Traktorer och processorer

Släpskor eller stödhjul???

6 inlägg 5443 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släpskor eller stödhjul???

hultavästergården  
#53014 Har en äldre frontplog till min traktor (sådan som fäller hela plogen). Det sitter släpskor på den nu men funderar på att byta till hjul, då jag tycker att när det e mjukt i backen att och släpskorna "fastnar" ofta fälls plogen, det känns som om problemet kanske skulle bli mindre med hjul, Vad tror ni? och har någon tips på var man kan få tag på bra hjul isåfall??

Hälsningar Koffe



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Släpskor eller stödhjul???

Rolfo  
#53629
hultavästergården skrev:Har en äldre frontplog till min traktor (sådan som fäller hela plogen). Det sitter släpskor på den nu men funderar på att byta till hjul, då jag tycker att när det e mjukt i backen att och släpskorna "fastnar" ofta fälls plogen, det känns som om problemet kanske skulle bli mindre med hjul, Vad tror ni? och har någon tips på var man kan få tag på bra hjul isåfall??

Hälsningar Koffe


Du kan selvsagt ha hjul, nån slag av implementhjul kanskje som finnes på de største to stegs snøfreserne (snøslyngor). Koster sikkert noen kroner. Ellers vil jeg nok ha prøvd å lage større areal (lenger og bredere) på släpskorne. Da jeg som pojk satt på med min farbror som plogade den offentlige grusvegen, satta han alltid på en extra släpsko i tillegg til de vanlige som han tredde direkte på spissen. Det var om våren når det ble bløtt, og den ble festet bak spisse med en kedje.

Användarvisningsbild

Re: Släpskor eller stödhjul???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53635 Spissen=Spetsen

Avatar Fallback

Re: Släpskor eller stödhjul???

Rolfo  
#53637
Slurfi skrev:Spissen=Spetsen


Takk slurfi, og areal = yta :wink:

Avatar Fallback

Re: Släpskor eller stödhjul???

hultavästergården  
#54221 Har gjort nya släpskor med lite större diameter får se om det funkar bättre, funderar på att fixa så att d lätt o snabbt ska gå att
skifta mellan hjul och skor, så om någon har andra ider på hjul så hör av er.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släpskor eller stödhjul???

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54238 Körde 10 år snörörjning åt kommunen och funderade endel på däck ist för tallrikarna på Vretenplogen men de hela föll lite på att ett hjul fick för stor diameter för att rulla lätt och sen tror jag att de behöver vara massivt för att de inte ska bli studs på plogen när du i full fart drar ner i en grop.
Diametern var en hake för mej för jag ville ha plogen så nära traktorn som möjligt.
Om plogen sitter längre fram får den större häveffekt gentemot styrningen och de blir värre att ploga snäva kurvor...
Kom aldrig på nån bra lösning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).