Skotare

sm 462

20 inlägg 20162 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sm 462

stihl  
#52555 Är det någon som kan berätta om denna maskin?
Hur dom var att köra fel och brister.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: sm 462

skogsmannen  
#52665 http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/v ... ot1971.pdf

Där står det lite fakta om den.

Avatar Fallback

Re: sm 462

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52695 Jag äger en Volvo Bm Sm 462. Hade tidigare en liten Farma griplastarvagn som jag fått "på köpet" till min Volvo Bm 430. Med det ekipaget var man ju hänvisad till vägarna...Använder den för att köra fram ved årligen samt att lyfta fram ved till vedmaskinen.
Har väl inte använt den i nån större avverkning, då jag heller nyttjar maskinerna i företaget jag jobbar åt, som är något modernare... Men emellanåt blir det lite vindfällen och en del vänner som behöver få lite virke framkört så då är jag glad att jag har den!
Fördelar med den är att det är en enkel och robust maskin byggd i huvudsak av Volvo Bm 430:ns delar. 3-cylindrig perkins motor med manuell 4-växlad låda+ Hög & Låg. Den känns faktiskt rätt modern då det finns dubbelkommandon av gas, koppling, fotbroms(lastbroms)och man når växelspak och terrängstyrningen både med stolen i framåt och bakåtläge!
Sedan finns det väl en del nackdelar också...
En 4-hjulig skotare känns väl inte jättestabil, men lastar man bara jäms med grinden är det inga problem!
Motorn räcker bra till när man kör i skogen på lågväxeln men är såå klen när man använder högväxeln efter väg!
Kranen är för kort, har klarat mig många gånger med winchen som sitter vid kranfoten.
Men jag tycker det är en trevlig maskin, gör mig aldrig av med den!
mvh/ Mats

Avatar Fallback

Re: sm 462

rottnef9  
#52873 Har hatf en 462a i 12 år enkel o driftsäker maskin men som sagt otroligt svag efter väg på högväxel. men kolla så att 1 ans växel inte hoppar ur. men priserna dom begär är på tok för höga. man får ju nästan en blondin för samma pengar.

Avatar Fallback

Re: sm 462

Lill Nalle  
#52949
stihl skrev:Är det någon som kan berätta om denna maskin?
Hur dom var att köra fel och brister.


Detta är ju en klenod! efterkommaren till Lill-Nallen,
vad jag har hört när dom kom var att där inte är frihjul i midjan, så välter vagnen och traktorn lutar åt samma håll så kommer traktorn efter, har en kompis som hade en, och han var ofta på helspänn,

Din 462 var ju jätte fin på fotot!

Avatar Fallback

Re: sm 462

Markus Johansson  
#53080
Lill Nalle skrev:
stihl skrev:Är det någon som kan berätta om denna maskin?
Hur dom var att köra fel och brister.


Detta är ju en klenod! efterkommaren till Lill-Nallen,
vad jag har hört när dom kom var att där inte är frihjul i midjan, så välter vagnen och traktorn lutar åt samma håll så kommer traktorn efter, har en kompis som hade en, och han var ofta på helspänn,


har också för mig att jag hört att om man välter kärran så följer traktordelen med, inte kul... Samma sak är när vissa som kör moderna skotare sitter och kör klenoden där hemma på gården. Då glömmer dem kanske bort att dem inte ha något midjelås :wink:

mkt snyggt bild föresten!

/Mackan

Avatar Fallback

Re: sm 462

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53087 Tack för allt beröm! :grin: Köpte färg från Olsson i Ellös och målade upp den för några år sedan. Bilden tog jag förmodligen första vintern efter uppfräschningen. Den blänker inte fullt lika mycket idag...
Jag sitter ju och kör nya grejer till vardags. Det är ju till att lugna ner tempot och anpassa körningen efter vad man sitter och kör. Den här gamla klenoden har ju inte tillnärmelsevis samma stabilitet, fart och kapacitet som en modern maskin! Men jag tycker det är riktigt charmigt och avkopplande att puttra på i snigelfart! Den uträttar ju sitt jobb!! Förresten angående stabiliteten vid lastning så kan man låsa en stabilitets cylinder i midjan som låser ihop fram och bakdelen. Den används när man lastar av eller på dom sista knippena om virket är tungt. Annars upplever jag inte alls 462:n som vinglig.
mvh /Mats

Avatar Fallback

Re: sm 462

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53096
Detta är ju en klenod! efterkommaren till Lill-Nallen,
vad jag har hört när dom kom var att där inte är frihjul i midjan, så välter vagnen och traktorn lutar åt samma håll så kommer traktorn efter, har en kompis som hade en, och han var ofta på helspänn,
nog är väl det denna maskin som kallas tippkalle. och det finns väl anledning till namnet kan jag tro. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: sm 462

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53112 Det var väl snarare BM-Volvo SM 667 (Timmerkalle) om var "Tipp-Kalle". Volvo BM SM 462 (Nalle) var väl snarare "Tipp-Nalle". Båda är ju begåvade med enkelaxel på vagnen utan boggi. :)

Användarvisningsbild

Re: sm 462

totte  
#53120 Stämmer, det var Timmer-Kalle som döptes om till detta vackra namn. Den fanns även i dumperutförande, hel pinjongbakaxel och mindre hjul på vagnen än på skogsvarianten. Kallade Grus-Kalle. Ovana förare brukade knäcka bakaxeln, den behövde smygas igång om lasset var tungt.

Avatar Fallback

Re: sm 462

stihl  
#53350 Tack för lite information. Vad är det för system till driften bak och funkar den bra.
Har sett bilder någonstans på att det går att sätta på band som halvbands agregat är det någon som vet mer om det?
Förstår att den är lite vek på högen om man ska köra med lass det är ju bara 44hk

   TS
Avatar Fallback

Re: sm 462

rottnef9  
#53396 Bakdriften är mekanisk med en lammelkopling. som sitter i midjan är justerbar om det inte drar bak men om det går att få delar om det behövs vet jag inte. bak driften läggs i när man lägger ilågväxeln altså ingen 4wd på högen. tror det är diffbroms bak.

Avatar Fallback

Re: sm 462

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53441 Hade en mellan 80-85. Körde heltid periodvis och hade två anställda huggare. Man kände sig som kung när man fick byta in Lill-nallen mot 462:an

Avatar Fallback

Re: sm 462

stihl  
#53443 Berätta mer intresant att läsa om gammla maskiner :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: sm 462

totte  
#53456
stihl skrev:Berätta mer intresant att läsa om gammla maskiner :smile:


Har du kollat den här tråden? viewtopic.php?f=11&t=3676

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).