Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa skopa till minigrävare!

1 inlägg 3119 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa skopa till minigrävare!

henrik_1  
#54478 Hej Hej!

Jag har en Hitachi EX-22 och funderar på att investera i en grävskopa till den. Jag har en halvbra skopa men behöver en riktig med rivartänder också. Jag har inte råd att köpa någon ny skopa utan tänkt mig en begagnad. Det som försvårar för mig är måtten, jag har inget snabbfäste utan vanliga sprintkopplingar så det försvårar lite när man letar. Någon som vet om det finns något standardmått till varje viktklass, min maskin är en 2,5 tonnare..

Måtten på den skopan jag har är,
143 mm mellan (där bommen ska vara)
185 mm cc mellan hålen.
30 mm hål

Hittade en skopa som hade varit perfekt på nätet med måtten
143 mm mellan (där bommen ska vara)
125 mm cc mellan hålen
30 mm hål

Nu sitter jag o funderar på om det kan passa, när man tar bort skopan så kan man ju leda den som sitter fäst i tiltkolven, kan man då koppla i en skopa som är mindre utan att det skadar något??
Efter vad jag förstår så går de både att få dit större o mindre skopfästen ,eller de blir kanske fel i brytningen o högre påfrestning...Jag är nybörjare på detta så tacksam för hjälp..

Föresten, med de måtten jag har har jag räknat ut att det är ett s40 färste jag behöver OM jag köper ett snabbfäste men då passar inte en s30 skopa?



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).