Traktorer och processorer

John Deere's hydraulik...

12 inlägg 14921 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere's hydraulik...

Torparn79  
#53572 jag har en fundering kring hydraulsystemet på min JD 4240.

det sitter ju konstantpump på dom och då ska man ju inte köra med ex. skogskran och liknande på dom såvida inte det sitter ett genomströmmningspaket.

nu är det så att jag ska låna en trepunktsmonterad kran av grannen och är inte sugen på att hjula 1,5 mil enkel resa med svärfars finska Zetor.

kan man bygga ett enkelt överströmmningspaket på nå vis..??

tänkte mig att man sätter nå´n överströmmningsventil mellan tryck och returslangarna så att den släpper igenom oljan när man inte använder någon funktion på kranpaketet..??

borde ju finnas gott om hydraulikkunskaper på det här forumet, kom med förslag och helst inte så dyra...



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

masterchief  
#53574 Jag löste problemet med en returslang rakt till tanken.
Då funkade det med griplastarkärra utan att skjuta kopplingarna.
Närmsta servicelämnare på John deere delar gärna med sig om hur du ska gå tillväga.

Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53583 Normalt så är det öppet centrum på alla mindre kranar vilket det säkert är på din låne kran oxå.
JD:n har konstantryck!
Men det borde fungera utan problem å köra med den JD:n
Måste fungera om du sätter: tryck in från ventilapaketet på tryck ut på vänster spak på traktorn.
sen sätter du returen från ventilpaketet på höger spak och där slår du i flytläget.

Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

masterchief  
#53609
Henrik K skrev:Normalt så är det öppet centrum på alla mindre kranar vilket det säkert är på din låne kran oxå.
JD:n har konstantryck!
Men det borde fungera utan problem å köra med den JD:n
Måste fungera om du sätter: tryck in från ventilapaketet på tryck ut på vänster spak på traktorn.
sen sätter du returen från ventilpaketet på höger spak och där slår du i flytläget.

Det där fungerar i teorin, men inte i praktiken Henrik.
Jag testade och det blev hackig gång på kranen samt att det läckte ur kopplingarna bak på traktorn, fick byta tätningar i dem.
Lösningen var för mig en retur via hydraulfiltret.
Då fungerar saker och ting som det är tänkt.
Jag har en JD 2040S.

Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

Torparn79  
#53624
masterchief skrev:Jag löste problemet med en returslang rakt till tanken.
Då funkade det med griplastarkärra utan att skjuta kopplingarna.
Närmsta servicelämnare på John deere delar gärna med sig om hur du ska gå tillväga.

jag gjorde nå liknande på lilltraktorn (IH 474) när jag skulle ha den till självlastarvagnen, då satte jag en "uttag" i påfyllningslocket.
Henrik K skrev:Normalt så är det öppet centrum på alla mindre kranar vilket det säkert är på din låne kran oxå.
JD:n har konstantryck!
Men det borde fungera utan problem å köra med den JD:n
Måste fungera om du sätter: tryck in från ventilapaketet på tryck ut på vänster spak på traktorn.
sen sätter du returen från ventilpaketet på höger spak och där slår du i flytläget.

jag ska erkänna att det jag vet om hydraulik är att det blir kladdigt som fan om man skjuter en slang, typ..
hur kan man ta reda på om det är öppet centrum??

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53631 Öppet centrum har alla normala ventilpaket till skogskranar till traktorer.

2040 och 4240 har väl olika ventil paket. 2040:n Har väl inte ens flytläge i uttagen ? Rätta mig Master om jag har fel.
(Kör 3130 och 4230 annars)

Det går att montera ett uttag direkt i traktor kroppen för retur. Frågan är bara om det finns något lämpligt ställe att montera det på.
På vissa JD så får man ju byta filter kopp och montera dit ett extra oljerör + uttag.

Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

Torparn79  
#53632
Henrik K skrev: Det går att montera ett uttag direkt i traktor kroppen för retur. Frågan är bara om det finns något lämpligt ställe att montera det på.
På vissa JD så får man ju byta filter kopp och montera dit ett extra oljerör + uttag.

ska det inte gå att borra och gänga i ett returintag i påfyllningslocket på JD'n oxå, alternativt smida iordning en ny kapsyl med ett intag...??

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53633 Handlar det om att köra kran i 15min eller liknande så är det enklast å bara trycka i returslangen i påfyllningen på traktorn. ta bara bort snabbkopplings uttaget och eventuellt tredoringen på slangen.

Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

Torparn79  
#53634
Henrik K skrev:Handlar det om att köra kran i 15min eller liknande så är det enklast å bara trycka i returslangen i påfyllningen på traktorn. ta bara bort snabbkopplings uttaget och eventuellt tredoringen på slangen.

det vet du väl hur det är med det...?
när man väl har fått på kranen på traktorn så ska ju alla underverk ske, man kommer ju på allt möjligt som ska lyftas när den ändå sitter där... ;))

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere's hydraulik...

mrlynx  
#53636 appropå John deere och hydralik.
Min kusin berättade igår att hans john deere 6100 står på verkstad för service men när dom tappade ur bakklumpen fick dom ut en näve blandat järnskrot. :surp:
I morgon ska dom börja riva den och se var skrotet kommer ifrån men han är orolig att det blir dyrt innan han får tillbaka traktorn.

Användarvisningsbild

Re: John Deere's hydraulik...

Torparn79  
#53642 det brukar bli det när man ska skruva på de gröne, tyvärr...
men det är faan så trevliga i mellan verkstadbesöken...

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere's hydraulik...

oskar  
#53849 tjenna har en 2040 som jag kör en fmv 290 kran på. för det första ska du ha ett pluggat ventilpaket till konstanttryck system. sen ska du ha en fri retur antingen till filter koppen eller påfyllnads pluggen. det senare alternativet kan ge skummning i oljan.
sen måste du kolla upp avlastnings trycket på hydraulpumpen skallvara 180-190 bar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).