Små skogsmaskiner och övriga maskiner

två frågor om vimek

5 inlägg 6339 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

två frågor om vimek

grevabon  
#5331 Fråga ett
är det någon som har erfarenhet om vimek Minimaster 620 ochhur dom är att köra med i skogen, både för och nackdelar

Fråga två
är det någon som vet var man kan får tag på en bra beg vagn till en vimek Minimaster 101



   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5338 Fråga ett har jag inget svar på och på fråga två blir jag tvungen att svara!

Har inte den blekaste var man hittar en bra och beg vagn till en minimaster 101. Skulle nästan säga att det är helt omöjligt att få tag på en beg vagn till en sådan. För vem säljer egentligen vagnen och behåller maskinen? Gjorde själv det stora misstaget att köpa en minimaster 101 utan vagn eller kran. Letade som sjutton efter något begagnat och då menar jag verkligen det. Kollade under varenda liten sten efter en sådan vagn, men hittade ingenting.

Hade allvarliga funderingar att bygga en egen vagn, egentligen vore ju det skitnkelt eftersom det är en vanlig fyrhjulingsvagn (lite kraftigare bara) med en drivaxel och en vinkelvxel, samt två drivrullar mellan hjulen. Inget märkvärdigt alls och inget som motiverar priset på 38.000:- + moms och frakt som den kostade när jag skulle köpa. Eller det var vad den skulle kosta om jag handlade den direkt av vimek, ringde en av deras återförsäljare och de skulle ha 37.000:- + moms inklusive frakt (de hade ju fått betala frakten till sig, så nu fick jag den skickad direkt hem till mig från vimek). så jag köpte den.

Sedan ville vimek ha 55.000:- + moms för en kran. Inte det pris jag ville betala så jag funderade på en farmakran, vilket säkert hade funkat lika bra till halva priset. Men av en slump snubblade jag över en slipen 303 beg via en kund på jobbet. Saknades grip, rotator och ventilpaket, men det köpte jag av weimer. Blev lite för dyrt med helt nya grejer till kranen, men nu är det som sagt helt nya saker.

Hydrauliken till maskinen skulle vimek ha 14.000:- + moms för om jag inte minns fel och det är bara en hydraulpump + tank lite slang och en trevägsventil. Köpte även det från weimer, förutom tanken som jag gjorde själv efter att ha kikat på en annan vimek. Kostade inte många kronor, enda problemet är att vimek lurade mig lite eftersom jag frågade om hydraulflödet. Köpte pump som de rekkomenderade (kranen skulle annars gå som en gräddvisp sas det). Skulle ha köpt en större pump och satt en strypning på svängen, kranen svänger nämnligen snabbt som sjutton, men kör man en del funktioner samtidigt blir den lite seg.

Så summerar jag allt blev totalsumman för maskinen ~116.000 inklusive moms. Vilket kanske var lite mer än vad jag hade hoppats på.

Men då fick jag en maskin som var nästan okörd (även om det är en 95:a). Den hade nog max gått 10 timmar, en gammal farbror som blev sängliggandes strax efter han köpt maskinen. Ny vagn + en bra kran med de flesta slitdelar nya. Det sämsta är att kranen är lite i kortaste laget, men man kan ju alltid göra den längre, men det behövs kanske inte eftersom man skall försöka ställa sig så nära virket som möjligt med dessa maskiner. Eller så kan man ju vinscha.

Ja ja mycket svammel från mig nu. Dessutom har masinen stått stilla sedan i våras, men nästa helg blir det lite jobb igen, skall bli kul. Är riktigt sugen på att köra lite nu igen. Dessutom är ju lite extraknäck alltid välkommet.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5342 Provade 620:an och en fördel är att den är mer lättstyrd än den äldre 101:an. Det är ungefär som på en formel1 bil det räcker med att vrida ratten ett kvarts vars åt vardera hållet för att få fullt rattutslag. Orsaken till det är gasringen som sitter under ratten. En nackdelen tyckte jag är att man kan bara ha en hand på ratten för man måste bromsa med den andra. Men det är nog en vane sak. Det som jag saknar är en diesel istället för bensin. Kör man med drivning på vagnen så tar den en del. Pruta inre bort piggkättingar till den dom är oumbärliga på vintern. En större hydraulpump har nog inte skadat och en diesel så har den varit nästan fulländad. Sista önskan var nog bredare däck till den. Speciellt till vagnen där skulle dom ha varit dubbelt så bred. Tycker inte om dubbelmontage.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5359 Nu måste jag fråga eftersomjag har väldigt dåliga kedjor till min vimek.

Behöver man piggkätting på alla fyra hjulen? Visst det blir säkert lite bättre, men blir det så mycket bättre att det motiverar köp av fyra nya kedjor. Eller räcker det om jag köper piggkätting till bakhjulen och sätter på mina enklare kedjor fram?

Hmm kanske lika bra att köpa fyra nya ändå. Men tänkte kika vad nyvab vill ha för en uppsättning kedjor först.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5366 Jag skulle höra vad nyvab tar för ett par både pigg och vanliga först. Vimek är inte billiga på dom fick jag för mig. Sen är det nog inte av avgörande för framkomligheten om man har pigg fram eller inte du har trots allt drivning på vagn och pigg bak. Det som är viktigt är att du får bra styrförmåga om det är mycket snö när du kör. Är priset överenskommligt så skulle jag köpa pigg runt om.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).