Vedmaskiner, flishuggar

Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

39 inlägg 37202 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Torparn79  
#53526 jag har en likadan som din Magnus M, men på min sitter dessutom en "nödvajer" på undersidan ca 10 cm ifrån marken som kan sparka på så att man vänder kolven till retur.
tvåhandsfattning och arbetsmiljö/säkerhet i all ära men jag skulle inte vilja byta bort min ventil med automatik på trycksidan oxå.
förjävla rart när man håller på med grova busar så man kan fånga den ena och slipper lyfta upp den ifrån backen.

förresten Magnus M, lägg in en länk till din film, där syns det ju förbannat bra hur din "automatik" funkar..

Trejon
Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

kröll  
#53539 Ja ha så var den då igång efter allt jävel skap ,Vad glad man kan bli Oj oj fy tussan vilken canon grej stark som en Oxe . Men det första som hände var att Svetsen mellan kolv o tryckplattan gick haaaaaaaaaaaaaaa Fick ringa företaget som sålt den Beg pumpen till mej,Där låg felet den var kass Han skickade en splitter ny Casappa 16 c/c pump och vipps så var den ingång ,Man har ju trot att det var Ventil paket ,Kolv ,slangar ja precis allt Fan man har ju hydaul olja över allt haaaaaa minst 10 liter på Klädder o på backen haaaaaaaa,Men som sagts nu e det Automatiska återgången och målningen kvar .Sen om här e någon som vill ha ritningar/Bilder,ja mått eller så säg bara till .Så skall jag lära mej att lägga in det här
Mvh Christer Hbg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53543 Självklart vill vi ha bilder, alltid kul med hembyggen.

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53544 Jo det kan jag. Hade inte gjort mig nåt om du gjort det heller :smile:

http://www.youtube.com/watch?v=6iDiC8UJeCI

Som sagt bilder på alla hembyggen är nästan ett krav :smile:

Har kört upp 2/3 av högen som syns på filmen o maskinen funkar bra. Det enda strulet var att en morgon när det var ett par minus så frös den :shock: . Jag måste fixa en ny tank istf den där plastlådan med plåtlock som sitter där nu. Finns inget filter i den heller. Kommer det in vatten så kommer det väl in skit oxå :sad: . Ett tecken på detta är nog att häromdan när jag körde en riktig vreskubbe så sakade motorn o stannade :shock: . Slog till spaken o motorn kom upp i varv igen :?: :?: . Den orkar alltså inte upp till vad övertrycksventilen är ställd på. Jag vet att den gjort det förut. Ska se om jag kan mäta trycket nån da. Sen är nog pumpen (17cc) precis vad en 4kw elmotor klarar. O så måste det dit ett motorskydd snart oxå :oops: :oops:

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Torparn79  
#53551 jag kom inte ihåg vars länken låg, därav uppmaningen..

Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

kröll  
#53672 Oj va bra den gick Magnus men du jag tror att det e canon med den pumpen, hade en 14 c/c innan till 4 kw motor, men bytte till en 16 c/c och behöll motorn 4kw och jag bara säger fy f-n den stoppar inte för något jag lovar,det är så att ram o järn balkar bockas,och den e snabb oxså ,litte långsamare fram så man hinner lägga trä rätt mot kniv o snabbare tillbaks ,testa min nu i heljen upp till 50- 60 cm i omkrets vresig / skruvad / knastar ja allt hittade inget som stoppade den alm , bok, ek,inga problem Nu skall jag snart bli lika duktig som du på att lägga in bilder ,måste bara lära mej e ingen data nörd precis,men men skall väll klara det med haaaaa
Mvh Christer Hbg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53675 Ok. När jag säger vreskubbe så är det ioförsig 40cm grov björk med typ 20cm kvistar i o dom brukar va lite knöliga. Jag hade ett träd som var drygt 60cm i roten o dom största från det trädet går inte i klyvfacket så dom har jag delat med kil först. Kubben från det trädet vid dom första grenvarven är dom enda som strulat lite. Eggen på min klyvkniv är lite trubbigare än den på Faxen o det kan kanske ha en viss betydelse oxå.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53755 Har en arbetskamrat som gjort ett liknande hembygge. Motor och hydraulik har han köpt från Faxes. Övrigt material har han
haft hemma i verkstan. Han har fått till ett bra bygge, men det har tagit några veckor... :smile:

Motor 3kW inkl motorkydd 2300:-
Hydraulpump 14 c/c 1595:-
Mellanstycke, axelkopl. 500:-
Hydraulkolv 80/50 2200:-
Riktningsventil 950:-
Slangar, olja , kopplingar 450:-
Balk 200:-
Summa (inkl 20% rabatt) ca 6500 ex. moms
(Allt material och arbetsinsats räknas till 0 kr)

Jämför mot att köpa t.ex. en Faxes 500 hos Granngården eller Jula. Blir inte mycket dyrare, särskilt inte om man har möjlighet att dra momsen :smile:

Avatar Fallback

Re: Någon som byggt sin egen Vedklyv Typ Faxes ( 7 ton )

kröll  
#53814 Nä nä men det e ju inte alla som kan dra någon moms inte .Då har jag ju en bit kvar ju till den summan jag gav ju 2.800 för allt och då var ju det viktigasta Nya grejer
Christer

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).