Skogsvagn (Huggarvagnar)

rottne vajer kran

46 inlägg 39100 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

rottne vajer kran

albin77  
#54307 hej. min far har problem med att få bromsen att fungerar bra på sin rottne vajerkarn. bra broms band. men om man justerar så bromsen är ok så är det jätte tungt att dra ut vajer.
är det någon som kan ha en bra ide om vad som han gör fel. eller är det så att rottne kranen är svår att få fungerar bra.
Bild004.jpg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Griffin  
#54331 Jag funderar på om det inte kan vara som på FMVs variant att det finns en spännare för hur mycker den skall bromsa och en spännare för hur mycket den skall öpnna när man den är i friläge resp. när man spelar.

Användarvisningsbild

Re: rottne vajer kran

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54333 Krokig axel eller glapp i lager brukar ge dessa symptom. Har så vart på vår Väsekran iallafall.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54354 Är bromsbanden riktigt runda så de passar bra mot trumman de bromsar?
Du är säker på att de inte kommit fett eller olja på bromsbandet eller trumman?
Om så har hänt tvätta av med bensin enl Rottne.
I manualen till vår gamla Rottne Rondo står följande
Justering bromsband:
Avståndet mellan utlösningskon och bromsarmen-den arm som är kopplad till
dragfjädern-skall vid tillbakadragen kon vara 6-8mm.
Justera med bandets justerskruv.
För löst spänt band- bromsen fungerar ej.
För hårt spänt band yttar sig oftast i för hård inbromsning vid utdagning vajer.
Justering av bromsbandets "öppningsfjäder" sker på samma sätt
som motsvarande vid kopplingsbyte.
För att "spinn" ej ska skal ske vid utdragning av vajer finns en justerfjäder
som ligger an på bromsbandets utsida.
Med vingmuttern ges fjädern önskat tryck.
Om linan går tungt vid utdragning trots att justering utförts av bromsbandet enligt ovan,
kan detta bero på att bromsbandets cirkelform deformerats och punktvis ligger
an mot bromstrumman.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

albin77  
#54446
gnisten83 skrev:Är bromsbanden riktigt runda så de passar bra mot trumman de bromsar?
Du är säker på att de inte kommit fett eller olja på bromsbandet eller trumman?
Om så har hänt tvätta av med bensin enl Rottne.
I manualen till vår gamla Rottne Rondo står följande
Justering bromsband:
Avståndet mellan utlösningskon och bromsarmen-den arm som är kopplad till
dragfjädern-skall vid tillbakadragen kon vara 6-8mm.
Justera med bandets justerskruv.
För löst spänt band- bromsen fungerar ej.
För hårt spänt band yttar sig oftast i för hård inbromsning vid utdagning vajer.
Justering av bromsbandets "öppningsfjäder" sker på samma sätt
som motsvarande vid kopplingsbyte.
För att "spinn" ej ska skal ske vid utdragning av vajer finns en justerfjäder
som ligger an på bromsbandets utsida.
Med vingmuttern ges fjädern önskat tryck.
Om linan går tungt vid utdragning trots att justering utförts av bromsbandet enligt ovan,
kan detta bero på att bromsbandets cirkelform deformerats och punktvis ligger
an mot bromstrumman.


hej.
Jag tackar för ditt bra info inlägg. men beskrivningnen stämmer inte 100 procent.
den min far heter nog MF -serien, nog lika Junior serien.
jag ska ta en djup dykning nu till helgen i vad som kan vara felet. ( om tid medges till det )
det är inte fett eller olja på bromsbanden, jag har tvättat de noga innan han monterade de.
kan vara så att förra ägaren har varit framme med svetsen å grejjat på staget till broms bandet, ska titta på detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

fergu65  
#54466 där ser man jag har en lika dan fast inte så gul o fin hälsa din far att de ä kul se gamla vajer kranar bli så fina de har han gjort bra ,tycker de är en kanon kran stark och så ..men en negativ sak med den vädigt tung bom om man ska lyfta den själv..mvh micke..

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54530
albin77 skrev:hej.
Jag tackar för ditt bra info inlägg. men beskrivningnen stämmer inte 100 procent.
den min far heter nog MF -serien, nog lika Junior serien.
jag ska ta en djup dykning nu till helgen i vad som kan vara felet. ( om tid medges till det )
det är inte fett eller olja på bromsbanden, jag har tvättat de noga innan han monterade de.
kan vara så att förra ägaren har varit framme med svetsen å grejjat på staget till broms bandet, ska titta på detta.


Kranen på bilden lär heta Variant. Hade själv en sådan en gång i tiden. (en lös fot fanns som tillbehör om man ville bulta fast den bak på traktorn, fanns för olika traktormodeller.)

MF-serien var väl kranar som var specialbyggda för att passa Ferguson 35:or. Bultades fast i samma bultar som bakaxelns trumpeter. Ett kompakt bygge där kranen nästan kunde användas som ryggstöd i traktorn.

Junior vill jag minnas var en kran som monterades direkt i trepunktslyften. Bestod i princip av tre grova rör, ett rakt upp och två som ben. Viretrumman låg utanför, inte inbyggd som på Variant, Rondo eller MF. De jag sett har alla varit ljusblå till färgen.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54560 Är det bara utsidan som skiljer de olika modellerna så att själva vinchen är den samma?
En rätt justerad Rondo hade iaf väldigt mjuk o fin övergång mellan drag, stopp, och utfirning.
Min står avkapad och använd som ren vinch de senaste 20 åren och nu står den bara för den blev
ersatt av en mindre radiostyrd hydralvinch ist.
Där emot har jag en fresh manual.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

johan713s  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54806 Hejsan!

Jag är också lycklig ägare av en Rottne, och är på jakt efter en manual. Du har möjligtvis inte din som PDF och möjlighet att maila?

Tacksam för svar!

MVH Johan

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54860 Har den bara som papper ännu men kan försöka scanna den senare i veckan när jag får lite mer tid...

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

johan713s  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54903 Det vore jättesnällt, men bara om du har tid och möjlighet.

Tack på förhand!

//Johan

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82378 Har kört lite ved för första gången med min Rottne Junior (ljusblå under rosten).

Kan någon förklara lite om hur bromsen skall justeras, och hur man använder fjädern till bromsbandet?

Det sitter två bromsband på kranen, en på ingående axel innan lamellen, och en efter (den jag använder). Vad är första bandet till för?

En manual vore förstås extra toppen!

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82383 Iom med att den är byggd på en planetväxel så är den ena kopplingsbandet o den andra bromsbandet

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82384 Det där får du förklara igen. Fattade nada. :-)

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82388 En planetväxel består av 3 delar, den inre axeln som kraftöverföringen kommer till
den yttre trumman som vajern är lindad om och som även bromsbandet ligger om
sen har vi kopplingstrumman som solhjulen sitter monterade i.

Om kopplingsbandet bromsas fast börjar yttre trumman snurra-vajern spolas in.
När kopplingsbandet lättar så stannar yttre trumman o kopplingstrumman börjar rotera med solhjulen inne i planetväxeln.

Du har ett PM oxå!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).