! Har gjort en mall idag.

Avatar Fallback

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Prorider  
#60367 om du staplar veden på slutet så blir det stabilt som tusan. :)

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60506 Var kan man köpa vedsäckar?

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Torparn79  
#60507
Mowi skrev:Var kan man köpa vedsäckar?

bland annat här...

Användarvisningsbild

Re: vedsäckar på pall, å pris?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60524 okej jag skulle behöva en storsäck som man kan lyfta med gripen.

Avatar Fallback

Re: vedsäckar på pall, å pris?

vedförsäljan  
#207472
nutte skrev:Ni vet sånna vedsäckar (nät) man har på SJ pall, som rymmer ca 1 m3?... jag har använt sånna ett tag men tycker att dom "rasar" ihop när man tar bort stativet, ska man sen flytta pallen mer än typ 1 gång så vill det gärna bli så att den vill ge sej iväg åt nått håll å lixom hamna på sne på pallen...
Nu kör ja veden rätt från transportbandet ner i säcken, visst är ja där å rättar till lite vedträn så det inte ska va så mkt luft i men nån som har nåt tipps?.. ska man få lov att stå å rada i säcken för att dom ska stå kvar trots hantering?
Ja har ju även "bigbag" betydligt lättare att fylla men lite mer jobb att hantera när man ska i å ur traktorn för att trä på ögglorna... sen är ju vedsäckarna till pallarna betydligt billigare...

Sen har vi det där me priserna, ja vet att det disskuterats förr här på forumet, å jag har förvisso kikat på blocket osv...

Jag tänkte själv ta:

500- för en pall/säck ca 1 m3
440- för ved ja kör i kärra eller flak
1.5 m3 säck 700- plus kostnad för säck/pantsystem.. eller nått åt det hållet...
80l säck 60- st

Priserna avser 30cm björkved å priser INKL Moms (Allt på kvitto) men + ev transport, Vill gärna ha lite åsikter angående priserna åxå... ja tycker själv det är dyrt, men dom kunder ja har priorioterar bra service, å fin ved, vilket dom givetvis får...
Sen sänker ja priset ngt när det är pannved (50 cm) går betydigt fortare å kräver inte samma "finkluvna" ved...

Så åsikter? :P

Hej!
Hur har det gått?
blev du nån vedförsäljning?
Finns många trådar om påbörjad vedförsäljning men inte hur det gick :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).