Socialt (mer om oss)

Tjejer i skogen?

134 inlägg 42604 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

skogsrået  
#54211 Jag är med i ett projekt som drivs av bl,a naturbruksgymnasiet i Kalix samt svea skog. Ett projekt som ska försöka locka fler kvinnor men även de med invandrarbakgrund att vilja jobba i skogen. En del skriverier kommer det nog att bli framöver-både i vissa dagstidningar men även branschtidningar. Eftersom det är jag som suttit o filat på förslag av vad som ska tas med i artiklarna har jag naturligtvis även passat på att göra reklam för www. skogsforum.se och hoppas att det kommer att locka till sig fler intresserade kvinnor att vilja kika in på forumet o inse vilken fantastisk mötesplats detta är-för alla som är intresserade av skogen.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

totte  
#54222 Applåder för det! ^:)^ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

halvproffs  
#54228 Forumet blir vad vi gör det till, med ledning av ADMIN :-bd. Jag tycker det finns en bra och positiv attetyd hos alla som skriver här :-h

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54258 Jag anställer relativt många tjejer till skogsvårdsarbete mestadels plantering, dock är det ju bara visstidsanställningar. I år ser det ut att bli ca 30 % tjejer dvs ca 10 st. och då även en del med invandrarbakgrund bla från tjeckien och kamerun.

Tyvärr är det ju så att det är betydligt fler killar som söker jobb i skogen än vad tjejer gör. För det mesta är det ju även så att killar har mer erfarenhet av t ex röjning/plantering än vad tjejer har. (i allafall av dom som sökt jobb hos mig)

Avatar Fallback

Re: Tjejer i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54310 hmm! , man får väl som vanligt flika in och säga återigen att tjejer KAN köra stora bilar /maskiner

vilket syns tydligt inom alla former av skogsindustritransporter i min omgivning , ..och det tycker jag är bra ;)

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Fredrik Reuter  
#54312
skogsrået skrev:Eftersom det är jag som suttit o filat på förslag av vad som ska tas med i artiklarna har jag naturligtvis även passat på att göra reklam för www. skogsforum.se och hoppas att det kommer att locka till sig fler intresserade kvinnor att vilja kika in på forumet o inse vilken fantastisk mötesplats detta är-för alla som är intresserade av skogen.


Kanon :-bd
Det vore skoj om vi fick fler till forumet som vi kan snacka skog med!

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Skotartjejen  
#54355 Klart att vi kan köra stora manicker. Thunborg vågade sig till och med på att släppa lös mig idag med sin nya pärla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjejer i skogen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54380 Det är ju inte så att tjejer inte kan, däremot är ni ju inte lika ofta intresserade av att köra eller meka med stora eller snabba manicker på samma sätt som killar är.
Pilot, lastbilsförare, maskinförare, fartygsbefäl, fordonsreparatör, rallyförare, cross/enduro förare etc etc, är ju exempel på typiska yrken/sysselsättningar som intresserar fler män än kvinnor, och så kommer det med all sannolikhet att vara inom överskådlig tid.

Det handlar inte om någon orättvis könskamp, eller olika fysiska förutsättningar, det handlar om vad man är intresserad av och vad man vill göra helt enkelt.

Vilket kön det är på föraren av en skogsmaskin tycker jag kvittar helt så länge personen är intresserad av och kunnig inom yrket, däremot kan jag tro att det många gånger vore bra med fler män inom t.ex omvårdnad eller barnomsorgsyrken.

Avatar Fallback

Re: Tjejer i skogen?

Nolltax AB  
#54388 En hästbrud kom en sommar å ville låna röjsågen min.
-Jag vill röja gräs på stallbacken.
Visst, på med sele hörselskydd å skyddsglas. Här måste smidas, varför ska jag göra allt tungt....?
Å hon for sta, brummade å lät minst dubbelt så lång tid jag hade orkat låtit.
Det som retar mig är att hon var en vegan. Dubbelt så tung hamburgerknaprare å får smisk på fingret av en sån... suck..

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Skotartjejen  
#54394 =)) =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjejer i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54432
Skotartjejen skrev:Klart att vi kan köra stora manicker. Thunborg vågade sig till och med på att släppa lös mig idag med sin nya pärla.


haha! Thunborg är med andra ord "arbetslös" snart =)) =)) ...eller kanske i värsta fall , trillar han dit som "fördömd" ;)

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Thunborg  
#54435
"spindeln" skrev:
Skotartjejen skrev:Klart att vi kan köra stora manicker. Thunborg vågade sig till och med på att släppa lös mig idag med sin nya pärla.


haha! Thunborg är med andra ord "arbetslös" snart =)) =)) ...eller kanske i värsta fall , trillar han dit som "fördömd" ;)



Nej nej inte trillar jag in i en skotarhytt , det är ju enformigt och tråkigt att köra, nej tacka vet ja skördare :lol:

Avatar Fallback

Re: Tjejer i skogen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54436 Nu ska vi inte vara den som är den pojkar och flickor :D

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Skotartjejen  
#54449 Hahaha, Thunborg hatar att köra skotare. Säger att han blir utnött i röva av att ruska runt i stolen på en härlig basväg. Han tycker det är tråkigt att lasta på och av virket också =)) . Men det är som med allt han ska göra, det ska märkas direkt att det händer något, annars så blir det tråkigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

totte  
#54450
Nolltax AB skrev:En hästbrud kom en sommar å ville låna röjsågen min.
-Jag vill röja gräs på stallbacken.
Visst, på med sele hörselskydd å skyddsglas. Här måste smidas, varför ska jag göra allt tungt....?
Å hon for sta, brummade å lät minst dubbelt så lång tid jag hade orkat låtit.
Det som retar mig är att hon var en vegan. Dubbelt så tung hamburgerknaprare å får smisk på fingret av en sån... suck..


Bravo Nolltax! Den var riktigt bra! =)) =)) =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).