Föryngring

Dikesdynamit

25 inlägg 19690 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dikesdynamit

SnorreP  
#53782 Finns dikesdynamiten kvar? Används den och i så fall var köper man den? Någon som vet?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53792 För att hantera dynamit måste du väl ha sprängkort?

Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53821 Den gick väl sisådär.Luckra slänter gjorde att många diken flöt ihop med tiden.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

tannas  
#56345 Vet någon vilka regler som gäller för att spränga i mark och om någon myndighet skall tillfrågas?
Får man tex spränga upp en vattenspegel i en myr där en liten bäck rinner igenom? Det verkar vara en snabb och billig metod att få till ett mindre viltvatten.

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56363
tannas skrev:Vet någon vilka regler som gäller för att spränga i mark och om någon myndighet skall tillfrågas?
Får man tex spränga upp en vattenspegel i en myr där en liten bäck rinner igenom? Det verkar vara en snabb och billig metod att få till ett mindre viltvatten.


Nix! Allt viltvatten kräver tillstånd från Skogsstyrelsen eller Länsstyrelsen, beroende på om marken räknas som skog eller ej! Dessutom kan du bli skadeståndsskyldig om grannarnas mark försumpas. Riktigt illa blir det om det finns fisk i den aktuella bäcken där du tänkt dig viltvattnet, ty då kan det bli tal om dyra fiskvägar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

SnorreP  
#56493

Verkar funka bra :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57624 Farsan och farfar sprängde viltvatten när jag var liten, inget jag kommer ihåg dock. Men viltvattnen finns kvar än iaf, antar att det var rätt rejäla laddningar. :lol:
Anledningen var att farfar hade dynamit som bäst-före datumet närmade sig på tror jag.

Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57629 Hur var det ? Visste någon om det fanns dikes dynamt?

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57667 Så vitt jag vet försvann den gamla klassiska dikesdynamiten nån gång på 70-talet , p.g.a. att den var "ostabil" vid oaktsam hantering %-( . där emot har jag sett nån film snutt när man går försök men en variant i form av en slang som man rullade ut, det kanske bara var ett försök om aldrig kom i produktion

Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57684 Något sådant hade vi i lumpen.
Då var den till för minröjning.
Var i och för sig också på 70 talet.

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

T Landström  
#278290 Lyfter denna tråden lite....

Jag undrar vad man ska göra med gammal dynamit som jag börjat inse att det kanske är dikesdynamit?
Har frågat lite olika sprängare med jag får olika besked från dom...

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

Peteflamingstar  
#278291 Menar du att du vill göra dig av med den så kanske polisen tar emot sådant? De tar ju emot gamla vapen som man vill lämna in för destruktion.

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

T Landström  
#278293 Pratade med en kompis som är före detta militär och som nu jobbar på MSB han sa att man skulle ta kontakt med polisen...så jag får ringa till dom imorgon...

Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

valmet862  
#278309 vanlig dynamit kan man bränna på en öppen plats med t.ex. lite halm under. Men är man osäker vad det är så är det nog bäst låta polisen eller militären sköta det.

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

Seb macahan  
#278343 Hej.
Hade en granne som skulle vara ordentlig o ringa polisen och meddela att han hade dynamit som hav var osäker på var det var samt att den började svettas ordentligt.
Det slutade med att polisen skickade 2st piké bilar med en bombpatrull från Malmö 30mil härifrån. Han fick betala utryckningen. Inte alls billigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).