Traktorer och processorer

Svängbar stol

9 inlägg 7734 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svängbar stol

Håkan  
#53678 Hej!
Kör en CaseIH 844 XL -87 men saknar en svängbar stol, det finns som reservdel för ca 3000kr men jag undrar om det är någon som känner till andra mer prisvärda alternativ.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Svängbar stol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53729
Bild

I min tråd om New Holland L85 1998 så finns den här bilden som jag hittade på nätet.
Tydligen är det en snurrbar pelare som man bultar i golvet och sen sätter stolen på.
Borde gå att slöjda själv för mindre än 3K.

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53777 Om du gör en stolspelare själv så gör den så hög som möjligt och sänk ihop stolsfjädringen i det lägsta läget för att få så mkt fotutrymme som möjligt

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol

Håkan  
#53779 Tack! nu har jag lite uppslag, hittade också en svängbart underdel på Ellös.
http://www.olssonsiellos.se/
//Håkan

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol

mossen  
#59555 Körde förr en gammal 650.
Tog bort orginalstolen. Placerade en kort limpa från en MC där istället.
Funkade mkt bra.
Dels satt man bra när man körde och dels satt man inte sämre när man lastade.
Ergomtrisk är det ju en fördel eftersom man satt så att ryggen var rak och inte belastades.
En kudde på var sida skonade knäna vid lastning.

Användarvisningsbild

Re: Svängbar stol

Torparn79  
#59558
gnisten83 skrev:Om du gör en stolspelare själv så gör den så hög som möjligt och sänk ihop stolsfjädringen i det lägsta läget för att få så mkt fotutrymme som möjligt

hur får du en vettig stolsfjädring då?
den borde bli jävligt stel och stötig om man inte kan justera vikten..
om man sänker stolen för mycket så slår den ju botten när det är lite hoppigt och då kan man dra på sig riktigt otrevliga skador på ryggen, då skulle i alla fall jag hellre sitta lite sämre fötterna och ha ryggen i behåll...

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59579 Nu skrev jag lite konstigt, vad jag menade var att på stolen både i Valmeten och i Volvon jag hade innan ställde man höjden i 3 el 4 olika lägen som inte har med fjädringen att göra.
Så sänker man höjdjusteringen till de lägsta läget får en längre pelare plats för att få samma sitshöjd.

Användarvisningsbild

Re: Svängbar stol

Torparn79  
#59580
gnisten83 skrev:Nu skrev jag lite konstigt, vad jag menade var att på stolen både i Valmeten och i Volvon jag hade innan ställde man höjden i 3 el 4 olika lägen som inte har med fjädringen att göra.
Så sänker man höjdjusteringen till de lägsta läget får en längre pelare plats för att få samma sitshöjd.

ok, misstänkte att det var så...
det finns ju nå´n stolstyp som man tar tag i och "hopp-rycker" för att få upp den högre, kan det vara en så´n du har då??
satt såna i Case IH's traktorer i slutet av 80-talet.. Grammer-stolar?? :???:
då kan jag hålla med om att det är klokt att göra så..

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59650 Exakt så och när den står i övre läge o lyfter lite igen sjunker den ihop till lägsta läget sen är det bara att börja om från början :mrgreen: .
Den är väldigt lik bilden Slurfi la in med viktskala i gult och där är den i maxhöjd.
Jag har haft isär den i valmeten men jag har inte sett nåt annat än Valmet logga men visst kanske Grammer?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).