Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kedjor

7 inlägg 3348 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49883 Funderar på att köpa till piggkedjor till min ATV. Gör det så stor skillnad att det motiverar priset och att det blir knöligare att köra? Att de gör nytta på is kan jag förstå, men djup snö, är det bättre med eller utan? Gör de nytta på sommaren också och i så fall i vilka lägen? 1 par eller 2 par?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjor

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49889 Risken att maskinen glider i sidled blir ju mindre med kedjor. Vet ej hur känsliga fyrhjulingar är för sådant, men med större
maskiner är det inte så bra.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Yanmar 1502d  
#49890 Jag har pigg på min Grizzly och det är kanon. Har två par men har ibland endast haft framkedjorna på och det var helt ok. Det var när jag plogade men ska man dra lass så är det natuurligtvis en fördel med dubbla par då trycket minskar på framdäcken. Det blir inte några höga hastigheter med kedjorna på men jag har inte bråttom. Tycker helt klart att det är värt några extra slantar för piggarna. I djupsnö är det nog sak samma men på is är det riktigt bra med pigg. Har aldrig haft dem på sommaren så det får vara osakt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

halvproffs  
#49903 Förr eller senare kommer man igenom snön ner på mark och då är det bra att det greppar tag med broddarna.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49908 Piggkedjor säger jag också. Drog frugans Audi Avant på 1,6 ton då det var is/hårdsnö och uppför - inga problem med piggkedjor runt om. Innan jag tog fyrhjulingen, så hade jag försökt med min GMC van med diff+ dubbdäck och kom inte ur fläcken. Har även använt kedjor med framgång då jag kört med tungt lass nedför ett gammalt djupt skotarspår med sten och annat "bröte".

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54419 Fick svar på alla mina frågor idag!. Snön har smält bort på asfaltsvägen genom byn som jag måste åka för att komma till skiftet. Tog av kedjorna. Körde ned ett fullt lass på timmervagnen med fyrhjulingen, som tidigare i vinter. Jävlar vad det gick nedför backen! :surp: Fanns inte en chans att vare sig bromsa eller styra, bara gasa och sikta rakt. For som en berusad groda nedför, med mig ovanpå. Som tur så är det ganska slätt nedanför så det gick bra, men det var inte mer :-ss

Så för mig är det inget snack längre. Kedjor!

Bifogar en bild på ekipaget efter att vi lassat av, sonen sitter på. snacka om "nära döden" upplevelse.
Skog 014-liten.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Jerrka  
#75919 Skickar några bilder i morgon på min honda som jag hr piggkedjorfrån nyvab på runt om...Här utanför ö-vik har vi 30-50 cm snö nu och det tar jag mig fram i utan vagn vill säga..Sen kör jag upp basvägar där jag kör ved och låter de frysa till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).