Skogsröjning

Utbildning

4 inlägg 2882 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utbildning

calle336  
#53074 Halloj
jag har funderingar på å starta ett företag som skall syssla med Skogsvård och lite annan verksamhet.
Har bara lite erfarenhet av röjning i våran egen skog me3n det känns som man skulle behöva en utbildning för att bli effektivare. Nu går man ju mest runt å kollar vilka träd som skall sparas hur tätt de skall stå osv osv. Så man hinner ju inte röja särskillt mkt. Det funkar ju i den egna skogen men inte om man ska tjäna lite pengar på detta. Nån som vet nån bra utbildning eller är det bara ut å skaffa sig erfarenhet? Jag bor i södra västmanland.

Alla tipps mottages



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Utbildning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53077 Hej!

antingen kan du ju jobba några månader med röjning i något annat skogsvårdsföretag.
Ta kontakt med exempelvis skogsstyrelsen dom brukar anordna en del utbildningar varje år
Finns mycket information på nätet också som kan hjälpa en del. Det bästa vore dock att du försöker få tag på någon erfaren röjare som kan visa dig hur det ser ut i verkligenheten och inte enbart på pappret.

Avatar Fallback

Re: Utbildning

P.Dswe  
#53590 hej
många skogsbolag vill att man har röjsågskort innan man börjar röja ått dom
NIklas

Användarvisningsbild

Re: Utbildning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53592
P.Dswe skrev:hej
många skogsbolag vill att man har röjsågskort innan man börjar röja ått dom
NIklas



Det har jag inte hört något om. Givetvis lär det ju inte vara någon nackdel, men då är ju frågan hur mycket ett röjsågskort egentligen visar att man kan och att man följer säkerhetsföreskrifterna efter att man tagit kortet?

Det brukar dock oftast vara ett krav att man är med på deras utbildningsdagar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar