Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken skogsmaskin?

2 inlägg 4650 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken skogsmaskin?

Johan Andersson  
#5422 Funderar på följande alternativ...

Jinam 304 30 hk med skogspaket och tre tons huggarvagn

Tandem - Oxen

Alstor

Vet att det är stor prisskillnad, mycket intresserad om någon har erfarenhet om ovan nämda skogsmaskiner.

Samtliga finns oss Gösta Gustafsson Skogsmaskiner

http://www.gosta-gustafsson.se/

Där kan man tydligen jämföra maskinerna mot varandra, låter ganska praktiskt...

Helst skulle jag dock vilja ha en begagnad maskin , så jag antar att det bara är att hålla ögonen öppna :shock:



   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5474 Ok jag har sagt det förut men säger det igen ;) Varför inte en vimek?

Känns som om jag tjatar mycket om denna maskin, men den har en fördel som de andra maskiner saknar.

Kanske framkomligheten är lite sämre än en alstor. Tandem oxen vet jag inte så mycket om men den verkar ju bra på blöta marker. Men band är något som jag inte gillar så mycket i skogen och lite sämre terräng, men det fördjupar jag mig inte på just nu ;)

Men tänk som hempulare kanske man vill flytta sin maskin en del mellan olika små skiften. En vimek kan man i nödfall köra upp på en vanlig släpvagn och köra den mellan olika skiften med vagnen släpandes bakom. Visst det sliter kanske lite extra på däcken och lagringen i boggin. Men det går och tar man det lugnt så är det väl inte så farligt.

Försök göra samma sak med någon av de andra maskinerna. Jinman väger nästan 1800 kg och saknar drivning på vagnen. Men den kan man ju köra på vägen eftersom det är en traktor. Men köra 30 långa sträckor i en traktor utan värme i hytten är väl inte det roligaste jag vet. Man kan ju förövrigt köra vimeken på vägen också.

Alstor och tandemoe känns det som man behöver ha en stor släpvagn för att transportera. Saknar man sedan en ordentlig dragbil för denna släpvagn så kanske man får investera i en ny pickup också. Eller så får man dra med traktor, funkar ju det också om man nu har en traktor.

Man får se till hur stor nytta av maskinen man har och vilka möjligheter man har att flytta runt den mella olika skiften. Skall maskinen mest gå på ett ställe kan man naturligtvis fundera på ett annat sätt. Själv flytar jag min maskin ganska så ofta och värdesätter hur enkel den är att ha med sig. Lever med att den kanske är något sämre än en alstor ute i terrängen, men i ärlighetens namn tror jag inte den är å mycket sämre att ta sig fram. Visst på blöta marker har man inte så mycket att göra med en vimek, hjulen är nämnligen alldeles för smala för sådana utflykter, men i terrängen är det nästan en fördel med de smala däcken.

Hade jag inte behövt fundera på flytter och sådant av maskinen hade jag däremot inte tvekat. Hade köpt en 678 minibruunett på stubinen, eller kanske en ösa 250 eftersom de är överlägsna alla småmaskiner om man skall köra ut lite volymer. Samtidigt ligger de i samma prisklass som dessa småmaskiner. Men flytt + reservdelar och reparationer av dessa lite störe maskiner avskräcker nog de flesta privatbrukare.

Svåra problem detta med att hitta en maskin som passar för ens egna behov.

Men man skall nog ta sig en ordentlig funderare och åka runt och testa de olika maskiner man har tänkt sig innan man slantar upp. Kan bli en dyrköpt erfarenhet annars.

Känner någon som köpt en skogis och visst i lite snö och blöta marker är nog den också bra. Men försök köra en maskin som endast drivs fram av en bred matta över en stuppe eller en sten. Nja det är nog inte så kul att försöka kryssa fram i skogen med en sådan. Vilket naturligtvis köparen insåg efter ett tag. Men har man rätt mark för en sådan maskin så funkar det nog. Så man måste fundera igenom hur och var man skall nyttja sin maskin. Och vad man värdesätter mest. En maskin som tar sig fram bra på alla marker, men är et rent helvete den dagne den skall förflyttas, eller en kompromiss som inte är lika bra i terrängen, men väldigt enkel att flytta.

Min regel som passar mig är att man inte skall ha något som man inte kan få med sig med hjälp av en vanlig personbil och en släpvagn. Men så finns det ju folk som har lastbil hemma och då kanske man skiter i om den är lätt att flytta eller ej, så min regel gäller för eget bruk :)

Ja ja mera svammel från svammelmästaren. Men tänk igenom noga innan köp och bara för att en person säger att just den eller den maskinen är den bästa så skall man inte rusa iväg och handla utan se om man kan använda sig av just den lösningen själv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar